The rock ethos, erasures and political conflicts on Roger Waters’ tour in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p195-215

Keywords:

Rock, Roger Waters, Erasures

Abstract

Choosing as a central object the Us + Them tour by musician Roger Waters, who passed through Brazil in 2018 accumulating controversies around his political position in the presentations, this article intends to analyze the tension between the rock ethos, the expectations and specificities of great shows in contemporary times and the quiproquós that arise from these arrangements. From these discussions, we propose that the rupture caused by the performances of Roger Waters in the 22 days he was in Brazil made visible several disputes, negotiations and possible reconfigurations in the affections among his fans. To the demonstrations, performed in digital environments, which we designate as erasures, we underline the attempts to boycott the artist, question his legitimacy, exempt him from responsibility and claim some authority over the show.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jonas Pilz, Universidade Federal Fluminense

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFF. Mestre em Ciências da Comunicação
    pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Unisinos.

  • Jeder Silveira Janotti Junior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Pesquisador CNPq Bolsa Produtividade. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPE.

  • Thiago Pereira Alberto, Universidade Federal Fluminense

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFF. Mestre em Comunicação Social pela
    PUC-MG.

References

Brackett, D. (2005). The pop, rock and soul reader. Oxford University Press.

Frith, S. (1996). Performing rites: On the value of popular music. Harvard University Press.

Garcia Gutiérrez, A. (2008). Estratégias descolonizadoras do arquivo mundial: Outra memória é possível. Vozes.

Gilmore, M. (2010). Ponto final: Crônicas sobre os anos 1960 e suas desilusões. Companhia das Letras.

Goffman, E. (2009). A representação do eu na vida cotidiana. Vozes.

Grossberg, L. (1992). We gotta get out of this place. Routledge.

Grossberg, L. (1997). Dancing in spite of myself: Essays on popular culture. Duke University Press.

Harris, J. (2006). The dark side of the moon: Os bastidores da obra prima do Pink Floyd. Zahar.

Hesmondhalgh, D. (2013). Why music matters. Wiley Blackwell.

Keightley, K. (2001). Reconsidering rock. In S. Frith, W. Straw, & J. Street (Eds.). The Cambridge Companion to Pop and Rock (pp. 109-142). Cambridge University Press.

Merheb, R. (2012). O som da revolução: Uma história cultural do rock 1965-1969. Civilização Brasileira.

Pereira de Sá, S. & Janotti Junior, J. (2018, 5-8 de junho). Revisitando a noção de gênero musical em tempos de cultura musical digital. Artigo apresentado no XXVII Encontro Anual da Compós. Belo Horizonte, MG, Brasil. Recuperado de https://bit.ly/3iGhY6T

Pereira de Sá, S. & Polivanov, B. (2012). Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Revista Contemporânea, 10(3), 574-596. Recuperado de https://bit.ly/30HSsbm

Phillips, T. (2018, 10 de outubro). Roger Waters divides crowd with anti-Bolsonaro comments at Brazil concert. The Guardian. Retrieved from https://bit.ly/34HnAJl

Pilz, J. (2019). Rasuras no fandom em #anittaisoverparty: Proposta para uma sistematização dos afetos na ruptura de coerência expressiva da cantora no Twitter. In J. Suzuki, & V. Borges (Eds.). Identidade e diferença na canção latino-americana (pp. 89-109). FFLCH/USP.

Pilz, J., Polivanov, B., Henn, R., & Medeiros, B. (2018). Apanhador não tão só: Um testemunho, uma banda e as afetações de um ciberacontecimento. Artigo apresentado no XXVII Encontro Anual da Compós. Belo Horizonte, MG, Brasil. Recuperado de https://bit.ly/30OX0wD

Rancière, J. (2005). A partilha do sensível: Estética e política. Editora 34.

Rancière, J. (2011). O que significa ‘Estética’. KKYM. Recuperado de https://proymago.pt/ranciere-txt-2

Reclame Aqui (2018, 10 de outubro). Quero meu dinheiro de volta do show de Roger Waters. Recuperado de https://bit.ly/2GDHoVW

Reeves, P. (2018, 18 de outubro). Ahead of presidential election, Pink Floyd’s Roger Waters divides Brazil. NPR. Retrieved from https://tinyurl.com/yxvntcct

Rolê Aleatório [@rolealeatorio]. (2018, 11 de outubro). Rolê Aleatório premium user: Ir na delegacia abrir um boletim de ocorrência contra o Roger Waters [Vídeo anexado] [Tweet]. Twitter. Recuperado de https://bit.ly/3nvbA6c

Seixas, J. (2010). Os mega-eventos na cidade: Imagem social, política econômica e governança urbana. E-Metrópolis, 2(1), 4-9. Recuperado de https://bit.ly/3ls3DNe

Silveira, F. (2016). Guerra sensorial: Música pop e cultura underground em Manchester. Modelo de Nuvem.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Pilz, J., Janotti Junior, J. S., & Alberto, T. P. (2020). The rock ethos, erasures and political conflicts on Roger Waters’ tour in Brazil. MATRIZes, 14(2), 195-215. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p195-215