The insertion of indigenous knowledge in school: possibilities through a blog

Authors

  • Fabrício Gurkewicz Ferreira Instituto Federal de Rondônia, Ji-Paraná, RO, Brasil.
  • Lediane Fani Felzke Instituto Federal de Rondônia, Ji-Paraná, RO, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp107-114

Keywords:

Digital platform, Indigenous knowledge, Corporealities, Physical Education

Abstract

This article aims to verify the perception of a group of Physical Education teachers regarding the viability of a blog as an auxiliary tool for the insertion of indigenous knowledge, especially their corporealities, in the school environment, especially in Professional and Technological Education. The research is of
a qualitative nature, and a questionnaire was used as an instrument for the collection and production of data. As main results, we found that the blog is a valid resource for teachers to be able to develop pedagogical proposals about indigenous knowledge, in addition to having good accessibility and  functionality. Therefore, we believe that the blog can provide subsidies for the structuring of actions in the school environment, facilitating access to content about diversity and alterity, which, in turn, will result in benefits concerning the reduction of prejudices against indigenous peoples and their  cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bianchi P, Pires GL, Vanzin T. As Tecnologias de informação e comunicação na rede municipal de Florianópolis: possibilidades para a Educação (Física). Linhas (Udesc). 2008; 9:56-75.

Moran J. Integrar as tecnologias de forma inovadora. In: Moran J, organizador. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus; 2013. p. 36-46.

Boeira AF. Blogs na Educação: Blogando algumas possibilidades pedagógicas. In: VIII Mostra de Iniciação Científica, Pós-Graduação e Pesquisa. 2008. Rev Tec Edu. 2009; 1: 1-11.

Araújo MMU. Potencialidades do uso do blog em educação [dissertação]. Natal (RN): Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, 2009.

Carvalho AA, Moura A, Pereira L, Cruz S. Blogue: uma ferramenta com potencialidades pedagógicas em diferentes níveis de ensino. In: Actas do VII colóquio sobre questões curriculares - III Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares [Internet]. 2006. p. 635-52. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/5915/1/3018.pdf.

Minayo MCS. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: Minayo MCS, Deslandes SF, Cruz Neto O, Gomes R, organizadores. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes; 1999. p. 9-30.

Alves DCL. A percepção dos professores sobre o uso das mídias e tecnologias na prática docente e suas contribuições no Ifsuldeminas [tese]. Rio Claro (SP): Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, 2019.

Martins GS S LA. Educação e Tecnologias: um olhar sobre a utilização das TICs no IFMA, Campus Codó [Monografia]. Codó (MA): Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, 2017.

Santos DC. Tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica docente [dissertação]. Lajeado (RS): Centro Universitário Univates, 2016.

Costa MC, Souza MAS. O uso das TICs no processo ensino e aprendizagem na escola alternativa - Lago dos Cisnes. Rev Valore. 2017; 2:220-35.

Ferreira MGMA. Novas tecnologias na sala de aula [monografia]. Sousa (PB): Universidade Estadual da Paraíba, 2014.

Corrêa DA. Brincadeiras indígenas Kalapalo: a abordagem da diversidade etno-cultural na educação física escolar. Lect Educ Física Deport (Buenos Aires). 2009; 1:1-6.

Domingos Junior MF, Silva GH, Sales JS, Carlos CUB, Silva LAN. Corpo, cultura de movimento e Jogos Indígenas nas aulas de Educação Física. Cad Form Rev Bras Ciênc Esporte. 2017; 8:21-32.

Kempe GC. Praticas corporais indígenas inseridas à Educação Física Escolar não indígena [dissertação]. Porto Alegre (RS): Centro Universitário Metodista, Programa de Pós-Graduação em Reabilitação e Inclusão, 2015.

Tenório JG, Lopes da Silva C. Experiência pedagógica com jogos indígenas em aulas de educação física de uma escola pública do estado de Mato Grosso. Rev Estud Pesq Educ. 2014; 16:279-86.

Tenório JG, Lopes da Silva C. As práticas corporais indígenas como conteúdo da educação física escolar. Teor Prát Educ. 2014;17:81-91.

Nassi-Calò L. Blogs como forma de comunicação científica na era das redes sociais [internet]. 2018 [acesso em 2020 dez 09]. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2018/03/07/blogs-como-forma-de-comunicacao-cientifi ca-na-era-das-redessociais/#.X9DjwthKg2w.

Barbosa CAP, Serrano CA. O blog como ferramenta para construção do conhecimento e aprendizagem colaborativa. In: XII Congresso Internacional de Educação a Distância; 18 set-22 2005; Florianópolis, BR. Florianópolis: UFSC. p. 1-14.

Diniz IKS. Blog educacional para o ensino das danças folclóricas a partir do currículo de educação física do estado de São Paulo [dissertação]. Rio Claro (SP): Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, 2014.

Silva LMF. O ensino da capoeira na educação física escolar: blog como apoio pedagógico [dissertação]. Rio Claro (SP): Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, 2012.

Ferreira G, Pimentel GGA. Educação Física intercultural: diálogos com os jogos e brincadeiras Guarani. Horizontes Rev Educ. 2013; 1:79-93.

Published

2021-06-30

How to Cite

Ferreira, F. G. ., & Felzke, L. F. . (2021). The insertion of indigenous knowledge in school: possibilities through a blog. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 107-114. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp107-114