Adaptation as expanded fiction in contemporary series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p21-36

Keywords:

Adaptation, TV series, The haunting of Bly manor, created by Mike Flanagan

Abstract

In this article, I discuss how contemporary serial fiction has led adaptation to another stage, no longer characterized by plot or characters condensation, but by the expansion of the fictional world. Based on the analysis of the series The haunting of Bly manor, created by Mike Flanagan from Henry James’ work The turn of the screw, I aim at understanding how expanded fiction democratizes the fictional population without breaking the intrigue thread, in dialogue with a contemporary sensibility and reception condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcio Serelle, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, "Interações Midiáticas", da PUC Minas, com pós-doutorado na University of Queensland, Austrália. Pesquisador do CNPq.

References

Andrews-Dyer, H. (2020). Jamie Chung is used to playing guest roles. ‘Lovecraft Country’ made her want to lead. The Washington Post. https://wapo.st/3MCMNvW

Auerbach, E. (2011). Mimesis. Perspectiva.

Bazin, A. (1948). L’adaptation ou le cinéma comme Digeste. Esprit. Nouvelle série, 146 (7), 32-40.

Braudy, L. (2002). The world in a frame. The University of Chicago Press.

Bromwich, D. (2011) Posfácio. In H. James, A outra volta do parafuso (pp. 160-192.). Companhia das Letras.

Buonanno, M. (2019). Serialidade: continuidade e ruptura no ambiente midiático e cultural contemporâneo. MATRIZes, 13(3), 37-58

Calvino, I. (1990). Seis propostas para o próximo milênio (2 ed.) Companhia das Letras.

Cortázar, J. (2004). Valise de cronópio. Perspectiva.

Dyer, R. (1998). Stars. British Film Institute.

Eco, U. (1989). Sobre espelhos e outros ensaios. Nova Fronteira.

Eco, U. (2003). Ensaios sobre a literatura. Record.

Eco, U. (2013). Confissões de um jovem romancista. Cosac & Naify.

Hutcheon, L. (2013). Teoria da adaptação (2 ed.). Editora da UFSC.

James, H. (2011). A outra volta do parafuso. Companhia das Letras.

James, H. (1999). Complete stories – 1856-1874. The Library of America.

Martín-Barbero, J. (1997). Dos meios às mediações. Ed. UFRJ.

Mittell, J. (2012). Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. MATRIZes, 5(2), 29-52.

Mittell, J. (2015). Complex TV. New York University Press.

Naremore, J. (2000). Introduction: film and the reign of adaptation. In J. Naremore (ed.), Film adaptation (pp. 1-16). Rutgers University Press.

Piglia, R. (2004). Formas breves. Companhia das Letras.

Rancière, J. (2017). O fio perdido. Martins Fontes.

Ryan, M.-L. (2013). Transmedial Storytelling and Transfictionality. Poetics Today, 34(3), 361-388.

Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: implicit Consumers, narrative worlds, and branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3, 586-606.

Stam, R. (2000). Beyond fidelity: the dialogics of adaptation. In J. Naremore (ed.), Film adaptation (pp. 54-76). Rutgers University Press.

Todorov, T. (2007). Introdução à literatura fantástica. Perspectiva.

Williams, R. (2016). Televisão. Editora PUC Minas; Boitempo.

Wolfe, T. (2005). Radical chique e o novo jornalismo. Companhia das Letras.

Audiovisuais

Flanagan, M. (Criador) (2020). A maldição da mansão Bly [Série televisiva]. Netflix.

Flanagan, M. (Criador) (2018). A maldição da residência Hill [Série televisiva]. Netflix.

Lima Jr., W. (Diretor) (2015). Através da sombra [Filme]. Globo Filmes.

Green, M. (Criador) (2020). Lovecraft country [Série televisiva]. HBO.

Clayton, J. (Diretor) (1961). Os inocentes [Filme]. 20th Century Fox.

Published

2023-04-30

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Serelle, M. (2023). Adaptation as expanded fiction in contemporary series. MATRIZes, 17(1), 21-36. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p21-36