Two unfinished folkloric collections: the crossed paths of Amadeu Amaral and Mário de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i84p114-142

Keywords:

Amadeu Amaral, Mário de Andrade, Ethnography, Folklore collections, Oral poetry and popular cultures

Abstract

Following details and marginal data in the available bibliography and archives, we focus on the interrelationship of two unfinished folkloric collections: “Cancioneiro caipira”, by Amadeu Amaral, and “Na pancada do ganzá”, by Mário de Andrade, conceived respectively in the 1920s and 1930s. As active writers based in São Paulo and interested in artistic creation and traditional popular cultures, their paths crossed in the environment in which modernism developed. The paper analyzes this interrelationship and sheds light on links of continuity in the modernist visions of popular traditions and Brazilian folklore.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Laura Viveiros de Castro Cavalcanti, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Maria Laura Viveiros de Castro Cavalcanti é antropóloga, professora titular do Programa de Pós-graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSA/UFRJ). É autora de, entre outros livros, Drama, ritual e performance: a antropologia de Victor Turner (Mauad X, 2020) e Rivalidade e afeição: ritual e brincadeira no Bumbá de Parintins (UEA/Autografia, 2022).

References

ACKERMAN, Robert. O antropólogo que morre e ressuscita: vida e obra de James George Frazer. Bérose - Encyclopédie internationale des histoires de l'anthropologie. 2019. Paris. Disponível em: https://www.berose.fr/article1669.html?lang=fr. Acesso em: 2 abr. 2021.

ALENCAR, José de. (1874). O nosso cancioneiro. Campinas: Pontes Editores, 1994.

ALVARENGA, Oneyda (Org.). Cartas: Mário de Andrade e Oneyda Alvarenga. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1983.

ALVARENGA, Oneyda. Explicações. In: ANDRADE, Mário de. Os cocos. São Paulo: Duas Cidades; Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1984, p. 7-50.

ALVARENGA, Oneyda. Introdução. In: ANDRADE, Mário de. As melodias do boi e outras peças. Belo Horizonte: Itatiaia, 2002, p. 9-47.

ALVARENGA, Oneyda. Mário de Andrade, um pouco. Rio de Janeiro: José Olympio; São Paulo: Secretaria de Cultura, Esportes e Turismo de São Paulo, 1974.

ALVARENGA, Oneyda. Explicação inicial. In: ANDRADE, Mário de. Música, doce música. 3. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 2006.

AMARAL, Amadeu. Letras floridas. São Paulo: Hucitec, 1976a.

AMARAL, Amadeu. Ensaios e conferências. São Paulo: Hucitec, 1976b.

AMARAL, Amadeu. Poesias completas. São Paulo: Hucitec, 1977.

AMARAL, Amadeu. (1948). Tradições populares. São Paulo: Hucitec; Brasília: INL, 1982.

AMARAL, Amadeu. 1920. O dialeto caipira. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

AMARAL, Amadeu. Espumas. São Paulo: Editora d'A Cigarra, 1917.

ANDRADE, Mário de. A entrada dos palmitos. Revista do Arquivo Municipal, ano 4, v. XXXII, 1937a, p. 51-64.

ANDRADE, Mário de. O samba rural paulista. Separata da Revista do Arquivo Municipal, n.41, 1937b, p. 37-116.

ANDRADE, M. A dona ausente. Atlântico: revista luso-brasileira, n. 3, Rio de Janeiro, 1943, p. 9-14.

ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. Estabelecimento de texto, introdução e notas de Telê Porto Ancona Lopez. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1976.

ANDRADE, Mário de. Prefácio. Arte em revista. Questão O popular, ano 2, n. 3, março de 1980, p. 55-57.

ANDRADE, Mário de. Danças dramáticas do Brasil. Org. Oneyda Alvarenga. 2 ed. Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: Instituto Nacional do Livro/Fundação Nacional Pró-Memória, tomos I, II e III, 1982.

ANDRADE, Mário de. Música de feitiçaria no Brasil. Org. Oneyda Alvarenga. Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: INL, 1983.

ANDRADE, Mário de. Os cocos. São Paulo: Livraria Duas Cidades; Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1984.

ANDRADE, Mário de. Dicionário musical brasileiro. São Paulo: Edusp; Belo Horizonte: Itatiaia, 1989.

ANDRADE, Mário de. Cartas de Mário de Andrade a Luis da Câmara Cascudo. Introdução e notas de Veríssimo de Melo. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: Villa Rica, 1991.

ANDRADE, Mário de. “Amadeu Amaral”. In: ANDRADE, Mário de. O empalhador de passarinho. Belo Horizonte: Itatiaia (10-IX-1939), 2002a, p. 183-188.

ANDRADE, Mário de. As melodias do boi e outras peças. Belo Horizonte: Itatiaia, 2002b.

ANDRADE, Mário de. Música, doce música. 3. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 2006a.

