Cyber-archeology and History Teaching: A Question of Learning

Authors

  • Alessandro Mortaio Gregori Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2019.164181

Keywords:

Cyberarcheology, Virtual Reality, Digital Apps, History Teaching, Elementary School

Abstract

This paper intends to discuss the impact of Virtual Reality in Teaching History and in the constitution of the students’ historical knowledge. It is hoped to point out guidelines for research in the field of cyber-archeology applied to formal education, highlighting the possible ways of approaching digital apps in the classroom environment and subsequent analysis of the students’ historical knowledge. The results of the application of LARP- MAE-USP digital apps are based on an experience with 6th graders from Middle School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alessandro Mortaio Gregori, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Doutorando em Educação (Formação, Currículo e Práticas Pedagógicas) pela FE-USP. Mestre em Arqueologia pelo MAE-USP. Pesquisador do Laboratório de Arqueologia Romana Provincial, LARP-MAE/USP

References

Abud, K. M. 2005. Processos de construção do saber histórico escolar. História e Ensino. Londrina, v.11, jul.: 25-34.

Abud, K. M; Chaves, A; Alves, R. C. 2010. Ensino de História. Coleção Ideias em Ação. Cengage Learnring. São Paulo.

Alves, R. C. 2006. Representações Sociais e Construção da Consciência Histórica. Dissertação de Mestra¬do. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Braga, M. 2001. Realidade Virtual e Educação. Revista de Biologia e Ciências da Terra. vol.1, n.1, jan/jun: 97-109

Burckle; M.; Kinshuk. 2009. Learning in Virtual Worlds: The Challenges and Opportunities. Conference: CyberWorlds, 2009. CW ‘09- International Conference on on Cyber Worlds, IEEE: 320-327.

Carretero, M. 2008. Enseñanza y aprendizage de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y Educación, 20 (2), Madrid: 133-142.

Ficheman, I. K.; Zuffo, M. K.; Lopes, R. 2008. Realidade Virtual na Educação e a Nave Mario Schenberg. Fonte, Belo Horizonte, v. 08: 114-121.

Fleming, M.I.D’A.; Gregori, A.M. 2017. Ciberarqueologia e Aprendizagem: Os Aplicativos Digitais do LARP no Diálogo Entre Universidade e Ensino Básico. Rev. Cult. Ext. USP, v. 17, mai., São Paulo: 69-81.

Forte, M. (Ed.) 2010. CyberArcheology. BAR, Oxford.

Garcia, M. P. R. 2010. Un estúdio sobre la efectividad de la multmedia expositiva para el aprendizaje de la Historia. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, n. 10, Barcelona: 45-50.

Garcia, M. P. R. 2011. La arqueologia virtual como fuente de materiales para el aula. Ìber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía y Historia, n. 68, Barcelona: 17-24.

Husbands, C. 2003. What is History Teaching? Language, Ideas and Meaning in Learning about the Past. Open University Press, Buckingham, 2.ed.

Schimidt, M. A. M. S. 2005. Saber escolar e conhecimento histórico. História e Ensino. v. 11, jul., Londrina: 35-49.

Tauhyl A.P.M.; Gregori, A.M.; Martire, A.; Bina, T. 2015. DOMUS: A utilização de recursos 3D para o ensino da arqueologia romana. In: Fleming, M.I.D’A. (Org.) Perspectivas da Arqueologia Romana Provincial no Brasil. Coleção História e Arqueologia em Movimento. Annablume, São Paulo: 85-103.

Tardiff, M.; Lessard, C. 2005. O Trabalho Docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9 ed. Vozes, Petrópolis (RJ).

Published

2019-11-21

How to Cite

GREGORI, Alessandro Mortaio. Cyber-archeology and History Teaching: A Question of Learning. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, Brasil, n. 32, p. 49–56, 2019. DOI: 10.11606/issn.2448-1750.revmae.2019.164181. Disponível em: https://www.journals.usp.br/revmae/article/view/164181.. Acesso em: 15 may. 2024.