In the wardrobe of memory: telling stories about clothes
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2023.206633Keywords:
Clothes, Memory, Narrative, Life storyAbstract
This paper addresses the connections between people, clothing, memory and life story, using as data 46 interviews with people aged 20 to 29, drawn from the schooled and urban middle classes. The interviewees were contacted through Instagram and WhatsApp, and the implications of using these digital media are discussed. In reply to the question “can you tell me about the ways you dressed and dress yourself, in the past and in the present?”, they create life stories around the theme of clothing. We were able to observe shared narratives of what it means to get dressed in each stage of life. The fact that clothes and memories about them condense a series of connections means that talking about them is a way through which these people can interpret their own trajectory and identity, sewing their past, their present and their imagined future.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel (1997). Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 5, 1997, pp. 25-36.
APPADURAI, Arjun (2008). “Introdução: mercadorias e a política de valor”. In: APPADURAI, Arjun (Org.). A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense.
ARIÈS, Philippe (1986). História social da criança e da família. 2a ed. Rio de Janeiro: Guanabara.
BOURDIEU, Pierre (2008). “A ilusão biográfica”. In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus.
BOURDIEU, Pierre (2017). A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk.
BRUNER, Edward (1983). “The opening up of Anthropology”. In: BRUNER, Edward (Org.). Text, play and story: the construction and reconstruction of self and society. Washington, DC: American Ethnological Society.
BRUNER, Edward (1986). “Experience and its expressions”. In: TURNER, Victor; BRUNER, Edward (Orgs.). The Anthropology of experience. Champaign: University of Illinois Press.
BRUNER, Jerome (2014). “A criação narrativa do eu”. In: BRUNER, Jerome. Fabricando histórias: Direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, p. 73-97.
CAMPBELL, Colin (2006). “Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno”. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin (Orgs.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, p. 47-64.
CRANE, Diana (1999). Diffusion Models and Fashion: A Reassessment. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, vol. 566, n. 1, p. 13–24. https://doi.org/10.1177/000271629956600102
CRANE, Diana (2006). A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac.
CWERNER, Saulo (2001). Sociology of the wardrobe. Fashion Theory, vol. 5, n. 1, pp. 79-92. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/136270401779045725
DAVIS, Fred (1992). Fashion, culture and identity. Chicago: The University of Chicago Press.
DEBERT, Guita Grin (2010). A dissolução da vida adulta e a juventude como valor. Horizontes Antropológicos, ano 16, n. 34, pp. 49-70.
ESPINDOLA, Clara Calazans (2021). Falar sobre roupas e falar sobre si: um estudo sobre o lugar das roupas em narrativas de vida. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas.
GOFFMAN, Erving (1985). A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes.
GULLESTAD, Marianne (2005). Infâncias imaginadas: construções do eu e da sociedade nas histórias de vida. Educação & Sociedade, vol.26, n. 91, p. 509-534. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200011
HALBWACHS, Maurice (1990). “Memória Coletiva e Memória Histórica”. In: HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice; Editora Revista dos Tribunais, p. 53-89.
HALL, Stuart (2011). A identidade cultural na pós-modernidade. 11a ed. Rio de Janeiro, DP&A.
KOPYTOFF, Igor (2008). “A biografia cultural das coisas: a mercantilização como processo”. In: APPADURAI, Arjun (Org.) A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, p. 89-121.
LEJEUNE, Philippe (2008). “A autobiografia dos que não escrevem”. In: LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, p. 113-191.
LIPOVETSKY, Gilles (2009). O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras.
MAUSS, Marcel (1974). “Uma categoria do espírito humano: a noção de pessoa, a noção de eu”. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia, Vol. 1. São Paulo: Edusp, p. 207-241.
POLHEMUS, Ted (2016). No supermercado do estilo. Contracampo, vol. 35, n. 2, p. 7-12, https://doi.org/10.22409/contracampo.v35i2.932
POLKINGHORNE, Donald E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International Journal of Qualitative Studies in Education, vol. 8, n. 1, p. 5-23. https://doi.org/10.1080/0951839950080103
POLLAK, Michael (1989). Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos, vol. 2, n. 3, p. 3-15. https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278/1417
POLLAK, Michael (1992). Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, vol. 5, n. 10, p. 200-212, https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941/1080
POLLAK, Michael (2010). A gestão do indizível. WebMosaica - Revista do Instituto Cultural Judaico Marc Chagall, vol. 2, n. 1, p. 9-49. https://seer.ufrgs.br/index.php/webmosaica/article/view/15543
ROSENTHAL, Gabriele (2014). História de vida vivenciada e história de vida narrada: a interrelação entre experiência, recordar e narrar. Civitas: Revista de Ciências Sociais, vol. 14, n. 2, p. 227-249, https://doi.org/10.15448/1984-7289.2014.2.17116
TURNER, Victor W. (1986). “Dewey, Dilthey, and drama: an essay in the anthropology of experience”. In: TURNER, Victor W.; BRUNER, Edward M. (Orgs.). The Anthropology of Experience. Urbana, Chicago: University of Illinois Press, p. 33-44.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Política de direitos compartilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter seu trabalho à Plural, o autor concorda que: o envio de originais à revista implica autorização para publicação e divulgação, ficando acordado que não serão pagos direitos autorais de nenhuma espécie. Uma vez publicados os textos, a Plural se reserva todos os direitos autorais, inclusive os de tradução, permitindo sua posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fonte. O conteúdo do periódico será disponibilizado com licença livre, Creative Commons - Atribuição NãoComercial- CompartilhaIgual –, o que quer dizer que os artigos podem ser adaptados, copiados e distribuídos, desde que o autor seja citado, que não se faça uso comercial da obra em questão e que sejam distribuídos sob a mesma licença (ver: http://www.creativecommons.org.br/).