What Latin American communication research owes to Brazil: personal account of an intercultural experience

Authors

  • Jesús Martín-Barbero Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, Facultad de Comunicación y Lenguaje.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i2p127-146

Keywords:

Communication research, Communication theory, Brazil, Latin America, Jesús Martín-Barbero

Abstract

In this text, Jesús Martín-Barbero describes points that brought Brazil closer to his thought, besides contributions to Latin American communication research. Some of the dimensions discussed are the following: the reflective contribution to understanding the communication political-cultural scenario, which allowed thinking about how the cultural industry promoted a new idea of nation; a more complex understanding, which overcomes dualistic reason, of the relations between the popular and the massive, expressed in the country in two lines of investigation, one related to communicative counterhegemony and the other to the competence of the receiver, and also the contribution of Brazilian authors’ reflection to the discussion about contemporary globalization processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jesús Martín-Barbero, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, Facultad de Comunicación y Lenguaje.

    Um dos mais importantes pensadores da comunicação da América Latina, o autor nasceu na Espanha, em 1937, e faleceu na Colômbia, onde se radicara, em 12 de junho de 2021.

References

Alves, L. R. (1987). A fábula forjando-se história. Aspectos da memória dos movimentos populares de ABC. In J. Martín-Barbero (Ed.), Comunicação e culturas populares na América Latina (pp. 230-237). Felafacs; G. Gili.

Austin, J. L. (1970). Quand dire, c’est faire. Threshold.

Beltrão, L. (1980). Folkcomunicação: A comunicação dos marginalizados. Cortez.

Beneyto, J. V. (Ed.). (1979). Alternativas populares a las comunicaciones de masa. CIS.

Busato, L., & Caparelli, S. (1990). A novela vista de fora. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 13(62-63), 57-60.

Caldeira, T. P. R. (1984). A política dos outros. Brasiliense.

Cardoso, R. (Org). (1986). A aventura antropológica. Paz e Terra.

Chaui, M. (1983). O nacional e o popular na cultura brasileira: Seminários. Brasiliense.

Chaui, M. (1990). Cultura e democracia. Cortez.

DaMatta, R. (1985). A casa e a rua: Espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Brasiliense.

DaMatta, R. (1993). Conta de mentiroso. Rocco.

de Certeau, M. (1980). L’invention du quotidien. UGE.

Fadul, A. (1983). Sobre a recepção dos meios de comunicação de massa no Brasil. Orealc.

Fadul, A. (Ed.). (1993). Ficção seriada na TV: As telenovelas latino-americanas. ECA-USP.

Festa, R., & Santoro, L. F. (1991). A terceira idade da TV: O local e o internacional. In A. Novaes (Org.), Rede imaginária: Televisão e democracia (pp. 179-195). Companhia das Letras.

Festa, R., & Silva, C. E. L. (Orgs.). (1986). Comunicação popular e alternativa no Brasil. Paulinas.

Freire, P. (1969). Educación como práctica de la libertad. Nuevo Orden.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Tierra Nueva.

Gramsci, A. (1977). Cultura y literatura. Península.

Ianni, O. (1996). Teorías de la globalización. Siglo Veintiuno.

Leal, O. F. (1990). A leitura social da telenovela das oito. Vozes.

Lopes, M. I. V. (1988). O rádio dos pobres. Loyola.

Lopes, M. I. V. (1990). Pesquisa em comunicação: Formulação de um modelo metodológico. Loyola.

Lopes, M. I. V. (1993). Estratégias metodológicas da pesquisa de recepção.

Intercom: Revista Brasileira de Comunicação, 16(2), 7-12. https://bit.ly/3eF691H

Lopes, M. I. V. (1994). Recepção dos meios de comunicação: classes, poder, estrutura [Artigo apresentado]. VIII Encontro da Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, Cali, Colômbia.

Magnani, J. G. C. (1984). Festa no pedaço: Cultura popular e lazer na cidade. Brasiliense.

Martín-Barbero, J. (1972). La palabra y la acción: Por una dialéctica de la liberación [Tese de doutorado não publicada]. Université Catholique de Louvain.

Melo, J. M. (Coord.). (1980). Comunicação e classes subalternas. Cortez.

