Critique of/in the media: the aim for metacritical approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p131-153

Keywords:

Media critique, communication, metacritique

Abstract

Diverging perspectives on the current reflection concerning different critical stances have led to the concept of metacritique. This study discusses the possibility of establishing a way of media culture critic by means of metacritique, focusing on the peculiar difficulty to determine a consensual definition to this concept, due to its multiplicity and variability. This paper also presents how different fields of knowledge (sociology in special) can apply the concept of metacritique in relation to media studies. This article suggests that media metacritique is a notion that could foster media practices analysis, and demonstrates how this concept is relevant considering recent television series and movies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivan Paganotti, Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas

    PhD Professor in the Professional Master’s in Journalism of the FIAM-FAAM Centro Universitário.

  • Rosana de Lima Soares, Universidade de São Paulo

    ssociate Professor in the Graduate Program in Audiovisual Media and Processes and in the Department of Journalism and Publishing of University of São Paulo’s School of Communications and Arts. CNPq Research Productivity Scholarship.

References

Apatow, J. (Produtor), Ferrell, W. (Produtor), & McKay, A. (Produtor & Diretor). (2013). O âncora 2: tudo por um furo (Anchorman 2: the legend continues) [filme cinematográfico]. Estados Unidos: Apatow Productions, Gary Sanchez Productions.

Bakhtin, M. [Volochínov, V. N.] (2010). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo, SP: Hucitec.

Boltanski, L. (2011). On critique: a sociology of emancipation. Cambridge, Inglaterra: Polity Press, 2011.

Braga, J. L. (2006). A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo, SP: Paulus, 2006.

Candido, A. (2017, 12 de maio). Ouverture, Folha de S.Paulo. Recuperado de https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2017/05/1883380-leia-trecho-da-primeira-coluna-de-antonio-candido-na-folha.shtml (Artigo original publicado em 1943)

Cunha, A. G. da (2010). Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro, RJ: Lexikon.

França, V. R. V. (2014). Crítica e metacrítica: contribuição e responsabilidade das teorias da comunicação. MATRIZes, 8(2), 101-116. doi: 10.11606/issn.1982-8160.v8i2p101-116

Fuchs, C. (2010). Alternative media as critical media. European Journal of Social Theory. 13(2), 173-192. doi: 10.1177/1368431010362294

Jones, A. (Produtora), & Brooker, C. (Produtor & Criador). (2011-). Black mirror [Série televisiva]. Reino Unido: Zeppotron (2011-2013), House of Tomorrow (2014-).

Kamel, A. (Diretor responsável), & Barcellos, C. (Criador & Diretor). (2006-). Profissão Repórter [Série jornalística televisiva]. Rio de Janeiro, RJ: Rede Globo de Televisão.

Monteiro, T. L., & Cánepa, Laura L. (2018, junho). Relato crítico. Texto apresentado no XVII Encontro Anual da Compós, Belo Horizonte, MG.

Paganotti, I., & Soares, R. L. (2015). Metacrítica midiática: reflexos e reflexões das imagens em Black mirror. In R. L. Soares, & M. R. Gomes (Orgs.), Por uma crítica do visível (pp. 37-53). São Paulo, SP: ECA-USP. Recuperado de https://midiato.files.wordpress.com/2016/06/porumacriticadovisivel_midiato_selo_kritikos.pdf.

Paganotti, I., & Soares, R. L. (2017). Fabulação, reconstrução e mediação (meta)crítica no seriado Newsroom. In M. Serelle, & R. L. Soares (Orgs.), Mediações críticas: representações na cultura midiática (pp. 81-96), São Paulo, SP: ECA-USP. Recuperado de https://midiato.files.wordpress.com/2017/12/mediacoes_criticas_selo_kritikos.pdf

Poul, A. (Produtor), Rudin, S. (Produtor), & Sorkin, A. (Produtor & Criador). (2012-2014). The newsroom [Série televisiva]. Estados Unidos: HBO Entertainment.

Rancière, J. (2012). O espectador emancipado. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Silverstone, R. (2002). Complicity and collusion in the mediation of everyday life. New Literary History, 33(4), 761-780. doi: 10.1353/nlh.2002.0045

Soares, R. L., & Paganotti, I. (2016). ‘Eu posso fazer uma pergunta pra você?’ O repórter contra a parede. In C. Barcellos, & C. Cavechini (Orgs.). Profissão Repórter 10 anos: grandes aventuras e grandes coberturas (pp. 361-377), São Paulo, SP: Planeta.

Soares, R. L., & Paganotti, I. (2018). Sob o risco da crítica: a busca pela audiência no filme Tudo por um furo. In R. de L. Soares, & G. Silva (Orgs.), Emergências periféricas em práticas midiáticas (pp. 11-25). São Paulo, SP: ECA-USP. Recuperado de https://midiato.files.wordpress.com/2018/10/emergenciasperifericas.pdf

Soares, R. L., & Silva, G. (2016). Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação, Mídia e Consumo, 13(37), 9-28. Recuperado de http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/1140

Thompson, J. B. (2008). A nova visibilidade. MATRIZes, 1(2), 15-38. doi: 10.11606/issn.1982-8160.v1i2p15-38

Xavier, I. (2008). O discurso cinematográfico: opacidade e transparência (4ª. ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Published

2019-09-02

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Paganotti, I., & Soares, R. de L. (2019). Critique of/in the media: the aim for metacritical approaches. MATRIZes, 13(2), 131-153. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p131-153