Things as they are

Authors

  • Luiz Arthur Leitão Vieira Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v9i9p77-96

Keywords:

Photography, Technology, Representation, Art, Capitalism

Abstract

This article examines new forms of photographic representation in the early 21st century. Based on Walter Benjamin's text, in which he differentiates works with “cult value” and “exposure value", it analyzes differences between chemical-based photography (so-called analog) and digital photography. Finally, it analyzes the proposal to represent contemporary reality in the work of Andreas Gursky.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BAUDRILLARD, Jean. As estratégias fatais. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

COTTON, Charllotte. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes; 2010.

FABBRINI, Ricardo Nascimento. Estética e crítica da arte em Jean-François Lyotard. O Que nos Faz Pensar: Cadernos do Departamento de Filosofia da puc-Rio, Rio de Janeiro, v. 26, n. 40, pp. 47-77, 2017.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2000.

LOENGARD, John. Celebrating the negative. Nova York: Arcade; 1994.

NAYERI, Farah. Andreas Gursky is taking photos of things that do not exist. The New York Times. Nova York, p. C2. 29 jan. 2018.

SAFATLE, Vladimir. Do sublime capitalista e das ruínas. Revista Cult, São Paulo, p.51-54, 2007.

WISNIK, Guilherme. Dentro do nevoeiro: arquitetura, arte e tecnologia contemporâneas. São Paulo: Ubu, 2018.

Published

2020-05-31

How to Cite