A contribuição da anáfora encapsuladora para a organização da informação em dissertações
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i22p13-38Abstract
Este trabalho apresenta o resultado de um estudo sobre acontribuição da anáfora encapsuladora para a organização da informaçãoem dissertações. Para essa pesquisa foram utilizados 60 textos produzidospor alunos do 3º ano do Ensino Médio do Colégio Dom Amando, localizadoem Santarém, no estado do Pará. A base teórica assenta-se nos estudos deKoch (1997, 2001, 2004, 2005), Marcuschi (2001, 2002), Cavalcante (2001,2003), Souza (2003), Mondada (2003), Apothéloz (2003), Apothéloz eChanet (2003), Milner (2003), Conte (2003) e Francis (2003). Os resultadosmostram que anáfora encapsuladora se trata realmente de um mecanismofundamental para a organização das seqüências argumentativas, porque, aosumarizar porções textuais antecedentes, esse tipo particular de anáforapermite ao produtor do texto: a) trabalhar com diferentes argumentos erelacioná-los entre si sem repetir seqüências já mencionadas; b) conduzir alinha argumentativa de tal forma que o leitor seja convencido da validadedo juízo de valor defendido no texto; e c) sinalizar mudanças na seqüênciaargumentativa, indicando que o autor do texto está passando de um estágioargumentativo para outro. Além disso, dependendo do nome escolhido paracompor a anáfora encapsuladora, pode-se perceber como o produtor avaliae quer que o leitor interprete as seqüências anteriores às quais a anáforaencapsuladora faz remissão.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.