The use of elements and rhetorical figures in Laudate Pueri by André da Silva Gomes
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.138621Keywords:
rhetoric, musical analysis, André da Silva Gomes, Brazilian colonial musicAbstract
The article presents the use of elements and rhetorical figures in Laudate Pueri by André da Silva Gomes. Thus, there will be a brief contextualization about the rhetorical use in music from the late 16th century until the early 19th century. Afterwards, the interest of musicology of the last fifty years in understanding the elaboration of rhetorical structures will be exposed. Consequently, through a methodology based on rhetorical-musical analyses and in conformity with the liturgical text, the harmonic functions and with the ordering of the musical discourse, it will be evident that in this work these rhetorical resources were consciously used by the composer.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. Tradução de Alfredo Bosi. 5. ed. rev. e ampl. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ALMEIDA, João Ferreira de. Bíblia de Estudo de Genebra. São Paulo: Cultura Cristã; Sociedade Bíblica do Brasil, 1999.
BARTEL, Dietrich. Musica Poetica: musical-rhetorical figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997.
BUELOW, George. Rhetoric and Music. In: SADIE, Stanley; TYRRELL, John (Orgs.), The new grove dictionary of music and musicians. New York: Oxford University Press, 2001. v. 21, p. 260-275.
DUPRAT, Régis. Música na Sé de São Paulo colonial. São Paulo: Paulus, 1995.
______ (Org.). Música sacra paulista. Marília: Editora Unimar, 1999.
DUPRAT, Régis et al. A Arte Explicada de Contraponto de André da Silva Gomes. São Paulo: Arte & Ciência, 1998.
GUIMARÃES, Elisa. Figuras de retórica e argumentação. In: MOSCA, Lineide do Lago Salvador (Org.). Retóricas de ontem e de hoje. 3. ed. São Paulo: Humanitas, 2004. p. 145-160.
JOACHIM, Harold H. A study ot the Ethics of Spinoza: Ethica Ordine Geometrico Demonstrata. Oxford: Clarendon Press, 1901.
LÓPEZ CANO, Rubén. Música y retórica en el Barroco. México: Gráfica da Universidade Nacional Autônoma do México, 2000. 2 v.
REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SOARES, Eliel Almeida; NOVAES, Ronaldo; MACHADO NETO, Diósnio. Figuras retóricas no Ofertório da Missa de Quarta-feira de Cinzas de André da Silva Gomes. Música Hodie, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 71-86, jul./dez. 2012a. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/22631/13490>. Acesso em: 17 jul. 2017.
______. Retórica na música colonial brasileira: o uso da anaphora em André da Silva Gomes. In: ENCONTRO DE MUSICOLOGIA DE RIBEIRÃO PRETO, 4., 2012, Ribeirão Preto. Anais… Ribeirão Preto: Laboratório de Teoria e Análise Musical, 2012b. p. 301-306.
SOARES, Eliel Almeida; MACHADO NETO, Diósnio. A Aposiopesis em André da Silva Gomes. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE MÚSICA NA AMAZÔNIA, Porto Velho, 2015. Anais… Boa Vista: Editora da UFRR, 2015. p. 337-348. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B76yJiCrjVAnS1p5ZnVrcGhaWFU/view>. Acesso em: 21 jun. 2017.
______. O uso de elementos retóricos no Gloria da Missa Abreviada em Ré de Manoel Dias de Oliveira. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE MÚSICA IBERO-AMERICANA, 4. 2016, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte: Escola de Música UFMG, 2016. p. 649-669.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.