Participatory Workshops as Tools for the Impact Assessment of Public Policies: the case study of PIBIC/ICMBio in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v8p337-359Keywords:
Biodiversity, Dialogue, Management tools, Undergraduate research, ManagementAbstract
Participatory workshops are important for the evaluation of plans, programs and public policies since they allow the identification of a diversity of evidence based on the dialogue between key actors. In this perspective, this article aims to describe and analyze the process of organizing and conducting the participatory workshop, carried out under the 10-year impact assessment process of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBIC/ICMBio) of the Chico Mendes Institute for Biodiversity Conservation (ICMBio) in Brazil. Data was collected from the development of the methodology of participant observation. In this case study, the dialogue established between the key-actors responsible for the design, management and execution of PIBIC/ICMBio refers to three main points of reflection. They are: i) the appointment of representative indicators, loaded with technical, political, social understanding, logical and epistemological knowledge for the evaluation of the Program; ii) the potential of the program as know-how axis to support decision-making for environmental actions in Brazil; and iii) the potential losses in the case of the future inexistence of PIBIC/ICMBio, especially regarding the interruption of applied research for the management and management of Brazilian biodiversity.
Downloads
References
Barlow, Jos,. França, Filipe., Gardner, Toby A.., Hicks, Christina C., Lennox,Gareth D., e cols. (2018). The future of hyperdiverse tropical ecosystems. Nature, California, 559, 517-526. Acessado em 01 de setembro de 2018, de: https://www.nature.com/articles/s41586-018-0301-1?hash=02eae5e7-bda2-4180-aa65-856cd6ca09b0&utm_medium=social&utm_source=facebook
Beale, Colin M., Rensberg, Sue V., Bond, William J., Coughenour, Mike., Fynn, Richard, Gaylard, Angela., e cols. (2013). Ten lessons for conservation of African Sanannah ecosystems. Biological Conservation, 167(11), 224–232. Acessado em 01 de setembro de 2018, de: https://www.researchgate.net/publication/271003313_Ten_lessons_for_the_conservation_of_African_savannah_ecosystems
Bohman, James. (2009). O que é a deliberação pública? Uma abordagem dialógica. Em Marques, Angela (Ed.). A deliberação pública e suas dimensões sociais, políticas e comunicativas: textos fundamentais. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Brasil. (2008). Portaria ICMBio nº 79, de 06 de outubro de 2008. Estabelece o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica do Instituto Chico Mendes - PIBIC/ICMBIO. Acessado em 01 de setembro de 2018, de: https://www.normasbrasil.com.br/norma/portaria-79-2008_205569.html
Brasil. (2018). Portaria ICMBio nº 804, de 19 de setembro de 2018. Institui o Plano Estratégico de Pesquisa e Gestão do Conhecimento do Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade - PEP-ICMBio, estabelecendo seu objetivo e produtos estratégicos. Acessado em 21 de setembro 2018, de: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-804-de-19-de-setembro-de-2018-41603467
Convention on Biological Diversity (CBD). (2017). Tools to evaluate the effectiveness of policy instruments for the implementation of the Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020.
Cordiolli, Sérgio. (2001). Enfoque Participativo do Trabalho com grupos. Em Brose, Markus. (Org.). Metodologia Participativa. Uma Introdução a 29 instrumentos. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2001. p. 25 – 40.
Cordiolli, Sérgio. (2009). Enfoque Participativo – Um Processo de Mudança. Porto Alegre: Gênesis.
Costa, Guilherme B., & Silva, Alessandro S. (2012b). Os Desafios da Gestão Participativa de Áreas de Proteção Ambiental (APAs) no Brasil e as Contribuições da Noção de Negociação Política. Revista Gestão e Políticas Públicas, 2(2), 441-459. Acessado em 21 de setembro 2018, de: http://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/97864
Costa, Guilherme B. (2015). Participation et dialogue dans la gestion environnementale au Brésil: le cas du Monument Naturel des Monts du Pain de Sucre et d´Urca à Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Psicologia), Université de Caen Normandie, Caen, França.
