Between moralities and visualities: cinema and religion during Primeira República

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i1p257-283

Keywords:

Cinema, Visual culture, Church, Rio de Janeiro, Recife

Abstract

Focusing on the consumption of religious movies during the Holy Week, this article analyzes the relation between cinema, visual culture, and religious practices in Primeira República in Rio de Janeiro and Recife. Our goal is to examine the ways spectators, film exhibitors, and the Church negotiated a common sense related to religious practices. In the treatment of the sources, the indicative paradigm proposed by Carlo Ginzburg was used since, as a method of textual criticism, it is more adequate in the analysis of sources that do not represent discursive units. We conclude with the verification of some negotiation strategies by the exhibitors, such as the broadcasting of sacred movies on some days of the holiday.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro Vinicius Asterito Lapera, Fundação Biblioteca Nacional

    Researcher at Fundação Biblioteca Nacional (FBN/MinC).

  • Felipe Davson Pereira da Silva, Universidade Federal Fluminense

    PhD candidate in Cinema and Audiovisual at Universidade Federal Fluminense (UFF), where he undertakes the project Sedentarização, Produção, Sociabilidade: A História Social do Cinema no Recife (1909-1922), supported by CAPES.

References

A Semana Santa nos theatros. (1915, March 30). Gazeta de Notícias, (89), 2. https://bit.ly/3pZikwe

A vida do Martyr do Golgotha. (1914, April 7). [Movie ad]. Jornal do Recife, (95), 4. https://bit.ly/36b2jvU

Aquino, M. (2012). Modernidade republicana e diocenização do catolicismo no Brasil: As relações entre Estado e Igreja na Primeira República. Revista Brasileira de História, 32(63), 143-170. https://doi.org/10.1590/S0102-01882012000100007

Araújo, V. P. (1985) A Bela Época do cinema brasileiro. Perspectiva.

Arrais, R. (1998). Recife, culturas e confrontos: As camadas urbanas na campanha salvacionista de 1911. EDUFRN.

As tradicções que não morrem – Impressões da Semana Santa. (1920, April 3). Jornal Pequeno, (76), 3. https://bit.ly/3i2C6CE

Barreto, P. [João do Rio]. (1909, April 10). A revolução dos films. Gazeta de Notícias, (100), 1. https://bit.ly/3J79xj3

Bellissimos. (1900, April 28). Jornal Pequeno, 2. https://bit.ly/3Ji3XdJ

Benchimol, J. (1992). Pereira Passos: Um Haussmann tropical. Secretaria Municipal de Cultura, Turismo e Esportes.

Bernardes, D. (1996). Recife: O caranguejo e o viaduto. Ed. UFPE.

Bourdieu, P. (2006). A distinção: Crítica social do julgamento. Zouk.

Butcher, P. (2019). Hollywood e o mercado de cinema brasileiro: Princípio(s) de uma hegemonia [Doctoral dissertation, Universidade Federal Fluminense]. PPGCine UFF’s institutional repository. https://bit.ly/3vbhgZe

Carvalho, J. M. (1990). A formação das almas: O imaginário da república no Brasil. Companhia das Letras.

Carvalho, M. A. R. (2012). Irineu Marinho: Imprensa e cidade. Globo.

Caulfield, S. (2000). Em defesa da honra: Moralidade, modernidade e nação no Rio de Janeiro. Ed. Unicamp.

Cinema na Egreja. (1912, July 14). [Column]. Brizas do Campo, 4.

Como os tempos mudam! Os usos e costumes catholicos nos dias de hoje – A concorrência dos cinemas ao culto das egrejas… (1916, April 21). A Época, (1380), 1. https://bit.ly/3i8Wulf

Costa, F. C. (2005). O primeiro cinema: Espetáculo, narração, domesticação. Azougue.

Crary, J. (2013). Suspensões da percepção: Atenção, espetáculo e cultura moderna. Cosac Naify.

Diversões. (1911, March 1). Jornal Pequeno, (48), 2. https://bit.ly/3J9FVS6

Douglas, M. (1976). Pureza e perigo. Perspectiva.

Douglas, M., & Isherwood, B. (2004). O mundo dos bens: Para uma antropologia do consumo. Ed. UFRJ.

Esteves, M. A. (1989). Meninas perdidas: Os populares e o cotidiano do amor no Rio de Janeiro da Belle Époque. Paz e Terra.

Films. (1909, April 13). A Imprensa, (490), 2. https://bit.ly/35QE6uW

Foster, H. (Org). (1988). Vision and visuality: Discussions in contemporary culture. Dia Art Foundation.

Gay, P. (2002). O século de Schnitzler: A formação da cultura da classe média (1815-1914). Companhia das Letras.

Gazeta de Notícias. (1910, March 25). [Chronicle]. (84), 2. https://bit.ly/3I0yU4Q

Giacomo, C. A. (2019). Espectadores em trânsito: Identificação, imersão e distinção no Rio de Janeiro do início do século XX [Master’s thesis, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.27.2020.tde-08012020-165920

Ginzburg, C. (2007). Mitos, emblemas, sinais. Companhia das Letras.

Ginzburg, C., & Poni, C. (1989). O nome e o como: Troca desigual e mercado historiográfico. In C. Ginzburg, E. Castelnuovo & C. A. Poni, A micro-história e outros ensaios (pp. 169-178). Difel.

Gomes, R. C. (2010). Progresso, velocidade, máquina e mídia: Um futurismo periférico e a crônica jornalística de João do Rio. Rumores, 4(8). https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2010.51206

Helvetica. (1914, April 9). [Movie ad]. Diário de Pernambuco, (69), 6. https://bit.ly/3hYxTj0

Kessel, C. (2001). A vitrine e o espelho: O Rio de Janeiro de Carlos Sampaio. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro.

