Interdependency relationships in Rhythmic Gymnastics Evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37nesp215408

Keywords:

Refereeing, Competitive Gymnastics, Norbert Elias, Configurational Theory

Abstract

This descriptive research aims to identify and characterize the interferences that the interdependence relationships between referees, coaches, and gymnasts carry out (or not) on the evaluation of rhythmic gymnastics (RG) refereeing. The sample consisted of seven Brazilian referees with national and international brevets, who work or have worked as coaches. Data collection was performed through a semi-structured interview, and the data were analyzed through content analysis. It was possible to identify aspects that influence the judgment of the refereeing of RG choreographies in individual or group competitions. These aspects are associated with concepts from Norbert Elias's theory, expressed through the configuration of RG (coaches, gymnasts, officials, other judges, audience, among others), figural aspects of the RG context such as the judge's habitus, power dynamics, "loopholes" in the Scoring Code, and interdependence relationships among judges.It is concluded that changes are necessary in the way RG is evaluated, and the training of these professionals needs to be reconsidered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Oliveira MS, Noé FA, Bortoleto MAC. A arbitragem na Ginástica Artística masculina do Brasil segundo a perspectiva de seus protagonistas. Rev Bras Ci Mov. 2019;27:73-84. Disponível em: https://cefd.ufes.br/sites/cefd.ufes.br/files/field/anexo/filipe_alves_noe__a_arbitragem_na_ginastica_artistica_masculina_do_brasil_segundo_a_perspectiva_de_seus_protagonistas.pdf.

Trevisan PRTC, Schwartz GM. Percepção subjetiva sobre criatividade: visão de árbitros e técnicos de Ginástica Rítmica. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2021;35:321-341. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/189681/175128.

Oliveira MH, Toledo E. Diferenças entre compreensão e aplicação de regras do código de pontuação na visão de árbitros (as) brasileiros (as) de Ginástica Artística. Pensar Prática. 2023;26. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/74114/39720.

Gama A, et al. Manual do Árbitro - Centro de estudos e formação desportiva. Lisboa: Instituto do Desporto de Portugal; 2005.

Barbosa-Rinaldi IP, Martineli TAP, Teixeira RS. Ginástica Rítmica: história, características, elementos corporais e música. Maringá (PR): Eduem; 2009.

Toledo E. Fundamentos da Ginástica Rítmica. In: Nunomura M, Tsukamoto MH, organizadoras. Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Jundiaí: Fontoura; 2009.

Lourenço MRA. O inconstante código de pontuação na ginástica rítmica. In: Paoliello E, Toledo E, organizadores. Possibilidades da Ginástica Rítmica. Barueri: Phorte; 2010.

Ávila-Carvalho L, Klentrou P, Lebre E. Handling, throws, catches and collaborations in elite group Rhythmic Gymnastics. SciGymnast J. 2012;4:37-48. Disponível em: https://cifi2d.fade.up.pt/files/scgym432012article4.pdf.

Paz B, Souza J, Barbosa-Rinaldi IP. A constituição de um subcampo esportivo: o caso da Ginástica Rítmica. Movimento.2018;24:651-664. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/xbLKZBbzkhgf9brr4Hq38nJ.

Reis-Furtado LN, Carbinatto MV. Competição esportiva na infância: análise dos regulamentos de Ginástica Rítmica. Motrivivência. 2020;32:1-22. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/motrivivencia/v32n63/2175-8042-motri-32-63-e72097.pdf.

Orlando AG, et al. A teoria sociológica de Norbert Elias e a produção científica em Educação Física no Brasil: uma revisão sistemática. Licere. 2019;22:567-591. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/16281/13076.

Carbinatto MV, Moreira WW, Chaves AD, et al. Campos de atuação em Ginástica: estado da arte nos periódicos brasileiros. Movimento. 2016;22:917-928. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115347695018.pdf.

Gebara A, Costa CJ, Sarat M. Leituras de Norbert Elias: processo civilizador, educação e fronteiras. Maringá: EDUEM, 2014. Anotações para a teoria do processo civilizador: proposições para a história da Educação. Anais da VII Semana de Pedagogia e II Seminário do PPGED - UFSCAR. Sorocaba; 2015.

