Ancient soundscapes of the Tapajonic and Marajoara Peoples: an approach bridging Archaeomusicology and Ethnomusicology in the collections of the Museu Paraense Emílio Goeldi, Museu Nacional and Museu de Arqueologia e Etnologia at the Universidade de São Paulo

Authors

  • Líliam Cohen Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2023.211198

Keywords:

archaeomusicology, amazonian ancient societies, ethnomusicology, musical instruments

Abstract

This article aims to present the organological characteristics and the prominence of aerophones and idiophones in the archaeological collections of the Marajoara and Tapajonic peoples at the Museu Paraense Emílio Goeldi, the Museu Nacional, and the Museu de Arqueologia e Etnologia at the Universidade de São Paulo. The article also offers reflections on the agency and intentionality of sound and music in ritual contexts and their connections with the sonic traces of these societies, grounded in ethnomusicological research on the music of indigenous peoples of the Lowlands of South America. Finally, the paper discusses aspects of sound production, texture, and organological considerations of the instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awaete, Time’I. 2023. Uira Maraka kauyrau’Upy: O canto dos jovens pássaros guerreiros. (Líliam Barros Cohen e Carla Romano Amaral, Orgs.) Belém: PPGARTES.

Barros, Líliam; Severiano, Rafael. 2018. “Arqueologia Musical Amazônica: Desafios na pesquisa em vestígios sonoros de populações antigas da região amazônica.” In Arqueologia Musical Amazônica. Belém: PAKATATU.13-21.

Barreto, Cristiana. 2020. “Do teso marajoara ao sambódromo: agência e resistência dos objetos arqueológicos da Amazônia.” In: Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Cienc. Hum., Belém, v. 15, n. 3.

Brabec de Mori, Bernd; Lewy, Matthias e Garcia, Miguel A. 2015. Sudamérica y sus mundos audibles: cosmologias de los pueblos indígenas. Berlin: Ibero-Amerikanisches Institut.

Cardoso, Levy. 2016. Entrevista concedida. BelémPará.

Chada, Sonia. 2007. A Prática Musical no Culto ao Caboclo nos Candomblés Baianos. In: III Simpósio de Cognição e Artes Musicais. Salvador. Anais. Salvador: EDUFBA. 137-144.

Galvão, Wenceslau e Galvão, Raimundo. 2004. Livro dos antigos Desana Guahari Diputiro Porã. Coleção Narradores Indígenas. São Gabriel da Cachoeira: FOIRN,ISA.

Hill, Jonathan D; Chaumeil, Jean-Pierre (Orgs). 2011. Burst of Breath: Indigenous Ritual Wind Instruments in Lowland South America. Nebraska: Library of Congress.

Izikowitz, Karl Gustav. 1935. Musical and Other sound instruments of the South American Indians:a comparative ethnographical study. Goteborg: Elanders Boktryckeri Aktiebolag.

Mariano, Mariluz etc all. 2021. Vida dos Warao. Belém, PPGARTES.

Menezes Bastos, Rafael. 1999. A Musicológica Kamayurá: Para uma antropologia da comunicação no Alto Xingu. Florianópolis: EDUFSC.

Menezes Bastos, Rafael. 2013. A Festa da Jaguatirica. Uma partitura crítico-interpretativa. FlorianópolisSC: EDUFSC.

Montardo, Deise Lucy. 2003. Através do Mbaraká: música, dança e xamanismo Guarani. São Paulo: EDUSP. 2002.

Piedade, Acácio. 2011. “Análise musical e contexto na música indígena: a poética das flautas.” In Revista Transcultural de Música. Vol. 15. 1-22.

Till, Rupert. 2014. Sound Archaeology: terminology, palaeolithic cave art and the soundscape. World Archaeology Vol. 46(3): 292–304 Music and Sound. Taylor & Francis.

Veiga Júnior, Manoel V. R. 2004. Toward a Brazilian Ethnomusicology: Amerindian Phases. In Por uma etnomusicologia brasileira: Festschrift Manuel Veiga. Pablo Sotuyo Blanco (Org.). Salvador: EDUFBA. 53–423.

Viveiros de Castro, Eduardo. 2002. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios em antropologia. São Paulo: COSAC & NAIFY.

Wright, Robin M. 2018. The Kuwai Religions of Northern Arawak-Speaking peoples: initiation, shamanism, and nature religions of the Amaon and Orinoco. In Arqueologia Musical Amazônica. Líliam Barros e Rafael Severiano (Orgs). BelémPará: PAKATATU. 22-38.

Published

2023-12-29

Funding data

How to Cite

COHEN, Líliam. Ancient soundscapes of the Tapajonic and Marajoara Peoples: an approach bridging Archaeomusicology and Ethnomusicology in the collections of the Museu Paraense Emílio Goeldi, Museu Nacional and Museu de Arqueologia e Etnologia at the Universidade de São Paulo. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, Brasil, n. 41, p. 95–109, 2023. DOI: 10.11606/issn.2448-1750.revmae.2023.211198. Disponível em: https://www.journals.usp.br/revmae/article/view/211198.. Acesso em: 11 may. 2024.