Representations of the advertisement acting: textual-linguistic description of the agentive instances

Authors

  • Rosalice Botelho Pinto Center of Linguistics from Universidade Nova de Lisboa
  • Carla Teixeira Center of Linguistics from Universiade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v26i2p221-240

Keywords:

Socio-Discursive Interactionism, Text Genres, Agentive Instances, Levels of Actoriality.

Abstract

This study, based on the framework of Sociodiscursive Interactionism, is focused on the role of some agentive instances in text genre advertisements. Firstly, it aims at demonstrating that depending on the acting and social practices, the role of these agents is different and it can be distinctly materialized in these text genres. Secondly, it will show that according to different activities linked to these genres, one can imagine the existence of different levels of “actoriality”. This article is based on the analysis of some examples of text genre advertisements that were in circulation in Portugal from 2007 to 2011. Some examples come from the non-profitable activity, while the others are taken from the activity of production and marketing of wine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosalice Botelho Pinto, Center of Linguistics from Universidade Nova de Lisboa
    Rosalice Pinto é investigadora do Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa. Pós-doutorada em Ciências da Comunicação pela Universidade de Genebra e Universidade Nova de Lisboa. Doutora em Linguística - especialidade em Teoria do Texto pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas  - Universidade Nova de Lisboa. Vem publicando artigos, capítulos de livro em Portugal e no exterior. Interessa-se sobretudo pelo estudo do português para fins específicos, nas práticas jurídica, jornalística, publicitária e política.
  • Carla Teixeira, Center of Linguistics from Universiade Nova de Lisboa
    Carla Teixeira é doutoranda do Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa, desenvolvendo um trabalho sobre questões textuais envolvendo textos relativos à comercialização e produção de vinhos. Com publicações em Portugal e no exterior, interessa-se por questões relativas ao estudo de textos e discursos em práticas sociais

Published

2013-12-16

How to Cite

PINTO, Rosalice Botelho; TEIXEIRA, Carla. Representations of the advertisement acting: textual-linguistic description of the agentive instances. Linha D’Água, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 221–240, 2013. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v26i2p221-240. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/64261.. Acesso em: 19 may. 2024.