"Aestheticization of politics" and "politicization of art" in the USSR. Walter Benjamin and the productivist movement (1926-1936)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.148263

Keywords:

Walter Benjamin, Aestheticization of politics, Politicization of art, Russian Revolution, Productivism

Abstract

This article analyzes the historical and conceptual links established between Walter Benjamin and the Soviet productivist movement, focusing on the relation between the notion of “politicization of art” – defended by Benjamin as a device to combat fascism in the essay “The work of art in the age of mechanical reproduction” of 1936 –, and the notion of “factography”, developed by the Soviet productivist Sergei Tretiakov from 1927 onwards. It is argued in this text that the categories of “aestheticization of politics” and of “politicization of art” had their first conceptual development in Benjamin’s thinking from his trip to the USSR (1926-1927) and from his contact with the productivist thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thyago Marão Villela, Universidade Estadual de Campinas

    Mestre em Artes Visuais pela Universidade de São Paulo e doutorando em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas, no Departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, da Universidade Estadual de Campinas.

References

ALBERA, François. Eisenstein e o construtivismo russo. Tradução Heloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

ARVATOV, Boris. Everyday life and the culture of the thing (toward the formulation of the question). October, Cambridge, v. 81, p. 119-128, 1997. Disponível em: <https://bit.ly/2lJ4Lm9>. Acesso em: 25 jan. 2019. doi: http://dx.doi.org/10.2307/779022.

BENJAMIN, Walter. Moscou. In: BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Tradução Rubens Rodrigues Torres Filho, José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1987a, p. 155-187.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987b, p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Diário de Moscou. Tradução Hildegard Herbold. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução Francisco Dea Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Zouk, 2012.

BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BRETON, André & TROTSKY, Leon. Por uma arte revolucionária independente. São Paulo: Paz e Terra, 1985.

BUCK-MORSS, Susan. Aesthetics and anaesthetics: Walter Benjamin’s artwork essay reconsidered. October, Cambridge, v. 62, p. 3-41, 1992. Disponível em: <https://bit.ly/2kdYSwZ>. Acesso em: 25 jan. 2019. doi: http://dx.doi.org/ 10.2307/778700.

BUCK-MORSS, Susan. The city as dreamworld and catastrophe. October, Cambridge, v. 73, p. 3-26, 1995. Disponível em: <https://bit.ly/2lQKuLk>. Acesso em: 15 abr. 2019. doi: http://dx.doi.org/ 10.2307/779006.

BUKHÁRIN, Nikolay & PREOBAZHENSKY, Eugene. ABC do comunismo. São Paulo: Vide Editorial, 1992. Disponível em: <https://bit.ly/2mcV4g3>. Acesso em: 26 jun. 2019.

CHLENOVA, Masha. Staging Soviet art: 15 years of artists of the Soviet Socialist Republic, 1932-33. October, Cambridge, v. 147, p. 38-55, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2m64Noe>. Acesso em: 25. jan. 2019. doi: https://doi.org/10.1162/OCTO_a_00165.

ENGELS, Friedrich. Engels a Margaret Harkness. In: ENGELS, Friedrich & MARX, Karl. Cultura, arte e literatura: textos escolhidos. Tradução José Paulo Neto, Miguel Makoto. São Paulo: Expressão Popular, 2010, p. 67-69.

ENGELS, Friedrich & MARX, Karl. Cultura, arte e literatura: textos escolhidos. Tradução José Paulo Neto, Miguel Makoto. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

FIGUEIREDO, Clara de Freitas. Não comercializem Lênin! A crítica da LEF ao culto do chefe. Dazibao, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 27-62, 2016.

FIGUEIREDO, Clara de Freitas. Uma noiva vermelha! In: SILVA, Michel (org.). Revolução Russa: passado e presente. Blumenau: Todas as Musas, 2017, p. 51-83.

GENTILE, Emilio. Il culto del littorio: la sacralizzazione della politica nell’Italia Fascista. Bari: Editori Laterza, 1993.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Tradução Valerio Rohden, Antônio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

KATSMAN, Yevgeny. Que respondan. In: ARVATOV, Boris. Arte y produccion: el programa del productivismo. Tradução José Fernandez Sanchez. Madrid: Alberto Corazon, 1973, p. 113-116.

KIAER, Christina. Modern soviet art meets America, 1935. In: RASMUSSEN, Mikkel Bolt & WAMBERG, Jacob (ed.). Totalitarian art and modernity. Aarhus: Aarhus University Press, 2010, p. 241-282.

LENOE, Matthew. Closer to the masses: Stalinist culture, social revolution and soviet newspapers. Massachusetts: Harvard University Press, 2004.

LODDER, Christina. El constructivismo ruso. Tradução Maria Condor Orduña. Madrid: Alianza Editorial, 1988.

LUKÁCS, György. Friedrich Engels, teórico e crítico da literatura. In: LUKÁCS, György. Marxismo e teoria da literatura. São Paulo: Expressão Popular, 2010, p. 19-51.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política, v. 1. Tradução Regis Barbosa, Flávio Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1985.

PACHUKANIS, Evgeny. A teoria geral do direito e o marxismo e ensaios escolhidos (1921-1929). Tradução Lucas Simone. São Paulo: Sundermann, 2017.

POSPIELOVSKY, Andrew. Strikes during the NEP. Revolutionary Russia, London, v. 10, n. 1, p. 1-34, 1997. Disponível em: <https://bit.ly/2med5dW>. Acesso em: 16. jul. 2019. doi: https://doi.org/10.1080/09546549708575661.

SCOTT, H. G. (ed.). Problems of Soviet literature: reports and speeches at the first Soviet Writers’ Congress. London: Martin Lawrence, 1980.

STETSKY, Alexei I. Under the flag of the Soviets, under the flag of socialism. Marxists, [S. l.], 7 jan. 2005. Disponível em: <https://bit.ly/2lSD7D9>. Acesso em: 15 jun. 2019.

STRADA, Vittorio. Da “revolução cultural” ao “realismo socialista”. In: HOBSBAWM, Eric J. História do marxismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

TRETIAKOV, Sergei. Art in the revolution and the revolution in art (aesthetic consumption and production). October, Cambridge, v. 118, p. 11-18, 2006a. Disponível em: <https://bit.ly/2mecXLu>. Acesso em: 5 jan. 2019. doi: https://doi.org/10.1162/octo.2006.118.1.11.

TRETIAKOV, Sergei. The new Leo Tolstoy. October, Cambridge, v. 118, p. 45-50, 2006b. Disponível em: <https://bit.ly/2lLQ3uC>. Acesso em: 3 abr. 2019. doi: https://doi.org/10.1162/octo.2006.118.1.45.

TROTSKY, Leon. Literatura e revolução. Tradução Luiz Alberto Moniz Bandeira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

TROTSKY, Leon. Questões do modo de vida: a moral deles e a nossa. Tradução Diego Siqueira, Daniel Oliveira. São Paulo: Sundermann, 2009.

Published

2020-02-07

Issue

Section

História e Artes

How to Cite

VILLELA, Thyago Marão. "Aestheticization of politics" and "politicization of art" in the USSR. Walter Benjamin and the productivist movement (1926-1936). Revista de História, São Paulo, n. 179, p. 01–28, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.148263. Disponível em: https://www.journals.usp.br/revhistoria/article/view/148263.. Acesso em: 20 may. 2024.