Narrador desconfiado, consciência hesitante: a experiência de Os embaixadores, de Henry James

Authors

  • Gabriel Gimenes de Godoy Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189591

Keywords:

Henry James, The Ambassadors, North american literature

Abstract

The Ambassadors is for Henry James his greatest work. The novel was not, however, free of difficulties regarding his comprehension, largely related to the author’s intricate late style, which was marked by the movements of the consciousness of the hero, Strether. This essay intends to demonstrate how Strether’s subjective experience never loses sight of his social dilema: a modest American newspaper editor fascinated by European living conditions without the material conditions to bear this universe. The plunge into Strether’s consciousness and the study of the hero’s trajectory allows us to examine the historical-social reasons in the composition which seeks to induce the reader to adhere to the presented universe. The James’s irony incorporates the strategies of the ruling class and attempt to erase the social determinations that could unveil the material content of its influence and power, thus constituting a revelation of the ideological maneuvers of the bourgeoisie

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriel Gimenes de Godoy, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada

    Mestrando do Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Este artigo foi produzido para a conclusão do curso
    “Sobre ‘O narrador’ de Walter Benjamin”, ministrado pelo professor Samuel Titan Jr. em 2018. Contato: gabriel.gimenes.godoy@usp.br

References

Adorno, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2008.

Adorno, Theodor W. Minima Moralia. Rio de Janeiro: Azouge, 2008.

Adorno, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2012.

Auerbach, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2011.

Benjamin, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 2008.

Blackmur, Richard P. Studies in Henry James. New York: New Directions, 1983.

Booth, Wayne. The Rethoric of Fiction. Chicago: Chicago University Press, 1970.

Brooks, Peter. “Henry James and the turn of the novel”. In: Realist Vision. Yale: Yale University Presse; New Haven & London, 2005.

Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama and the Mode of Excess. New Heaven: Yale University Press, 1976.

Chase, Richard. The American Novel and its Tradition. New York: Doubleday Anchor, 1957.

Crews, Frederic C. The Tragedy of Manners: Moral Drama in the Latter Novels of Henry James. New Heaven: Yale Univeristy Press, 1957.

Eagleton, Terry. “Henry James”. In: The English novel: an introduction. Malden, MA: Blackwell, 2009.

Edel, Leon (org.). The prefaces of Henry James. Paris: Jouve et Cie., 1931.

Freedman, Jonathan (ed.). The Cambridge companion to Henry James. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Godden, Richard. Fictions of Capital: the American Novel from James to Mailer. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Goetz, William R. Henry James and the darkest abysss of romance. New Orleans: Louisiana University Press, 1986.

Gorra, Michael E. Portrait of a Novel: Henry James and the making of an American masterpiece. New York: Liveright Paperback, 2013.

James, Henry. (org. Marcelo Pen). A arte do romance: antologia de prefácios. São Paulo: Globo, 2003.

James, Henry. Os embaixadores. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

James, Henry. The Ambassadors. Revised Collected Edition, Macmillian: Londres, 1923.

James, Henry. The Art of the Novel. New York: e.d R.P. Blackmur, 1934.

Lukács, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2009.

Marx, Karl. As lutas de classes na França de 1848 a 1850. São Paulo: Boitempo, 2012.

Oehler, Dolf. O Velho Mundo desce aos infernos: auto-análise após o trauma de junho de 1848 em Paris. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

Oehler, Dolf. Terrenos Vulcânicos. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

Parreira, Marcelo P. Realidade Possível: Dilemas de Ficcção em Henry James e Machado de Assis. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2012.

Sartre, Jean-Paul. Que é a literatura? São Paulo: Ática, 2006.

Schwarz, Roberto. “Retrato de uma Senhora: sôbre o método de Henry James.” In: A Sereia e o Desconfiado: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.

Schwarz, Roberto. “Questões de forma”. In: Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2012.

Watt, Ian. A ascensão do romance: estudos sobre Defoe, Richardson e Fielding. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

Watt, Ian. “O primeiro parágrafo de Os embaixadores”. In: JAMES, Henry. Os embaixadores. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Published

2020-11-11

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Godoy, G. G. de. (2020). Narrador desconfiado, consciência hesitante: a experiência de Os embaixadores, de Henry James . Magma, 27(16), 95-123. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189591