Cinema Novo and 20thcentury avant-garde music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p77-99Keywords:
Música de vanguarda, Cinema Novo, Produção fonográfica, Análise fílmicaAbstract
Although 20th century avant-garde music was not prevalent in Cinema Novo’s soundtracks, it was still quite present in films by Glauber Rocha, Walter Lima Júnior and Joaquim Pedro de Andrade, consisting of pre-existing music by Edgar Varèse, Pierre Schaeffer, Pierre Henry, Michel Philippot, MarlosNobre, Ernst Widmer, Jaceguay Lins, Walter Smetak, Jon Appleton and Al Kooper. After mapping these musical works in the films, I analyze to which extent they were associated to the images either in a more conventional way or with creative propositions. I also consider the role of the phonographic production of the time for the choices of this repertoire and the relationships of those directors with contemporary avant-garde music.
Downloads
References
Caesar, R. (2012). O som como imagem. IV Seminário Música Ciência Tecnologia, 4. http://www2.eca.usp.br/smct/ojs/index.php/smct/article/view/78.
Carvalho, M. do S. (2009). Cinema Novo Brasileiro. In F. Mascarelo (Org.), História do Cinema Mundial (pp. 289 - 309). Papirus.
Chion, M. (2003). Un art sonore, le cinéma. Cahiers du Cinéma.
Cunha, D. (2019). O uso da música e do som no filme experimental latino-americano: as experiências de Glauber Rocha em Pátio (Brasil, 1959) e Hugo Santiago em Invasión (Argentina, 1969). [Tese, Universidade de São Paulo].
Deleuze, G. (1990). A imagem-tempo. Brasiliense.
Distler, J. (1997). Nicholas Slominsky: The First Recordings of Edgard Varèse and Charles Ives. http://www.classical.net/music/recs/reviews/distler/slonimsky.php.
Fenerich, A. (2012). A inscrição da intimidade na Symphonie pour um homme seul. [Tese, Universidade de São Paulo].
Guerrini Júnior, I. (2009). A música no cinema brasileiro: os inovadores anos sessenta. Terceira Margem.
Hubbert, J. (2014). The Compilation Soundtrack from the 1960 to the Present. In D. Neumeyer (Ed.), The Oxford Handbook of Film Music Studies (pp. 291 - 318). Oxford University Press.
Labaki, L. (2015, 31 de agosto). Ouvir O Pátio. Linda (Revista sobre cultura eletroacústica). https://linda.nmelindo.com/2015/08/ouvir-o-patio/
Mariz, V. (2005). História da música no Brasil. Nova Fronteira.
Mattos, C. A. (2002). Walter Lima Júnior: Viver cinema. Casa da Palavra.
Mc Mahon, O. (2014). Listening to the French New Wave: the film music and composers of postwar French art cinema. Peter Lang.
Nogueira, I. (2009). Ernst Widmer: catálogo de obras. UFBA.
Oliveira, J. de. (2018). A significação na música de cinema. Paco Editorial.
Perpétuo, I. (2019, 1 de agosto). Aposta no inesperado: entrevista com o compositor Marlos Nobre. Revista Concerto. https://concerto.com.br/node/234833.
Philippot, M. (1994, 14-15 de novembro). Commentaires des oeuvres. Disponível em: http://www.entretemps.asso.fr/Philippot/LivreMP.html#anchor2184054.
Rocha, G. (1985). O século do cinema. Alhambra.
Salles, P. (2001). A música brasileira e sua condição pós-moderna. Anais do Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música (ANPPOM), Belo Horizonte, 23, 417-423.
Scarassatti, M. (2001). Retorno ao futuro: Smetak e suas plásticas sonoras. [Dissertação, Universidade Estadual de Campinas].
Schaeffer, P. (1966). Traité des objets musicaux. Seuil.
Silva, J. R. T. da. (2007). Reminiscências op. 78 de Marlos Nobre: um estudo técnico e interpretativo. [Dissertação, Universidade Federal da Bahia].
Siqueira, A. (2014). A Sonata de Deus e o diabolus: nacionalismo, música e o pensamento social no cinema de Glauber Rocha. [Tese, Universidade Estadual Paulista, Marília].
Vetromilla, C. (2011). Política cultural nos anos 70: controvérsias e gênese do Instituto Nacional de Música da Funarte. Anais do Seminário Internacional de Políticas Culturais, 2. http://www.casaruibarbosa.gov.br/dados/DOC/palestras/Politicas_Culturais/II_Seminario_Internacional/FCRB_ClaytonDaunisVetromilla_Politica_cultural_nos_anos_70.pdf .
Vetromilla, C . (2012). Pro-Memus: a lógica e o papel da Funarte no campo da música erudita brasileira. In: A. Vasconcelos & M. Gruman (Orgs.). Política para as artes: prática e reflexão. Funarte.
Xavier, I. (2016). Allégorie historique et théâtralité chez Glauber Rocha. IdeAs, 7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luíza Beatriz Alvim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.