Costa, Guilherme B., & Silva, Alessandro S. (2012a). Democracia no Brasil e os Desafios da Participação Política. Em Almeida, Marco A.B., Silva, Alessandro S., Pedro, Felipe C. (Orgs). Psicologia política: debates e embates de um campo interdisciplinar. São Paulo: Edições EACH. Acessado em 21 de setembro 2018, de: https://www.researchgate.net/publication/344101795_A_Democracia_no_Brasil_e_os_Desafios_da_Participacao_Politica
European Commission (EU). (2016). Commission staff working document fitness check of the EU Nature Legislation (Birds and Habitats Directives) – SWD 472 final, 126p.
Gertler, Paul J., Martínez, Sebastián, Premand, Patrick, Rawlings, Laura B., & Vermeersch, Christel M. J. (2011). Impact Evaluation in Pratice. Washington D.C.: The World Bank.
Gertler, Paul J., Martínez, Sebastián, Premand, Patrick, Rawlings, Laura B., & Vermeersch, Christel M. J. (2018). Avaliação de Impacto na Prática. Washington: Banco Mundial.
Gil, Antonio C. (1987). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.
Legay, Jean-Marie. (2006a). Interdisciplinarité et biodiversité: un grand défi. Em Legay, Jean-Marie (Org.). L'interdisciplinarité dans les sciences de la vie. (pp. 115-121). Paris: Editions Quæ Indisciplines.
Legay, Jean-Marie. (2006b). La conservation et la gestion de la biodiversité: un défi pour l'interdisciplinarité. Em Legay, Jean-Marie (Org.). L'interdisciplinarité dans les sciences de la vie. (pp. 151-169). Paris: Editions Quæ Indisciplines.
May, Tim. (2011). Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed.
Peruzzo, Cecilia M. K. (2005). Observação participante e pesquisa-ação. Em Duarte, Jorge., & Barros, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas.
Rivas, María Jordi F., & Tomàs, J.M. (2003). Perspectivas teóricas y aproximaciones metodológicas al estudio de la participación. Em Rivas, María J.F. & Argiles, Ramon A. Movimientos sociales: cambio social y participación. Madri: Ed. UNED.
Santos, Rosely F. (2004). Planejamento Ambiental - Teoria e Prática. São Paulo: Oficina de Textos.
Silva, Alessandro S., Costa, Guilherme B., Mello-Théry, Neli Ap., Zago, Ramon., Ferreira, Tatiane M., Sato, Danilo., Tozato, Heloísa C., & Cavicchioli, Andrea. (2014). Oficinas Participativas na Elaboração do Plano de Manejo da APA-VRT. Revista Gestão & Políticas Públicas. 4(2), 241-262. Acessado em 12 de fevereiro de 2018, de: http://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/114371
Tozato, Heloisa C. (2016). Gestão da biodiversidade na União Europeia: o Programa Natura 2000 como instrumento para o alcance da Meta 11 de Aichi. Revista Gestão & Políticas Públicas. 6(2), 164-184. Acessado em 12 de fevereiro de 2018, de: http://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/144320
Tozato, Heloisa C. (2017). Gestão de áreas protegidas no Brasil: instrumentos de monitoramento da biodiversidade nos sítios Ramsar. Revista Gestão & Políticas Públicas. 7(2),147-169. Acessado em 12 de fevereiro de 2018, de: http://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/147921
Tozato, Heloisa C., Bezerra, Fernanda A., Martins, Elizabeth M.M.A., Bacellar, Ana E.F., Salzo, Ivan, Jorge, Rodrigo S.P., & Ribeiro, Kátia T. (no prelo). Avaliação de impacto de políticas públicas: o estudo de caso do PIBIC/ICMBio no Brasil. Revista da Avaliação da Educação Superior.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Heloisa de Camargo Tozato, Fernanda de Araújo Bezerra, Elizabeth Maria Maia de Albuquerque, Ana Elisa de Faria Bacellar, Ivan Salzo, Rodrigo Silva Pinto Jorge, Katia Torres Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The RG&PP follows the Creative Commons (CC BY) standard, which allows remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. The new works must mention the author(s) in the credits.
The RG&PP uses the software of content similarity check - plagiarism (Crossref Similarity Check) in articles submitted to the journal.