The Teaching of Oral Presentation in French and its Contribution to Academic Literacy and to The Multilingualism in Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p161-188

Keywords:

Academic Literacy, Textual Genres, Multilingualism, Oral Production, Foreign Languages

Abstract

In the context of research internationalization at universities, this article presents part of the results of a course upon the teaching of textual genres of the academic sphere in the French language. Based on the theoretical framework of the Sociodiscursive Interactionism, on the contributions of the Academic Literacy and on the discussions about multilingualism in science, the study analyzes the didactic material and the student’s oral presentations using a comparative approach between the intermediate and the final productions. The results reported a development of students’ language abilities and a consequent contribution to the Academic Literacy in the French Language, in order to build a multilingual science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliane Gouvea Lousada, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
    Professora doutora da FFLCH, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP, Brasil. Bolsista Produtividade CNPq; https://orcid.org/0000-0002-3065-2769; elousada@usp.br
  • Emily Caroline Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
    Doutoranda da FFLCH, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP, Brasil; https://orcid.org/0000-0003-0798-4607; emilycsilva@usp.br
  • Ana Paula Silva Dias, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
    Mestra pela FFLCH, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP, Brasil; https://orcid.org/0000-0002-8570-567X; ana9.pauladias@gmail.com

References

BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Orgs.) Genre in a changing world. Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2009.

BLANCHET, P. De l’importance du plurilinguisme dans l’élaboration et la diffusion de recher-ches innovantes en sciences humaines et sociales. In: FRATH, P.; HERRERAS, J.C. (orgs.) Plurilinguisme et créativité scientifique. Vincennes: Observatoire Européen du Plurilinguisme, 2017, p. 103-113.

BLANCHET, P.; CHARDENET, P. Les orientations et les pratiques éducatives comme politiques linguistiques effectives: propositions pour une analyse glottopolitique des transpositions didactiques de la pluralité linguistique dans les universités d’Amérique du Sud. In: CUNHA, J. C.; LOUSADA, E. G. (Org.). Pluralidade linguístico-cultural em universidades sul-americanas: práticas de ensino e políticas. 1. ed. São Paulo: Pontes Editora, 2016. p. 167–202.

BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos.Por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Educ. 1999.

BRONCKART, J.-P. Atividade de Linguagem, Discurso e Desenvolvimento Humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J.-P. Gêneros de textos, tipos de discurso e sequências. Por uma renovação do ensino da produção escrita. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 163–176, 2010.

BRONCKART, J.-P. Développement du langage et développement psychologique. L’approche de l’interactionnisme socio-discursif. Veredas, v. 21, n. 3, p. 30–46, 2017.

BUENO, L; ZANI, J. B. O ensino de um gênero textual oral e a elaboração de uma ferramenta didática. Entretextos, v. 19, n. 1, p. 43, 2019.

CERQUIGLINI, B. Le Plurilinguisme en faveur de la Science. Synergies Europe, n. 8, p. 11–17, 2013.

DELCAMBRE, I.; LAHANIER-REUTER, D. Les littéracies universitaires : Influence des disciplines et du niveau d’étude dans les pratiques de l’écrit, Diptyque n. 18, L’appropriation des discours universitaires. Namur : Presses Universitaires de Namur, 2010, p. 11-42.

DE PIETRO, J.-F.; ERARD, S.; KANEMAN-POUGATCH, M. Un modèle didactique du “débat”: de l’objet social à la pratique scolaire. Enjeux – Revue de didactique du français, v. 39/40, p. 100-129, 1996.

DE PIETRO, J.-F.; SCHNEUWLY, B. Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. Les cahiers THÉODILE, n. 3, janvier 2003, p. 27-52.

DIAS, A. P. S. O desenvolvimento da produção escrita de alunos de francês a partir do trabalho com gêneros acadêmicos résumé e note de lecture. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências Didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J.-P. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières ?Études de Linguistique Appliquée, n. 92, p. 23-37, 1993.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Pour un enseignement de l ’oral: Initiation aux genres formels à l ’éco-le. 4 ed. Issy-les-Moulineaux: ESF Éditeur, 2009.

FERREIRA, M. M.; LOUSADA, E. G. Ações do laboratório de letramento acadêmico da universidade de São Paulo: Promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, v. 69, n. 3, p. 125–138, 2016.

FRIEDRICH, J. Lev Vigotski – Mediação, Aprendizagem e Desenvolvimento. Uma leitura filosófica e epistemológica. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

GAJO, L. Le plurilinguisme dans et pour la science: enjeux d’une politique linguistique à l’université. Synergies Europe, n. 8, p. 97–109, 2013.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. 10 ed. São Paulo: Contexto, 2012.

LOUSADA, E. G.; DEZUTTER, O. La rédaction de genres universitaires: pratiques et points de vue d’étudiants universitaires au Brésil et au Québec. Le français à l ’université, 21º ano, n.01, 2016.

LOUSADA, E. G.; DEZUTTER, O.; ZAVAGLIA, A. Se former à la rédaction de la note de lecture en contexte universitaire. Scripta, v. 21, n. 43, p. 65, 2017.

LOUSADA, E. G.; GUIMARÃES-SANTOS, L. O ensino da escrita acadêmica em francês como língua estrangeira. In: FERREIRA, M. M.; STELLA, V. C. R. (Orgs.). Redação Acadêmica. Múltiplos olhares para o ensino da escrita em português e em línguas estrangeiras. 1. ed. São Paulo: FFLCH/Humanitas, 2018, p. 247–272.

LOUSADA, E. G.; ROCHA, S. M.; GUIMARÃES-SANTOS, L. Gêneros orais, projetos didáticos de gêneros e mobilidade estudantil: perspectivas para ensinar a agir em francês como língua estrangeira. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C. (Org.). Gêneros orais no ensino.Campinas, SP: Mercado de Letras. São Paulo: Mercado de Letras, 2015, p. 321-355.

RAMOS, M. Y. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e Pesquisa, 2018, vol.44, e161579. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201706161579

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Ro-xane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, E. C.; LOUSADA, E. G. O plano de estudos: um gênero textual acadêmico para plei-tear intercâmbio. Horizontes, v. 32, n. 2, p. 73-87, jan./jun.2014 https://doi.org/10.24933/hori-zontes.v32i1.91

SILVA, E. C.; MENEZES, M. C.; LOUSADA, E. G. Um estudo sobre as políticas linguísticas que regem a pluralidade linguística e cultural em dois contextos de ensino de francês na Universidade de São Paulo. In: CUNHA, J. C.; LOUSADA, E. G. (Orgs.). Pluralidade linguístico-cultural em universidades sul-americanas: práticas de ensino e políticas. 1. ed. São Paulo: Pontes Editora, 2016. p. 167-202.

SWALES, J. M. Occluded genres in the Academy: The case of the Submission Letter. In: VENTOLA, E.; MAURANEN, A. Academic Writing: Intercultural and Textual Studies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1996, p. 45-58.

VYGOTSKI, L. S. Pensée et langage. Trad. Françoise Sève. Paris: La Dispute, 1934/1997.

ZANI, J. B. A comunicação oral em eventos científicos: uma proposta de modelização para elaboração de sequências didáticas. Tese de doutorado. Universidade São Francisco, Itatiba, 2018.

Published

2020-07-29

How to Cite

LOUSADA, Eliane Gouvea; SILVA, Emily Caroline; DIAS, Ana Paula Silva. The Teaching of Oral Presentation in French and its Contribution to Academic Literacy and to The Multilingualism in Science. Linha D’Água, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 161–188, 2020. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v33i2p161-188. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/166748.. Acesso em: 1 jun. 2024.