Teaching knowledge mobilized in adaptations of the Zaba Method to Brazilian history made by teachers in Salvador, Bahia (1871)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.214490

Keywords:

teaching knowledge, history teaching, Zaba Method, teaching objects, mnemonic teaching

Abstract

The Zaba method was a variation of what became known in the 19th century West as the Polish mnemonic method for teaching Universal History, created by Antoni Jazwinski in the 1820s and modified by Jozef Bem in the 1830s. At 1840 another pole, Napoleon Felix Zaba, developed his own version of the method and, over the next four decades, lectured on it in several, including Brazil. This work aims to analyze the reception of the Zaba method at his passage through Bahia, in 1871 june and july, when his lectures were attended by the high echelon of public education of that province, by normalists and primary teachers, giving rise to attempts to adapt the method to Brazil history. We aim to understand how the leaders perceived the effectiveness of the method for History Teaching in Bahia, and how the teachers and normalists mobilized their knowledge and efforts to adapt the issues to primary classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leandro Antonio de Almeida, Universidade Federal do Recôncavo Baiano. Centro de Artes, Humanidades e Letras

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em História Social do Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Professor de Ensino de História e Estágio Supervisionado do curso de Licenciatura em História do Centro de Artes, Humanidades e Letras (CAHL) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Coordenador do grupo de pesquisa em Ensino de História – Roda de Histórias (www.rodahistorias.pro.br) e vice-coordenador do grupo de Pesquisa Humor e História (USP). O artigo decorre do Projeto de Pesquisa “Um mapa-múndi para a História: o método Zaba como material didático no século XIX”, desenvolvido na UFRB desde 2019 sob o registro PA604-2019. Agradeço a Ione Celeste Jesus de Sousa (UEFS), Pablo Antonio Iglesias Magalhães (UFOB) e Marco Antonio Nunes da Silva (UFRB) pelas contribuições a este artigo.

References

Fontes

CAJATY, Jozé Lourenço Ferreira. Oficio a Antonio Franco da Costa Meirelles, Vice-Diretor Geral de Instrucção Pública. 31 de julho de 1871, Arquivo Público da Bahia, Série Instrução Pública, Maço 6540.

C.P. Método Zaba. Revista da Instrução Pública, Salvador, Ano 2, n. 27, 1. jul. 1871, pp. 50-53. Acervo de Pablo Iglesias Magalhães.

F.M. Método Zaba. Revista da Instrução Pública, Salvador, Ano 2, n. 27, 1. jul. 1871, pp. 49-50. Acervo de Pablo Iglesias Magalhães.

HENRIQUES, João Antonio de Araújo Freitas. Falla com que o excellentissimo senhor... Bahia: Tipografia do Correio da Bahia, 1872 (Fala de 1/3/1872 na Assembleia Provincial). Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

MACEDO, Joaquim Manuel de. Lições de História do Brasil para uso das escolas de instrução primária. 9. ed. aumentada. Rio de Janeiro: Garnier, 1907. Acervo do Lemad-USP.

MONITOR. Bahia, 1/9/1876, p. 1, “Nossas Escolas”. Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

MONITOR. Bahia, 25/5/1879, p. 1, Folhetim. Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

ROCHA, Francisco José. Relatório apresentado ao Illm e exm sr. dez. João José D’Almeida Couto... Bahia: Tipografia do Correio da Bahia, 1871. Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

ROCHA, Francisco José. Relatório Relatório do Diretor Geral da Instrução Pública da Bahia. 26 de janeiro de 1872. In: HENRIQUES, João Antonio de Araújo Freitas. Falla com que o excellentissimo senhor... Bahia: Tipografia do Correio da Bahia, 1872 (Fala de 1/3/1872 na Assembleia Provincial da Bahia). Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

SÃO LOURENÇO, Barão. Relatório apresentado à Assembleia Legislativa da Bahia em 6 de março de 1870. Bahia: Tipografia do Jornal da Bahia, 1870. Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

ZABA, Napoleon Félix. Método Zaba para o Estudo da História Universal com Mappa Chronologico, chave e Taboa de Exercício. Lisboa: Tip. Lallemant Frères, 1872. Acervo da Biblioteca Municipal do Porto.

