The Red Word: a Dialogue Between Mariana Paiva and Hilda Hilst
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.181363Keywords:
Mariana Paiva, Hilda Hilst, Confessional mode, Contemporary poetryAbstract
Vermelho-vida, a book by Mariana Paiva (2018) is founded on a dialogue with the work of Hilda Hilst. It begins with Paiva’s experience at Casa do Sol: Paiva’s book is a mix of diary, readings of Hilst and her own poetic creations. There is a straight interlocution with Júbilo, memória, noviciado da paixão (1974), the work in which Hilst emulates an adulterous and forbidden passion. One of Hilst’s epigraphs is by Sylvia Plath, often associated with confessional poetry. In our reading — based on Janet Malcolm’s and Diane Middlebrook’s comments —, the confessional mode is not so much based on the exposure of biographical information as it is on the blurring of the public and private spheres. Hilst, though different from the American confessionists, adopted similar strategies to encode the biographical as she provokes common sense from a personal sphere. In Vermelho-vida, Paiva presents her contact with Hilst. She reflects upon the deduction of intimacy and introduces herself as a writer. Thus, our reading focuses on this double portrait, both personal and political, social and intimate: we follow Paiva and Hilst, two women writers, in their insights on the link between poetry and life within this modern lyrical mode.
Downloads
References
CAMPOS, Haroldo. A arte no horizonte do provável e outros ensaios. São Paulo: Perspectiva, 1969.
CESAR, Ana Cristina. Ana Cristina Cesar por Marcos Siscar. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
DINIZ, Cristiano (Org.). Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2013.
AZEVEDO FILHO, Deneval Siqueira de. O Brasil com seus olhos de cão: uma leitura de ‘Axelrod’ de Hilda Hilst e a cena contemporânea brasileira. Revista Metalinguagens, São Paulo, v. 1, n. 2, p 16-25, 2014.
HILST, Hilda. Da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
HILST, Hilda. Três vezes Hilda: biografia, correspondência e poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
MALCOLM, Janet. A mulher calada: Sylvia Plath, Ted Hughes e os limites da biografia. Trad. Sergio Flaksman. São Paulo: Companhia de bolso, 2012.
MAINGUENEAU, Dominique. O discurso pornográfico. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
MIDDLEBROOK, Diane. Anne Sexton: A morte não é a vida: uma biografia. Trad. Raul de Sá Barbosa. São Paulo: Siciliano, 1994.
MORRIS, Adam; CARVALHO, Bruno (Org.). Essays on Hilda Hilst: between Brazil and world literature. Londres: Palgrave Macmillan, 2018.
PAIVA, Mariana. Vermelho-vida. São Paulo: Patuá, 2018.
POEMO 7. “Dez chamamentos ao amigo, poema VI, de Hilda Hilst”. Apresentação: Julia Rodrigues, Kleber Mazione, Lucas Facó e Raquel Galvão. Convidada: Mariana Paiva. Produção Independente, julho de 2020. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/0uoZOulJvUMDFKk7jJyzbf?si=ZWRtZ3P3ROGaZ6mqzK3-xA&dl_branch=1 Acesso 27 dez. 2020.
POEMO 8. “Poemas aos homens de nosso tempo, poema XIII, de Hilda Hilst”. Apresentação: Julia Rodrigues, Kleber Mazione, Lucas Facó e Raquel Galvão. Convidada: Mariana Paiva. Produção Independente, julho de 2020. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/0uoZOulJvUMDFKk7jJyzbf?si=ZWRtZ3P3ROGaZ6mqzK3-xA&dl_branch=1 Acesso em: 27 dez. 2020.
PLATH, Sylvia. Ariel. Tradução de Rodrigo Garcia Lopes e Cristina Macedo. Campinas: Verus Editora, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Julia Côrtes Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.