Adeus, Pirandello and the Grosse Fug - Contact points between Marco Lucchesi's novel and Ludwig van Beethoven's op. 133e

Aproximaciones entre la novela de Marco Lucchesi y la op. 133 de Ludwig van Beethoven

Authors

  • Alexandre Marzullo Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.188528

Keywords:

Marco Lucchesi, Ludwig van Beethoven, Adeus, Pirandello, Grosse Fuge, novel, fugue, Literary criticism

Abstract

Marco Lucchesi, on his novel Adeus, Pirandello, throughout its multifarious and intricated narrative, which many times brings forth autobiographical themes, makes a series of symbolical, emotional mentions to the composer Ludwig van Beethoven and his body of work – especially, the late-period op. 133, also called Grosse Fuge (Great Fugue). Such composition reverberates in the story, mainly, in the final chapters of the book, reinforcing an already angst laden, tense and poliphonic narrative ambiance, characteristic of the novel from the very first pages. This study aims to examine common aspects between the Great Fugue and the novel Adeus, Pirandello, from the point of view of a signic and strucutral correspondence.

Keywords: Marco Lucchesi, Ludwig van Beethoven; Adeus, Pirandello; Grosse Fuge; novel; fugue; literary criticism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ideia da Prosa. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

AGAMBEN, Giorgio. A Potência do Pensamento: ensaios e conferências. Tradução de Antônio Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BAPTISTA, Ana Maria Haddad; FUSARO, Márcia; LAURITI, Nádia Conceição (Org.). Estética do Labirinto: por uma poética de Marco Lucchesi. São Paulo: Big Time Editora, 2019.

BAPTISTA, Ana Maria Haddad. Tempo-Memória & Desmemórias. São Paulo: Big Time Editora, 2016.

BAPTISTA, Ana Maria Haddad. Estética da Solidão. São Paulo: Editora Patuá, 2018.

BAPTISTA, Ana Maria Haddad (Org). Marco Lucchesi: Estética do Interdisciplinar. São Paulo: Editora Patuá, 2019.

BARBU, Ion. Margens da Noite. Seleção e tradução de Marco Lucchesi. São Paulo: Editora Patuá, 2020.

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem. São Paulo: Ed. Cultrix, 1976.

CAMPOS, Haroldo de. Da transcriação: poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2011.

CICERO, Antonio. A poesia e a crítica: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CRAFT, Robert, STRAVINSKY, Igor. Dialogues and a diary. New York: Doubleday, 1963.

ECO, Umberto. Obra Aberta. Tradução de Giovanni Cutolo. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005.

GREW, Sydney. “The 'Grosse Fuge': An Analysis.” Music & Letters, vol. 12, no. 3, p. 253–261, 1931.

HANSLICK, Eduard. O Belo Musical. Tradução de Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora da UNICAMP, 1989.

HEIDEGGER, Martin. O Ser e o Tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

HUSARIK, Stephen. “Musical Direction and the Wedge in Beethoven's High Comedy, Grosse Fuge Op.133.” The Musical Times, vol. 153, no. 1920, pp. 53–66, 2012.

JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. Tradução de Izidoro Bilkstein e José Paulo Paes. São Paulo: Ed. Cultrix, 1969.

KIERKEGAARD, Søren. O Conceito de Angústia. Tradução de Álvaro Luiz Montenegro Valls. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

KIRKENDALE, Warren. “The ‘Great Fugue’ Op.133: Beethoven's ‘Art of Fugue.’” Acta Musicologica, vol. 35, no. 1, 1963, pp. 14–24. JSTOR, www.jstor.org/stable/931606. Accessed 13 July 2021.

KOHS, E. B. Musical Form: Studies in Analysis and Synthesis. Boston: Houghton Wifflin, 1976.

LUCCHESI, Marco. Ficções de Um Gabinete Ocidental. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

LUCCHESI, Marco. Carteiro Imaterial. Rio de Janeiro: Ed. José Olympio, 2016.

LUCCHESI, Marco. Domínios da Insônia: novos poemas reunidos. São Paulo: Editora Patuá, 2018.

LUCCHESI, Marco. Trívia: diário filosófico. São Paulo: Editora Patuá, 2019.

LUCCHESI, Marco. Vestígios: diário filosófico. Belo Horizonte: Tesseractum Editorial, 2020.

LUCCHESI, Marco. Adeus, Pirandello. São Paulo: Editora Rua do Sabão, 2021.

ORMESHER, Richard. Beethoven’s Instrumental Fugal Style: an Investigation of Tonal and Thematic Characteristics in the Late-Period Fugues. 1988. 277 f. Thesis (PhD Musicology) – Department of Music, University of Sheffield, England.

PIRANDELLO, Luigi. Seis personagens à procura de um autor. Rio de Janeiro: Editora Peixoto Neto, 2004.

PIRANDELLO, Luigi. Assim é (se lhe parece). São Paulo: Tordesilhas, 2011.

PIRANDELLO, Luigi. Um, Nenhum, Cem Mil. São Paulo: Nova Alexandria, 2019.

PIRANDELLO, Luigi. 40 novelas de Luigi Pirandello. Tradução de Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

POUND, Ezra. Make It New. London: Faber & Faber, 1998.

POUND, Ezra. ABC da Literatura. Tradução de Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Ed. Cultrix, 2006.

RIBEIRO, Martha de Mello. A Dramaturgia do Último Pirandello: Um Teatro para Marta Abba. Tese: Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, 2008.

SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. Tradução: Marden Maluf. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

SOL, Vanessa. Entrelinhas: Gabinete Ocidental: o espaço dos pensadores. In: http://www.olharvirtual.ufrj.br/2010/imprimir.php?id_edicao=288&codigo=9, 2010, acesso em 11/07/2021.

ROSS, Megan. “The Power of Allusion: Beethoven’s Grosse Fuge and Op. 130 VI”. Philomusica on-line. Rivista del Dipartimento di Musicologia e Beni Culturali, Pavia, n. 18, p 24-41, 2019.

VIRGÍLIO, Georgicon. In: http://www.thelatinlibrary.com/verg.html, acessado em 10/07/2021.

Published

2021-11-11

Issue

Section

Essay

How to Cite

Marzullo, A. (2021). Adeus, Pirandello and the Grosse Fug - Contact points between Marco Lucchesi’s novel and Ludwig van Beethoven’s op. 133e: Aproximaciones entre la novela de Marco Lucchesi y la op. 133 de Ludwig van Beethoven. Revista Da Tulha, 7(1), 191-223. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.188528