Forms of popular connect ion in pre-64 Brazilian cinema: considerations on Vidas secas, Os fuzis and the unfinished Cabra marcado para morrer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p55-67

Keywords:

Brazilian cinema, Engagement, Art and society

Abstract

The paper is a freestanding reflection on a striking aspect of a number of films of the 1960s, namely the filmmakers’ desire to connect with the popular and marginal fractions of the country, something that appears at the thematic, aesthetic, political and also productive level of the works. After some considerations on Vidas secas (1963), by Nelson Pereira dos Santos, the paper focuses on Os fuzis (1964), by Ruy Guerra, and on the first Cabra marcado para morrer, an unfinished film by Eduardo Coutinho, whose shooting was interrupted with the outbreak of the coup in 1964.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Toledo, Universidade Federal de Minas Gerais

    Paulo Bio Toledo é professor da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (FALE/UFMG) na área de Literatura e Outras Artes.

References

CABRA marcado para morrer. Direção: Eduardo Coutinho. Mapa, 1984.

CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros da USP, São Paulo, n. 8, 1970, p. 67-89.

COELHO, Germano. Paulo Freire e o Movimento de Cultura Popular. In: ROSAS, P. (Org.). Paulo Freire: educação e transformação social. Recife: UFPE, 2002, p. 31-95.

COUTINHO, Eduardo. A caminho do Nordeste de Cabra Marcado para Morrer [entrevista concedida a Ana Maria Galano]. Cadernos de Antropologia e Imagem, v. 11, n. 2, Rio de Janeiro: UERJ, 2000, p. 91-109.

COUTINHO, Eduardo. Exercícios para Cabra marcado para morrer [entrevista concedida] a José Marinho de Oliveira. In: OHATA, Milton (Org.) Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013, p. 182-210.

COUTINHO, Eduardo. Fé na Lucidez [entrevista]. Sinopse, Dossiê Documentário, n. 3, ano 1, dez. 1999, p. 20-29.

DEUS e o diabo na terra do sol. Direção: Glauber Rocha. Copacabana Filmes, 1964.

ESCOREL, Eduardo. Triunfo e tormento. In: OHATA, Milton (Org.) Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013, p. 482-505.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1974.

GULLAR, Ferreira. João Boa-Morte [1962]. In: Toda poesia (1950-1980). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira 1980, p. 111-123.

NEIVA, Sara Mello; TOLEDO, Paulo Bio. Mutirão em Novo Sol e o experimentalismo político no teatro brasileiro da década de 1960. Revista Aspas, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 67-80, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-3999.

OHATA, Milton (Org.) Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

OLIVEIRA, Francisco de. Crítica à razão dualista. São Paulo: Boitempo, 2003.

OS FUZIS. Direção: Ruy Guerra. Copacabana Filmes, 1964.

RAMOS, Graciliano. Vidas secas. Edição comemorativa 70 anos. Rio de Janeiro: Record, 2008.

ROCHA, Glauber. Revolução do cinema novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SCHWARZ, Roberto. O cinema e Os fuzis. In: O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008, p. 29-37.

SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades/Ed. 34, 2000.

VIDAS secas. Direção: Nelson Pereira dos Santos. Herbert Richers, 1963.

VILLAS BÔAS, Rafael Litvin. Teatro político e questão agrária, 1955-1965: contradições, avanços e impasses de um momento decisivo. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literaturas) – Instituto de Letras UnB, Brasília, 2009.

XAVIER, Ismail. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Toledo, P. . (2021). Forms of popular connect ion in pre-64 Brazilian cinema: considerations on Vidas secas, Os fuzis and the unfinished Cabra marcado para morrer. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(80), 55-67. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p55-67