Dialogism and heterodiscourse in the Brazilian and French scientific dissemination: a dialogical-comparative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i2p54-76

Keywords:

Heteroglossia , Dialogical discourse analysis , Comparative discourse analysis, Ciência Hoje , La Recherche

Abstract

This paper proposes a dialogical-comparative analysis of the presence of heterodiscourse in scientific dissemination (SD), aiming at verifying how the different forms of the presence of the other manifest themselves in the discourse thread of SD. Therefore, we discuss two important concepts of Bakhtin’s theory, dialogism and heteroglossia, and present the concept of SD that guides the study, as a dialogico-semantic relationship between spheres, highlighting the role of the disseminator as a conductor of the voices that populate SD. The corpus consists of utterances materialized in two scientific dissemination magazines: Ciência Hoje and La Recherche, Brazilian and French publications, respectively. The considerations presented point to the occurrence of various forms of the presence of the other in the discourse of SD (such as the disguised form, hybrid construction, pseudo-objective motivation, authoritative discourse, and in the form of interspersed genres), forms also observed by Bakhtin in his study of heteroglossia in the novel.

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Author Biography

  • Urbano Cavalcante Filho, Universidade Estadual de Santa Cruz. Instituto Federal da Bahia

    Doutor em Filologia e Língua Portuguesa pela USP (2017, com bolsa FAPESP), com Pós-Doutorado em Análise Dialógica e Comparativa de Discursos pela FFLCH-USP, sob a supervisão da Profa. Dra. Sheila Grillo (USP/CNPq). Durante o doutorado, realizou Estágio de Pesquisa no Exterior (Doutorado Sanduíche), na Université Paris Nanterre, na França (2015 e 2016), e no Brasil, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (PROCAD/2012), ambos com bolsa CAPES. Possui Mestrado em Letras: Linguagens e Representações (UESC, 2011), Mestrado em Cultura e Turismo (UESC, 2008, com bolsa FAPESB), Especialização em Leitura e Produção Textual (UESC, 2008) e Licenciatura em Letras - Habilitação Português/Inglês/Literaturas (UESC, 2004). Professor/Pesquisador do Instituto Federal da Bahia (IFBA - Campus Ilhéus, desde 2009). Professor/Orientador de Mestrado e Doutorado do PPGL Linguagens e Representações e do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC, Ilhéus, Bahia). Líder do Grupo de Pesquisa LINDES: Linguagens, Discurso e Sociedade (CNPq/IFBA) e Pesquisador dos GPs Diálogo (USP/CNPq) e GEDUSP. De 2005 a 2009, atuou como Professor do Departamento de Letras e Artes da UESC, em Ilhéus-Bahia. Possui experiência docente nas esferas pública e privada em todos os níveis de ensino: educação básica (ensino fundamental, médio, proeja e pré-vestibular) e ensino superior (graduação e pós-graduação, nas modalidades presencial e a distância - EaD) na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, Linguística, Leitura e Produção de Textos, Análise de Discursos e Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa. Os temas de pesquisa de seu interesse são: teorias da linguagem e do discurso, em especial a análise dialógica (ADD) e a análise de discursos comparativa (ADC), divulgação científica (história, ideologia, sujeitos, práticas, linguagens, esferas e gêneros), ensino de língua portuguesa, leitura e produção de textos, formação de professores.

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Published

2022-08-15

How to Cite

CAVALCANTE FILHO, Urbano. Dialogism and heterodiscourse in the Brazilian and French scientific dissemination: a dialogical-comparative analysis. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 54–76, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i2p54-76. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/194463.. Acesso em: 18 may. 2024.