ZABA, Napoleon Félix. Zaba’s Method of Sudying Universal History. Montreal: M. Magnus & Co, 1874. Disponível em: https://archive.org/details/cihm_29713. Acesso em: 2 maio 2019.

ZABA, Napoleon Félix. Méthodo Zaba. Publicações A Pedido. Diário de Pernambuco, Recife, 18/08/1871, p. 3. Acervo Hemeroteca Digital Brasileira (FBN).

Zaba, Napoleon Feliks. Metoda ułatwiająca naukę historyi powszechnej (1883). Acervo da Biblioteca Nacional da Polônia. Disponível em: https://polona.pl/item/metoda-ulatwiajaca-nauke-historyi-powszechnej,NzM3OTUxOTI/.

Bibliografia

ALMEIDA, Leandro Antonio de. O Método Zaba: as dimensões de um material didático de história do século XIX. Anais... XII ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA DA ANPUH-BA, 25 a 28 de julho de 2022. Disponível em: https://www.encontro2022.bahia.anpuh.org/resources/anais/15/anpuh-ba-eeh2022/1659389539_ARQUIVO_bb2c433c50f7dff12ae88956e022304f.pdf. Acesso em: 28 set. 2022.

D’Aguiar Nunes, Antonietta. A formação oficial de professores na Bahia imperial. Revista Entreideias, Salvador (Faced), n. 2, 1998, 15p. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2905. Acesso em: 28 mar. 2022. Doi: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v3i2.2905

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008a.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008b.

CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de história? Revista História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, 2015, p. 105-124. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/23853. Acesso em: 28 abr. 2021. Doi: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p105

CLEMENTE, Jacilene dos Santos. Culturas escolares em Recife (1880-1888). Recife, 2013, 177f. Dissertação (mestrado) – UFPE, Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação. Recife, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13065. Acesso em: 25 mar. 2020.

GRAFTON, Anthony; ROSENBERG, Daniel. Cartographies of time. New York: Princeton Architectural Press, 2010.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

MONTEIRO, Ana Maria. Currículo e docência: uma trajetória de pesquisas em ensino de História. In: GONÇALVES, Márcia (org.). Teorizar, aprender e ensinar História. Rio de Janeiro: FGV, 2021, pp. 186-213.

MOREIRA, Kênia Hilda. Um mapeamento das pesquisas sobre o livro didático de história na região sudeste: 1980 a 2000. 2006. 168 p. Dissertação (mestrado) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, 2006. Disponível em: https://agendapos.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/863.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, SBHE, v. 12, n. 30, 2012, p. 179-197. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38817. Acesso em: 28 mar. 2021. Doi: https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/rbhe.2013.008

Querino, Manuel. Os homens de cor preta na História. In: A Raça Africana e os seus costumes. Salvador: Livraria Progresso, 1955.

RAMOS, Laura. Las señoritas: historia de las maestras estadunidenses que Sarmiento trajo a la Argentina en el siglo XIX. Buenos Aires: Lumen, 2021.

SANTOS, Magno. ‘Maior somma de factos históricos, elucidados com mais methodo’: Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar. (1873-1879). Almanack, Guarulhos, n. 29, 2021, Disponível em: https://www.scielo.br/j/alm/a/KCLfxcJ6kFBKCGmfLYFRRWc/. Acesso em: 28 mar. 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/2236-463329ea00420

SILVA, Ícaro Batista. O ensino de História no Liceu Provincial da Bahia (1836-1890). Epígrafe, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 389-426, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/epigrafe/article/view/190460. Acesso em: 28 jul. 2022. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8855.v11i1p389-426

TARDIFF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.

Published

2024-01-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

ALMEIDA, Leandro Antonio de. Teaching knowledge mobilized in adaptations of the Zaba Method to Brazilian history made by teachers in Salvador, Bahia (1871). Revista de História, São Paulo, n. 183, p. 1–33, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.214490. Disponível em: https://www.journals.usp.br/revhistoria/article/view/214490.. Acesso em: 14 may. 2024.