Understanding the classroom teaching work: a case study focused on reflection about the teaching of linguistic knowledge
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p165-186Keywords:
Resignifications, Action figures, Teaching act, Portuguese language teaching, Linguistic analysisAbstract
This case study, which is situated within the socio-discursive interactionism theoretical-epistemological framework, aims to evaluate the operation of two categories of analysis seeking to understand human action: resignifications and action figures. To achieve this, the study analyzes the teaching practices of a High School Senior Portuguese teacher, with the intent of highlighting how these two categories can aid the understanding of teaching work. This experimental approach examines the resignifications attributed to the treatment of the socio-interactionism perspective of language implemented by this teacher during sessions of simple self-confrontation in which he reflected on linguistic knowledge and therefore verifies whether such resignifications can work congruently together with action figures. The results pointed towards a possible correlation between the two categories, implying how thematic subjects and linguistics modes can help us to clarify human actions and their apprehension.
Downloads
References
ALMEIDA, A. P. de. A atorialidade docente e a figura de ação avaliação. Veredas – Interacionismo Sociodiscursivo. v. 21, n. 3, 2017, p. 444-466. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.28015.
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho. Uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
ANTUNES, I. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BANDEIRA, B. A prática docente no ensino médio: ressignificando os conhecimentos linguísticos. 440 f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/25357. Acesso em: 13 de jul. 2023.
BARBOSA, S. M. C.; MACHADO, V. C.; RACHMAN, V. C. B. Ressignificação da atividade docente: contribuições da autoconfrontação para a formação de professores. In: Políticas educacionais e práticas educativas. Anais eletrônicos do Congresso Internacional da Afrise e V Colóquio Nacional da Afirse – Secção Brasileira. PPGE/UFPB, 2009, p. 1-13.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013. v. 3.
BRASILEIRO, A. M. M. A autoconfrontação simples aplicada à formação de docentes em situação de trabalho. Scripta, Belo Horizonte, v. 15, n. 28, 2011, p. 205-224, 1º sem. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4316. Acesso em: 13 de jul. 2023.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed., 2. reimpr. São Paulo: Educ, [1997] 2012.
BULEA, E. La nature dynamique des faits langagiers, ou de la ≪vie≫ chez Ferdinand de Saussure. Cahiers Ferdinand de Saussure 59, 2006, p. 5-19.
BULEA, E. Le rôle de l’activité langagière dans l’analyse des pratiques à visée formative. These de doctorat. Universite de Geneve, 2007.
BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. (E. V. L. F. Leurquin & L. L. E. R. Figueiredo trads.) Campinas: Mercado das Letras, 2010a.
BULEA, E. Nuevas lecturas de Saussure. In: RIESTRA, D. (ed.) Saussure, Voloshinov y Baktin revisitados. Estudios historicos y epistemológicos. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2010b, p. 15-42.
BULEA, E. Tipos do discurso e interpretação do agir: o potencial de desenvolvimento das figuras de ação. (E. M. Barricelli & T. Malabarba trads.) DELTA, v. 32, n. 1, 2016, p. 189-213. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445094464314849214.
BULEA, E.; LEURQUIN, E. V. L. F.; CARNEIRO, F. D. V. O agir do professor e as figuras de ação: por uma análise interacionista. In: BUENO, L.; LOPES, M. A. P. T.; CRISTOVÃO, V. L. L. (Orgs.). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas: Mercado das Letras, 2013, p. 109-132.
CLOT, Y. La fonction psychologique du travail. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.
DIONISIO, A. P. Análise da Conversação. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C.: Introdução à Lingüística 2. São Paulo: Cortez, 2001, p. 69-99.
DREY, R. F. Reflexões sobre o agir docente: o trabalho representado através da autoconfrontação. Anais do Círculo de Estudos Linguísticos do Sul (Celsul). PPGLA/Unisinos, 2008, p. 1-14. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/CELSUL_VIII/autoconfrontacao.pdf. Acesso em: 13 de jul. 2023.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas: v. 9, n. 9, p. 5-45, 1987. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639037. Acesso em: 13 de jul. 2023.
FRANCHI, C. Linguagem: atividade constitutiva. In: FRANCHI, C.; FRANCHI, E., FIORIN, J. L. (orgs.). Linguagem: atividade constitutiva – teoria e poesia. São Paulo: Parábola Editorial, [1977] 2011, p. 33-74.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 5 ed. São Paulo: Ática, [1984] 2011.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GURGEL, M. C. A figuração do agir e os seus efeitos formativos: linguagem, subjetividade, ação e desenvolvimento profissional nas atividades de formação inicial de professores. 439f. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39393. Acesso em: 13 de jul. 2023.
JOAQUIM, C. da C. Mulheres em posição de liderança: a representação discursiva do agir. Tese (Doutorado). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10362/148133. Acesso em: 13 de jul. 2023.
JORGE, N. A interpretação do agir em relatos de alcoólicos anónimos. In: Textos Seleccionados, XXVI Encontro da Associação Portuguesa de Linguística, p. 282-296. Lisboa: APL, 2011.
LEURQUIN, V. L. F.; PEIXOTO, C. M. M. Reconfigurações do agir professoral e tomada de consciência do professor em contexto de formação continuada. Veredas – Interacionismo Sociodiscursivo. v. 21 , n. 3 , 2017, p. 261-275. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.28005.
LOUSADA, E. G. Textos na formação inicial de professores: o caso do relatório de estágio. In: BUENO, L.; LOPES, M. A. P. T.; CRISTOVÃO, V. L. L. (Orgs.). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas: Mercado das Letras, 2013, p. 133-152.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C. e MENDONÇA, M. (Orgs.) Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 199-226.
PEIXOTO, C. M. M. Representações do agir docente: análises de re-configurações do agir no discurso do professor. 218f. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6098. Acesso em: 13 de jul. 2023.
PERINI, M. A. Gramática do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
PERINI, M. A. Sofrendo a gramática. São Paulo: Ática, 1997.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado das Letras, 1996.
POSSENTI, S. Sobre o ensino de português na escola. In: GERALDI, J. W., ALMEIDA, M. J. de et. al (Org.). O texto na sala de aula. 5 ed. São Paulo: Ática, 2011, p. 32-38.
SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
SUASSUNA, L. Ensino de análise linguística: situando a discussão. In: SILVA, A., PESSOA, A. C. e LIMA, A (Orgs.) Ensino de gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
SUASSUNA, L. Ensino de língua portuguesa: uma abordagem pragmática. São Paulo: Papirus, 1995.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, [1996] 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruna Bandeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.
How to Cite
Funding data
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant numbers 2020.07501.BD