Between the square and the plaza: artists and intellectuals in the making of two “cradles” of samba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i83p146-164

Keywords:

Praça Onze, Largo da Banana, Museu da Imagem e do Som

Abstract

By comparing Praça Onze and Largo da Banana, this article analyzes the asymmetric negotiations between black musicians and white intellectuals involved with the consecration of those places into “cradles” of samba at the units of Museu da Imagem e do Som in São Paulo and Rio de Janeiro. Oral history projects from the 1960s to the 1980s aimed at creating a narrative based on the popular culture authenticity’s parameters, but creates different results, related to the ethnic and racial identities in both cities.

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Author Biographies

  • Renata Monteiro Siqueira, Universidade de São Paulo

    Renata Monteiro Siqueira é doutora em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU/USP). Foi contemplada, de janeiro a maio de 2022, com a Werner Baer Postdoctoral Position no Lemann Center for Brazilian Studies, na University of Illinois at Urbana-Champaign, nos Estados Unidos.

  • Rafael do Nascimento Cesar, Universidade de São Paulo

    Rafael do Nascimento Cesar é doutor em Antropologia Social pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-doutorando em Antropologia na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH/USP) e autor de Compondo Chiquinha Gonzaga: contrapontos antropológicos (Papéis Selvagens, no prelo).

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Published

2022-12-19

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Articles

How to Cite

Siqueira, R. M., & Cesar, R. do N. (2022). Between the square and the plaza: artists and intellectuals in the making of two “cradles” of samba. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(83), 146-164. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i83p146-164