Ensino de língua estrangeira: concepções de língua, cultura e identidade no contexto ensino/aprendizagem
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i1p183-201Abstract
O presente artigo analisa a seguinte temática: Ensinode língua estrangeira: concepções de língua, cultura e identidade no contexto ensino/aprendizagem. Na busca do tripé – língua, cultura e identidade, o presente estudo faz uma relação a partir desses aspectos, com vistas a uma (re)significação no processo ensino/aprendizagem de língua estrangeira, pois, quando se estuda uma língua estrangeira, é imprescindível, também, atentar-se para a cultura, bem como a identidade da língua em estudo. Tomando como base a língua, será discutida a visão da mesma, tendo como pressupostos teóricos a concepção estruturalista de Ferdinand Saussure (2000) e contemporânea de Mikhail Bakhtin (1986). No tocante a cultura, serão apontadas questões que visam à importância de se trabalhar aspectos culturais no ensino de língua estrangeira, com vistas a serem abordados não como acréscimo na aula, mas como elementos indispensáveis. Por fim, com base em Rajagopalan (1998), Beato (2004), dentre outros, será discutida a concepção de identidade, bem como sua constante transformação, com vistas a perceber a importância da identidade no ensino de língua estrangeira, pois esta pode favorecer o entendimento do entorno que envolve o eu e o outro no espaço de confluências, a saber, a sala de aula.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.