Poetics of the Absurd: characteristics and manifestations in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.23.213130

Keywords:

Theater of the Absurd, Martin Esslin, Poetics of the Absurd in Latin America, Memory of the dictatorship and Art, Latin American dramaturgy

Abstract

In this article, the manifestations of Absurd Theater in Latin America are examined, taking into account the influences of seminal authors and those who drew inspiration from the works of Beckett, Ionesco, and Genet to develop their own theatrical language. The historical processes that served as the foundation for the emergence of this theatrical form are exposed. The reinvention of the absurd in Latin America is exemplified through specific dramaturgical texts, with an emphasis on violence as a central critical tool. Significant themes for the region, such as exile, torture, and despair, are addressed, reflecting social inequalities and the coercive actions of the state. Furthermore, the enduring influence of Absurd Theater, especially on contemporary playwrights in Brazil, is explored, along with an analysis of how this theatrical convention can be adapted and explored in various historical and cultural contexts, giving rise to new aesthetics and poetics for contemporary theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lucas de Lima Vitorino, Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes

    Lucas Vitorino is a director, playwright, and professor. He is a founding member of the Pandora Theater Group. He is currently a PhD candidate and holds a Master's degree in Performing Arts from the Institute of Arts at UNESP, specializing in the research field of Aesthetics and Scenic Poetics. He graduated with a degree in Art-Theater Education from the same institution. He completed the Theater Directing Course at SP School of Theater and was part of the 11th Class of the SESI-SP Playwriting Center.E-mail: l.vitorino@unesp.br

References

BOILEAU-DESPRÉAUX, Nicolas. Arte poética, 1979. In: TAVARES, Gil Vicente. A herança do absurdo. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 42.

BONNEFOY, Claude. Diálogos com Ionesco. Tradução de Maria Emília Corrêa Cardozo, Rio de Janeiro: Editora Mundo Musical LTDA, 1970.

ESSLIN, Martin. O Teatro do Absurdo. Tradução de Barbara Heliodora; At. José Roberto O´Shea; Apres. Paulo Francis. Rio de Janeiro: Zahar, 2018[1961].

IONESCO, Eugène. A Cantora Careca. Tradução de M. Lúcia Pereira, Campinas: Papirus, 1993.

JEENER, J. P. Le Figaro, 13 de maio de 1950. In: BONNEFOY, Claude. Diálogos com Ionesco. Tradução de Maria Emília Corrêa Cardozo, Rio de Janeiro: Editora Mundo Musical LTDA, 1970.

JUDT, Tony. Pós-guerra fria - História da Europa desde 1945. Rio de Janeiro: Ed. Objetiva, 2008.

MARTINS, Rafael. Lesados e outras peças. Fortaleza: Ed. do autor, 2008.

MORCHÓN, Ricardo. El Teatro del Absurdo en Cuba: 1948 - 1968. Madrid: Editorial Verbum, 2002.

PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia: a construção da personagem. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PASSÔ, Grace. Amores Surdos. 1 imp. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

PELLETTIERI, Osvaldo. Teatro argentino contemporâneo. Tradução de Maria Angélica Keller de Almeida. São Paulo: Iluminuras, 1992.

QUACKENBUSH, Howard. Teatro del absurdo hispanoamericano: antología anotada. Cidade do México: Editorial Patria, 1987.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. Tradução Andrea Stahel M. da Silva. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

SARRAZAC, Jean-Pierre. (org). Léxico do Drama moderno e contemporâneo. Tradução de André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SOUZA, Maria Gorete Oliveira. Inventário do cômico-sério: elementos para uma crítica carnavalesca do Teatro do Absurdo e suas reverberações na contemporaneidade. Orientadora: Dra. Mariana de Lima e Muniz. 2014. 343 f. Tese (Doutorado em Arte) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

TAVARES, Gil Vicente. A herança do absurdo. Salvador: EDUFBA, 2015.

VARGAS, Aristides. Nossa senhora das Nuvens (Segundo exercício sobre o exílio). Olhares, v. 3, n. 1, p. 49-65, 14 ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.59418/olhares.v3i1.54.

VERNECK, Bruno. Absurdos, alienados e vanguardistas: itinerários de uma polêmica. Revista entre Caminhos, v. 3, n.1, p. 10-19, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2447-9748.v3i1p10-19.

VILLEGAS, Juan. História multicultural do teatro e teatralidades na América Latina. Buenos Aires: Ediciones Galerna, 2005.

VITORINO, Lucas de Lima. Territórios do real e os percursos do imaginário: processos criativos do Grupo Pandora de Teatro. Orientadora: Lúcia Regina Vieira Romano. 2021. 257 f. Dissertação de Mestrado - Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista: “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/214561. Consultado em: 6 dez. 2023.

ZALACAÍN, Daniel. Teatro absurdista hispanomericano. Valencia: Ediciones Albatros Hispanofilia. 1985.

Published

2023-12-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Vitorino, L. de L. (2023). Poetics of the Absurd: characteristics and manifestations in Latin America. Brazilian Journal of Latin American Studies, 22(47), 113-139. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.23.213130