Affects mobilizations in finance: humor, failure and neoliberal discourse in Faria Lima Elevator and Investidor da Depressão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i2p81-99

Keywords:

Communication, Consumption, Humor, Financialization, Discourse

Abstract

Since financialization imperatives demand that individuals affectively engage with financial products, this study aims to analyze media calls for consumption operated by finance Instagram profiles that appeal to humor. As our analysis method, we use French Discourse Analysis to study intersections between discourses in these media calls. Although its contents seem to mock commonplaces in the financial self-help literature, they mobilize a discursive apparatus that legitimizes the norm by contradicting it. These humor-based productions validate certain types of behavior toward finance and build, by discourse, a specific consumer type by naturalizing practices and legitimizing behaviors linked to the financialization of economic relations based on communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eliza Bachega Casadei, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Full professor of the Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas do Consumo at the Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM/ESPM) PhD in Communication Sciences at the Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP).

References

Baccega, M. A. (2010). Comunicação/educação: relações com o consumo. Comunicação, Mídia e Consumo, 7(19), 49-65.

Berger, A. (2012) An Anatomy of Humor. Transaction Publishers.

Britto, R. R., Kistemann Jr. M. A., & Silva, A. M. (2015). Sobre discursos e estratégias em educação financeira. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 7(1), 177-208.

Butler, J. (2021). Discurso de ódio. Unesp.

Casaqui, V. (2020). Os futuristas estão chegando: o futurismo como fenômeno midiático, cultura empreendedora e inspiração. Famecos, 27(1), 1-17.

Chua, C. (2021). Successful failure: The marketisation of failure in an entrepreneurial economy. Journal of Consumer Culture, 22(3). https://doi.org/

1177/14695405211013989

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo. Boitempo.

Grün, R. (2013). A dominação financeira no Brasil contemporâneo. Tempo Social, 25(1), 179-213.

Haro, F. (2013). Se não cuidarmos de nós, ninguém cuidará: Autoajuda financeira e racionalidade política neoliberal. Revista Crítica de Ciências Sociais, 1(17), 111-134.

Leite, E. (2017). A ressignificação da figura do especulador-investidor e as práticas de educação financeira. Civitas, 17(1), 114-130.

Leite, E. (2021). Autoajuda financeira: governamentabilidade neoliberal e a produção de sujeitos. Sociologia & Antropologia, 11(1), 331-336.

Maingueneau, D. (2005) Gênese dos discursos. Criar Edições.

Maman, D., & Rosenhek, Z. (2022). Governing individuals’ imaginaries and conduct in personal finance: The mobilization of emotions in financial education. Journal of Consumer Culture, 23(1). https://doi.org/

1177/14695405211069952

Prado, J. L. A. (2013). Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. EDUC.

Safatle, V. (2008a). Por uma crítica da economia libidinal. Ide, 31(46), 16-26.

Safatle, V. (2008b). Sobre um riso que não reconcilia: notas a respeito da ideologia da ironização. A Parte Rei, 55(1), 1-13.

Safatle, V. (2016). O circuito dos afetos. Autêntica.

Santos, M. (2001). Por uma outra globalização: Do pensamento único à consciência universal. Record.

Stafuzza, G., & Pereira, M. (2021). Sentidos do discurso coaching financeiro no enunciado vídeo publicitário ‘Meu nome é Bettina’ e possibilidade de cotejo. Estudos da Linguagem, 29(3), 1685-1716.

Published

2023-08-31

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Casadei, E. B. (2023). Affects mobilizations in finance: humor, failure and neoliberal discourse in Faria Lima Elevator and Investidor da Depressão. MATRIZes, 17(2), 81-99. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i2p81-99