Fantastic, the woman and the social meaning of unusual in the tale "As flores" by Augusta Faro

Authors

  • Analice de Sousa Gomes Universidade Federal de Goiás
  • Renata Rocha Ribeiro Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2017.115130

Keywords:

Fantastic, Unusual events, Woman, Patriarchy, Identity

Abstract

The present work aims to analyze the tale “As flores” (2001) by
Augusta Faro, by which it is intended to identify the characteristics of the
fantastic genre, revealing the meanings of the unusual events and their
symbolic influence for the construction of the image of the woman in a
society marked by patriarchal precepts. The analysis is permeated by
factors that refute the hegemony of the ideology of male superiority and
consequently of marginalization and prejudice against women. The tale
presents the breakup of the protagonist, Rosa, with the long-standing
vision of the called "woman's destiny", that is, the character witnesses the
decadence of patriarchalism and its ideals of domination, reaffirming
itself as an individual and building their identity as an autonomous being.
Thus, because it is characterized as a bibliographical research, it is based
on theorists such as Todorov (2014), Bessière (2009), Sartre (2005),
Beauvoir (1970), Araújo (2010), among others.

Author Biographies

  • Analice de Sousa Gomes, Universidade Federal de Goiás
    Universidade Federal de Goiás. Discente do Programa de Pós-graduação em Letras e Línguiística, mestrado, área de concentração: Estudos Literários
  • Renata Rocha Ribeiro, Universidade Federal de Goiás

    Doutora em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás.

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

    Área de concentração: Estudos Literários

     

References

ARAÚJO, Adriana Lopes de. ZOLIN, Lúcia Osana. Construção de

personagens femininas em Solidão calcinada, de Bárbara Lia. X

Seminário de Estudos Literários. São Paulo: Unesp, 2010.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Trad. Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1970.

BESSIÈRE, Irène. O relato fantástico: forma mista do caso e da adivinha. Trad. Biagio D’Angelo. In: Revista Fronteiraz, vol. 3, n. 3, Setembro/2009, p. 185-202.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Trad. Helena Künher. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da

identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. Trad. Vera da Costa e Silva. 24. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

FARO, Augusta. A friagem. São Paulo: Global, 2001.

GARCÍA, Flavio. Fantástico: a manifestação do insólito ficcional entre modo discursivo e gênero literário – literaturas comparadas de língua portuguesa em diálogo com as tradições teórica, crítica e ficcional. In: Anais do XII Congresso Internacional da ABRALIC. UFPR – Curitiba. 2011.

SARTRE, Jean Paul. Aminadab, ou o fantástico considerado como uma linguagem. Trad. Cristina Prado. In: ____ Situações I: críticas

literárias: São Paulo, Cosac Naify, 2005.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Trad. Maria Clara Correio Castello. Reimpr. da 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

Published

2017-12-23

How to Cite

GOMES, Analice de Sousa; RIBEIRO, Renata Rocha. Fantastic, the woman and the social meaning of unusual in the tale "As flores" by Augusta Faro. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 7, p. 162–179, 2017. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2017.115130. Disponível em: https://www.journals.usp.br/literartes/article/view/115130.. Acesso em: 31 may. 2024.