Knauss, P. (2006). O desafio de fazer História com imagens: Arte e cultural visual. Artcultura, 8(12), 97-11. https://bit.ly/3saVhzH

Lapera, P. (2019). Entre “alegres” e “livres”: Prazer e repressão à pornografia nos cinemas do Rio de Janeiro (1907-1916). E-Compós, 22(1), Artigo ID1623. https://doi.org/10.30962/ec.1623

Lapera, P. (2020). De “bom exemplo” em “bom exemplo”: Consumo cinematográfico e presença das mulheres no espaço urbano da Belle Époque Carioca. Cadernos Pagu, (60), e206011. https://doi.org/10.1590/18094449202000600011

Lapera, P., & Souza, B. T. (2010). Cinematógrafo e espetáculos de massa no acervo da Biblioteca Nacional: Algumas notas metodológicas. In J. L. Braga, M. I. V. Lopes & L. C. Martino (Orgs.), Pesquisa empírica em comunicação (pp. 381-401). Paulus.

Luca, T. R., & Martins, A. L. (2006). Imprensa e cidade. Unesp.

Mais um conto do vigario. (1911, April 16). Jornal do Recife, (103), 2. https://bit.ly/3i0Bltt

Maître, M. A. (Diretor). (1913). La vie de notre seigneur Jésus Christ [Film]. Pathé.

Marques, L. C. L., & Amaral, W. V. (2013). Modernas… mas conservadoras: Associações Católicas e o papel do laicato na Igreja Católica no Recife durante a Primeira República. Revista de Teologia e Ciência da Religião da Unicap, 3(1), 283-305. https://bit.ly/3H7Xdxb

Miller, D. (1987). Material culture and mass consumption. Basil Blackwell.

Mirzoeff, N. (2006). On visuality. Journal of Visual Culture, 5(1), 53-79. https://doi.org/10.1177/1470412906062285

Mitchell, W. J. T. (2002). Showing seeing: A critique of visual culture. Journal of Visual Culture, 1(2), 165-181. https://doi.org/10.1177/147041290200100202

Moreira, F. D. (1994). A construção de uma cidade moderna: Recife (1909-1926) [Unpublished master’s thesis]. Universidade Federal de Pernambuco.

Nascimento, L. (1966). História da imprensa de Pernambuco. Ed. UFPE.

Needell, J. D. (1993). Belle Époque tropical: Sociedade e cultura de elite no Rio de Janeiro na virada do século. Companhia das Letras.

O caso do cinema alegre. (1915, April 6). Jornal do Recife, (92), 3. https://bit.ly/3I3qsSr

O cinema conquista a igreja. (1912, May 29). A Noite, (270), 1. https://bit.ly/3i1XkAw

Paschoa rubra. (1914, April 9). [Movie ad]. Gazeta de Notícias, (98), 5. https://bit.ly/3MFI9en

Pires, H. (1915, January 20). O meu protesto vehemente e um grito da alma católica. A Província, (19), 1. https://bit.ly/3CDfimi

Polytheama. (1914, April 9). [Movie ad]. Diário de Pernambuco, (69), 6. https://bit.ly/3hYxTj0

Saraiva, K. (2013). Cinemas do Recife. Funcultura.

Semana Santa actos do dia de hoje. (1915, March 29). Jornal Pequeno, (71), 4. https://bit.ly/36h7hrb

Semana Santa: As igrejas cheias, os cinemas repletos. (1914, April 10). A Noite, (834), 1. https://bit.ly/3KAfgOQ

Sérvio, P. (2014). O que estudam os estudos de cultura visual? Revista Digital do LAV, 7(2), 196-215. https://doi.org/10.5902/1983734812393

Sevcenko, N. (1983). Literatura como missão: Tensões sociais e criação cultural na Primeira República. Brasiliense.

Silva, F. D. P. (2018). Novidade, imaginário e sedentarização: O espetáculo cinematográfico no Recife (1896-1909) [Master’s thesis, Universidade Federal Rural de Pernambuco]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRPE. https://bit.ly/365j23A

Süssekind, F. (2006). Cinematógrafo de letras: Literatura, técnica e modernização no Brasil. Companhia das Letras.

Tavares, A. (1909, July 29). Esparsos… Jornal Pequeno, (168), 1. https://bit.ly/34BAMDq

Theatro Moderno. (1914, April 9). [Movie ad]. Diário de Pernambuco, (69), 6. https://bit.ly/3hYxTj0

Theatro S. Izabel. (1914, April 9). [Movie ad]. Diário de Pernambuco, (69), 6. https://bit.ly/3hYxTj0

Theatro-Cinema Helvetica. (1911, April 11). [Movie ad]. Jornal do Recife, (99), 2. https://bit.ly/37s6tjD

Theatros e Cinemas. (1915, March 29). Jornal Pequeno, (71), 4. https://bit.ly/36h7hrb

Um flagello nacional. (1914, December 11). A Província, (340), 1. https://bit.ly/3u0XIVw

Vadico, L. (2006). Os filmes de Cristo no Brasil: A recepção como fator de influência estilística. Galáxia, (11), 87-103. https://bit.ly/3vbfxDj

Williams, R. (1979). Marxismo e literatura. Jorge Zahar.

Published

2022-05-09

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Lapera, P. V. A., & Silva, F. D. P. da. (2022). Between moralities and visualities: cinema and religion during Primeira República. MATRIZes, 16(1), 257-283. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i1p257-283