Cerâmica fragmentada — oleiro miserável
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2018.154408Keywords:
poetry, Carlos Drummond de Andrade, Lição de Coisas, memoryAbstract
In Lesson of Things, the Brazilian poet Carlos Drummond de Andrade seeks new methods of investigation for his poetics by turning his attention to the figuration of objects as a matter of his poetry. The present study, which starts from the formal analysis of one of the book's poems — Ceramics — intends to show that this figuration takes place on historical ground, even when the descriptive scene apparently masks social tensions. Facing a context in which the objectification of the world and the human being is a rule and in which things assume a phantasmagoric independence, the alienation and reification of the subject become indelible marks of their experiences. As a consequence, both individual and collective memories constitute themselves of marked experiences of negativity.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).