"Train noise" song

The bossa-nova canon in the Miltonian music

Authors

  • Fernanda Paulo Marques Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160355

Keywords:

Bossa-Nova, Milton Nascimento, Train Noise

Abstract

This article contextualizes the influence of bossa nova’s movement (BN) on the song Barulho de Trem of composer and singer Milton Nascimento. Reflection is based on the contextualization of the construction of a musical canon, electing the main social, political and cultural aspects of the 1950s to make BN a movement of national influence. The historical presentation of BN takes place at the national and in the city of Belo Horizonte. In addition to the aspects of canonical construction around BN, this research proposes a brief comparison between the two recordings of Barulho de Trem as a case to be investigated, and have the time space of 35 years from one recording to another. This research reveals how a canonical movement, such as BN, can reshape an artist’s musical identity, presenting as an example, a song by Milton Nascimento.     .

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSI, Alfredo. Reflexões sobre a arte. São Paulo: Ática, 1985.

CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da bossa e outras bossas. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1978.

CANAL USP. Programa MPB na USP – Ivan Vilela. Publicado dia 24 de fevereiro de 2017. Acesso 02/11/2018. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=uPBkw3lKJn8

CHAUÍ, Marilena. Seminários: o nacional popular na cultura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983. (p. 63-92)

CONTIER, Arnaldo Daraya. “Música e História”. Departamento de História – FFLCH/USP. Revista de História, Vol.1, p. 69-89, 1989.

DINIZ, Sheyla Castro; PARANHOS, Adalberto. História e historiografia da música popular brasileira: Ponte Rio-Minas - A bossa nova nas Geraes. 2008.

DINIZ, Sheyla Castro. Para além da zona sul carioca: a Bossa Nova em Minas Gerais. 2010. Monografia (Ciências Sociais), ICS-UFU, Uberlândia.

FERREIRA, Marieta de Moraes. João Goulart: entre a memória e a história. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas Editora, 2008, p. 7-30.

GAVIN, Charles. Clube da Esquina 1972: Lô Borges e Milton Nascimento. Rio de Janeiro: Ímã Editorial | Livros de Criação, 2014.

GIL, Gilberto. “A música do mundo é maior que a world music”. In: Afropop Worldwide Listener’s Guide 1993, 30.11.1992. Acesso 25/07/2019. Disponível em http://www.gilbertogil.com.br/sec_texto.php?id=1&page=1&id_type=3

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LOPES, Nei; SIMAS, Luiz Antonio. Dicionário da história social do samba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015. (p. 46 - 49)

LOPES, Nei. “A desafricanização do samba”. In: Geledés: 4 de setembro de 2013. Acesso 24/07/2019. Disponível em https://www.geledes.org.br/a-desafricanizacao-do-samba-por-nei-lopes/

MORAES. José Geraldo Vinci de. Do jornalismo ao livro: Itinerários de uma historiografia da música popular no Brasil (1960/70). Resumo. 2019.

MORAES, José Geraldo Vinci de. “Meninos eu vi: Jota Efegê e a história da música popular”. Topoi (Rio J.), Rio de Janeiro, v. 14, n. 27, p. 344-362, jul./ dez. 2013.

MOREIRA ALVES, Maria Helena. Estado e Oposição no Brasil (1964-1984). 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1989.

MUKUNA, Kazadi Wa. XII Encontro de Culturas Tradicionais da Chapada dos Veadeiros: “Oficina Presença Bantu na Música Brasileira”. Acesso 8/02/2020. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=A7ghKLb6zHk

MUKUNA, Kazadi Wa. “Sobre a busca da verdade na etnomusicologia”. Revista USP, (77), 2008, 12-23.

NAPOLITANO, Marcos. Cultura Brasileira: utopia e massificação (1950-1980). 3 ed. São Paulo: Contexto, 2008. (Repensando a História)

NAPOLITANO, Marcos. “Fontes audiovisuais: A história depois do papel”. In: PINSKY, Sandra B. Fontes Históricas, p.235‐289. São Paulo: Contexto. 2005.

NASCIMENTO, Milton. Barulho de trem. In: Crooner. Warner Music Brasil Ltda: 1999. Acesso 10/06/2019. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=2BbuXNhoEPU

NASCIMENTO, Milton. Barulho de trem. In: Barulho de trem. Dex Discos do Brasil: 1964. Acesso 10/06/2019. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=Vrq0hM7rN7o

NATTIEZ, Jean-Jacques. “O desconforto da musicologia”. Per Musi: Belo Horizonte, n.11, 2005, p. 5-18.

PAMPLONA, Marco A. Revendo o sonho americano: 1890-1972. São Paulo: Atual, 1995. (Discutindo a história)

RIDENTI, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira. 2ª ed. rev. e ampliada. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

SKIDMORE, Thomas E. Brasil: de Getúlio Vargas a Castelo Branco (1930-1964). 6ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra S.A, 1979.

TINHORÃO, José Ramos. Música Popular: um tema em debate. Rio de Janeiro: Editora Saga, 1966.

TOLEDO, Caio Navarro de. O governo Goulart e o golpe de 64. 7.ed. São Paulo: Brasiliense, 1986. (Coleção tudo é história, 48)

VILELA, Ivan. “Ouvir a música como uma experiência imprescindível para se fazer musicologia”. Música em Perspectiva, v. 7, n. 2, dez. 2014.

VILELA, Ivan. “Nada Ficou Como Antes”. Revista USP, v. 87, p. 14-27, 2010.

WEBER, William. “The history of musical canon”. In: COOK, Nicholas; EVERIST, Mark. Rethinking Music. NY: Oxford University Press, 1999. (Versão traduzida do professor Marcos Câmara de Castro).

WISNIK, José Miguel. Sem receita. São Paulo: Publifolha, 2004.

Published

2019-12-18

Issue

Section

Article

How to Cite

Marques, F. P. (2019). "Train noise" song: The bossa-nova canon in the Miltonian music. Revista Da Tulha, 5(2), 172-200. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160355