Melo, J. M. (Coord.). (1981). Populismo e comunicação. Cortez; Intercom.

Melo, J. M. (Coord.). (1983). Teoria e pesquisa em comunicação: Panorama latino-americano. Cortez; Intercom; CNPq.

Melo, J. M. (Org.). (1987). Ensino de comunicação no Brasil: Impasses e desafios. ECA-USP.

Melo, J. M. (1991). Comunicação e modernidade: O ensino e a pesquisa nas escolas de comunicação. Loyola.

Melo, J. M. (Coord.). (1992). Comunicação latino-americana: Desafios da pesquisa para o século XXI. ALAIC/ECA-USP.

Melo, J. M. (Coord.). (1996). O pensamento latino-americano em comunicação [Número especial]. Comunicação & Sociedade, (25).

Meyer, M. (1996). Folhetim: Uma história. Companhia das Letras.

Miceli, S. (1972). A noite da madrinha. Perspectiva.

Novaes, A. (1983). O nacional e o popular na cultura brasileira: Teatro. Brasiliense.

Ortiz, R. (1985). Cultura brasileira e identidade nacional. Brasiliense.

Ortiz, R. (1988). A moderna tradição brasileira: Cultura e indústria cultural. Brasiliense.

Ortiz, R. (1994). Mundialização e cultura. Brasiliense.

Ortiz, R. (1996). Otro territorio. Universidad Nacional de Quilmes.

Ortiz, R., Borelli, S. H. S., & Ramos, J. M. O. (1988). Telenovela: História e produção. Brasiliense.

Piccini, M. (1987). Industrias culturales: Transversalidades y regímenes interdiscursivos. Diá-logos de la Comunicación, (17), 12-19.

Ramos, J. M. O. (1983). Cinema, estado e lutas culturais. Paz e Terra.

Rocha, E. P., Veiga, R. M., Quintella, M. M. D., Waitzfelder, D. A., & Pereira, C. A. M. (1984). Testemunha ocular: Textos de antropologia social do quotidiano. Brasiliense.

Santos, M. (1993). Espaço, mundo globalizado, pós-modernidade. Margem, 2, 9-21.

Santos, M. (1995). La aceleración contemporánea: Tiempo, mundo y espacio-mundo. Revista Universidad del Valle, 10, 30-35.

Schwarz, R. (1981). Ao vencedor as batatas. Duas Cidades.

Silva, C. E. L. (1980). Cultura de massa e cultura popular: Questões para um debate. In. J. M. Melo (Coord.), Comunicação e classes subalternas (pp. 41-48). Cortez.

Silva, C. E. L. (Coord.). (1982). Comunicação, hegemonia e contra-informação. Cortez; Intercom.

Silva, C. E. L. (1985). Muito além do Jardim Botânico: Um estudo sobre a audiência do Jornal Nacional entre trabalhadores. Summus.

Silva, C. E. L. (1986). As brechas da indústria cultural brasileira. In R. Festa & C. E. L. da Silva (Orgs.), Comunicação popular e alternativa no Brasil (pp. 31-52). Paulinas.

Silva, C. E. L., Fadul, A., & Santoro, L. F. (1982). Documento básico. In C. E. L. da Silva (Coord.), Comunicação, hegemonia e contra-informação (pp. 9-16). Cortez; Intercom.

Sodré, M. (1983). A verdade seduzida. Codecri.

Sousa, M. W. (1986). A rosa púrpura de cada dia: Trajetória de vida e cotidiano de receptores de telenovela [Tese de doutorado não publicada]. Universidade de São Paulo.

Sousa, M. W. (Org.). (1995). Sujeito, o lado oculto do receptor. Brasiliense; ECA-USP.

Squeff, E., & Wisnik, J. (1983). O nacional e o popular na cultura brasileira: Música. Brasiliense.

Velho, G. (1981). Individualismo e cultura: Notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Zahar.

Published

2021-08-31

Issue

Section

Homage to Jesús Martín-Barbero

How to Cite

Martín-Barbero, J. (2021). What Latin American communication research owes to Brazil: personal account of an intercultural experience. MATRIZes, 15(2), 127-146. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i2p127-146