Portuguese Language Teaching for Professional Trainning at University: the Narrative Sequence in Initial Petion Genre

Authors

  • Ana Lúcia Tinoco Cabral Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v28i2p122-136

Keywords:

writing teaching, professional qualification, proficiency, Initial Application genre, narrative sequence.

Abstract

mong the concerns of university education is proficient writer of the students, especially with regard to specific genres of the various areas of professional practice. As regards training of legal practitioners, this issue proves even more indispensable, as it is written language a working tool for the professional in this area. The text presents reflections on the teaching of writing at the University focusing on vocational training law students, focusing on the Initial Application genre and status of textual narrative sequences in argumentative construction of this legal genre. It presents some questions about proficiency in writing (MOLITOR-LÜBBERT, 2010; KELLOGG AND WHITEFORD, 2012; FAYOL, FOULIN, MAGGIO AND LETE, 2012), presents a brief theoretical explanation on narrative sequences (ADAM, 2011), conceptualizes the Initial Application genre in the scope of Civil Procedure (GRECO FILHO, 1995) and points out some guidelines to writing this kind practice at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Lúcia Tinoco Cabral, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, SP
    Possui graduação em Língua e Literatura Portuguesas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1980), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) e doutorado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Realizou pesquisa de Pós-doutorado na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), Paris. Atualmente é pesquisadora colaboradora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pesquisadora e professora do mestrado em Linguística da Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Leitura e Redação, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem argumentativa, interação na linguagem e pragmática; educação a distância e uso da linguagem em ambientes virtuais de aprendizagem.

Published

2015-12-01

How to Cite

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. Portuguese Language Teaching for Professional Trainning at University: the Narrative Sequence in Initial Petion Genre. Linha D’Água, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 122–136, 2015. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v28i2p122-136. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/106526.. Acesso em: 19 may. 2024.