Elias N, Dunning E. A busca da excitação. Lisboa (PT): DIFEL; 1992.

Elias N. O Processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 1994.

Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas; 2008.

Bogdan RC, Biklen SK. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto Editora; 1994.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.

Brasil VZ, Ramos V, Barros TES, Godtsfriedt J, Nascimento JV. A trajetória de vida do treinador esportivo: as situações de aprendizagem em contexto informal. Movimento. 2015;21(3):815-29. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/50773.

Dunning E, Menell S. Prefácio à edição inglesa. In: Elias, Norbert. Os alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitusnos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Zahar; 1997.

Landini TS. Jogos Habituais: Sobre a noção de habitus em Pierre Bourdieu e Norbert Elias. X Simpósio Internacional Processo Civilizador, Campinas; 2007.

Fédération Internationale de Gymnastique - Codeof discipline; 2021. Disponível em: https://www.gymnastics.sport/publicdir/rules/files/en_Code%20of%20Discipline%202021.pdf.

Fédération Internationale de Gymnastique - Code of Ethics; 2022. Disponível em: https://www.gymnastics.sport/publicdir/rules/files/en_Code%20of%20Ethics%202022.pdf.

Fédération Internationale de Gymnastique - FIG General Judges’ Rules: Cycle 2022-2024; 2023.https://www.gymnastics.sport/publicdir/rules/files/en_1.2%20-%20General%20Judges'%20Rules%202022-2024.pdf

Marchi JW. O esporte “em cena”: perspectivas históricas e interpretações conceituais para a construção de um Modelo Analítico. Rev ALESDE. 2015;5(1):46-67. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/O-ESPORTE-%E2%80%9CEM-CENA%E2%80%9D%3A-perspectivas-hist%C3%B3ricas-e-para-Junior/3f4b40afe6508a1b8c551e7254118c6cff16c85f.

Chauí M. Estado de Natureza, contrato social, Estado Civil na filosofia de Hobbes, Locke e Rousseau; 2015. Disponível em https://www.olibat.com.br/documentos/aula%20const.I%20-01.03%20-rasc.pdf.

Ribeiro PS. "Rousseau e o contrato social". Brasil Escola; 2023 [internet]. Disponível em Rousseau e o contrato social. A definição de Rousseau para contrato social. 2023.

Fédération Internationale de Gymnastique - Código de pontuação ginástica rítmica: 2022-2024. 2022. https://www.gymnastics.sport/publicdir/rules/files/en_2022-2024%20RG%20Code%20of%20Points.pdf.

Leandro C. Success in Rhythmic Gymnastics competition: study of evaluation and performance variables in individual routines [tese]. Coruña (ES):Universidade da Coruña; 2016.

Koury MGP. Emoções e sociedade: um passeio na obra de Norbert Elias. História: questões e debates. 2013;59:79-98. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/37034.

Devine JW, Lopez Frías FJ. Philosophy of sport: the Stanford encyclopedia of philosophy. Stanford University, USA, 2020. Disponível em: https://plato.stanford.edu/entries/sport/.

Zampola AV, Boccati PA, Roble OJ. Uma análise filosófica sobre o esforço no esporte a partir da ética de Spinosa. Corpoconsciência. 2022;26(2):236-249. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13324.

Edgar A. The Philosophy of Sport. Int J History Sport. 2015; 32(15):1804-1807. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09523367.2015.1108309.

Barbosa SSR. Esporte e emoção: contribuições da teoria de Norbert Elias para a compreensão desses fenômenos. Anais do 7º Simpósio Internacional Processo Civilizador: História, civilização e educação. Piracicaba: UNIMEP; 2003.

Published

2023-12-21

How to Cite

Costa, C. R., Pires, A. F., Broch, C., Pizani, J., & Barbosa-Rinaldi, I. P. (2023). Interdependency relationships in Rhythmic Gymnastics Evaluation. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 37(Especial), e37nesp215408. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37nesp215408

Funding data