Jards Macalé: desafinando coros em tempos sombrios

Authors

  • José Roberto Zan Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes. Departamento de Música

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i87p156-171

Keywords:

song, censorship, cultural industry, counterculture

Abstract

This article analyzes the work of the popular songwriter and performer Jards Macalé in 1969-1972. He earned critical acclaim for his creative, audacious and transgressive work, performed together with the artists of the tropicalism, and was labeled accursed, particularly after his performing of "Gotham City" at TV Globo´s 4th International Song Festival in 1969. Back then the Brazilian military dictatorship intensified political repression while its censors clamped down on art and culture. That period was also marked by the fast development and rationalization of the cultural industry as well as by the exhaustion of the artistic vanguards. This study intends to determine the extent to which Macalé´s work at that time succeeded in shaking up and even overstepping certain aesthetic patterns that were then becoming institutionalized in Brazilian popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Roberto Zan, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes. Departamento de Música

    é sociólogo, professor do Departamento de Música do Instituto de Artes da Unicamp e pesquisador de
    música popular.

References

ADORNO, Theodor W. “O Fetichismo na Música”, in Os Pensadores. São Paulo, Abril Cultural, 1980.

CABRAL, Sérgio. “Música Naquela Base”, in Almanaque Pasquim. Rio de Janeiro, O Pasquim Empresa Jornalística S/A, 1969-70, p. 50.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa e Outras Bossas. 4a ed. São Paulo, Perspectiva, 1986.

DIAS, Márcia T. Os Donos da Voz: Indústria Fonográfica Brasileira e a Mundialização da Cultura. São Paulo, Boitempo, 2000.

GONÇALVES, Marco Antonio. “Jards Macalé – Maldito por Excelência”, in http://sinistersaladmusikal.wordpress.com.

GULLAR, Ferreira. Revista Realidade. ano IV, no 46. São Paulo, Abril, janeiro de 1970, p. 9.

HOLLANDA, Heloísa Buarque. Impressões de Viagem – CPC, Vanguarda e Desbunde: 1960/70. 2a ed. São Paulo, Brasiliense, 1981.

MACHADO, Gláucia Vieira. Todas as Horas do Fim: Sobre a Poesia de Torquato Neto. Maceió, Educal, 2005.

MELLO, Zuza Homem de. A Era dos Festivais – uma Parábola. São Paulo, Ed. 34, 2003.

MOTA, Nelson. “‘Gotham City’: o Macaco Louco no Supermercado”, in Pasquim, no 15, Rio de Janeiro, 2 a 8/10/69, p. 17.

NHMPB (Nova História da Música Popular Brasileira). “Jards Macalé/Luiz Melodia”. 2a ed. São Paulo, Abril, 1978.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira – Cultura Brasileira e Indústria Cultural. São Paulo, Brasiliense, 1988.

SAMPAIO, Dafne. “O Atrapalhador da Música Brasileira”, in www.gafieiras.com.br.

TATIT, Luiz. “Canção, Estúdio e Tensividade”, in Revista USP, Dossiê Música Brasileira, n. 4. São Paulo, CCS-USP, dez./89-fev./1990, pp. 41-4.

Published

2010-11-01

How to Cite

ZAN, José Roberto. Jards Macalé: desafinando coros em tempos sombrios . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 87, p. 156–171, 2010. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i87p156-171. Disponível em: https://www.journals.usp.br/revusp/article/view/13838.. Acesso em: 3 jun. 2024.