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. Org. e Explicação por Oneyda Alvarenga. Belo Horizonte: Itatiaia, 2006b.

ANDRADE, Mário de. (1949). O folclore no Brasil. In: ANDRADE, Mário de. Aspectos do folclore brasileiro. Edição coordenada por Telê Ancona Lopez. São Paulo: Global, 2019, p. 23-80.

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre música brasileira. Org. e estabelecimento de texto e notas por Flávia Toni. São Paulo: Edusp, 2020.

ANDRADE, Mário de. Na pancada do ganzá. Manuscrito de obra. Material de pesquisa reunido por Mário de Andrade para a composição de livro que conteria vasto material musical recolhido no Nordeste. s. d. Fundo Mário de Andrade, Arquivo IEB/USP, código de referência MA-MMA-074.

ÂNGELO, Ivan. 85 anos de cultura: história da Sociedade de Cultura Artística. São Paulo: Studio Nobel, 1998.

ARINOS, Affonso. Lendas e tradições brasileiras. Rio de Janeiro: F. Briguiet & Cia Eds., 1937.

BOPP, Raul. Movimentos modernistas no Brasil – 1922-1928. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

BOTELHO, André. O modernismo como movimento cultural: uma sociologia política da cultura. Lua Nova. Revista de Cultura e Política, v. 111, 2020, p. 175-209.

BOTELHO, A.; HOELZ, M. Modernismo como movimento cultural. Petrópolis: Vozes, 2022.

BRAGA, Theophilo. Cancioneiro popular português. 2. ed. Lisboa: J. Q. Rodrigues e Cia, 1911

BRITO BATISTA, Raimunda. O alcance da cantoria. In: Andrade, Mário de. Vida do cantador. Belo Horizonte: Villa Rica, 1993.

CALIL, Carlos Augusto; PENTEADO, Flávio Rodrigo (Org.). Mário de Andrade: me esqueci completamente de mim, sou um departamento de cultura. São Paulo: Imesp, 2015.

CARLINI, Álvaro. Cante lá que gravam cá: Mário de Andrade e a Missão de Pesquisas Folclóricas de 1938. Dissertação (Mestrado em História), Universidade de São Paulo, 1994.

CARNEIRO, Edison. A dinâmica do folclore. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

CARVALHO, Ricardo Souza de. Edição genética d’O sequestro da dona ausente de Mário de Andrade. Dissertação (Mestrado). Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2001.

CARVALHO, Ricardo Souza de. Através do Brasil com Afonso Arinos. Revista do IEB, n. 46, fev. 2008, p. 201-216.

CASTRO, Moacir Werneck de Castro. Mário de Andrade: exílio no Rio. Rio de Janeiro: Autêntica, 2016.

CATÁLOGO do Fundo Paulo Duarte. Centro Cultural Alexandre Eulálio. Instituto de Estudos da Linguagem. Unicamp. 2021.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Mário de Andrade, folclorista. In: ANDRADE, Mário. Aspectos do folclore brasileiro. Edição coordenada por Telê Ancona Lopez. São Paulo: Ed. Global, 2019, p. 147-170.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. A movimentação em prol da defesa do folclore brasileiro nos anos 1950. In: SANT'ANNA, M.; QUEIROZ, H. (Org.) Em defesa do patrimônio cultural brasileiro: percursos e desafios. Fórum de entidades em defesa do patrimônio cultural brasileiro. Brasília: Milfontes, 2021a. Disponível em: https://forumpatrimoniobr.wordpress.com/2023/02/08/relatorio-em-defesa-do-patrimonio-cultural-percursos-e-desafios. Acesso em: 20 jan. 2023.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. A música folclórica na fonte. In: MARTINS, Ana Cecília; STARLING, Heloisa (Org.). História da música brasileira em 100 fotografias. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021b.

CAVALCANTI, Maria Laura V. C.; CORRÊA, Joana. Enlaces: estudos de folclore e culturas populares. Rio de Janeiro: Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular, 2018.

CAVALCANTI, Maria Laura; FRY, Peter. Brazil’s music of sorcery according to Mário de Andrade. An introduction by the editors. Vibrant (Virtual Brazilian Anthropology), v. 14, n. 1. January to April, 2017. Disponível em: http://www.vibrant.org.br/maria-laura-viveiros-de-castro-cavalcanti-peter-fry-brazils-music-of-sorcery-according-to-mario-de-andrade-an-introduction-by-the-editors. Acesso em: 18 jan. 2023 .

CAVALCANTI, Maria Laura V. C.; VILHENA, Luiz Rodolfo da Paixão. Traçando fronteiras: Florestan Fernandes e a marginalização dos estudos de folclore. In: CAVALCANTI, Maria Laura V. C. Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

CONTOS populares portugueses. Recolhidos da tradição oral e coordenados por A. Thomaz Pires. V. I. Elvas/Typographia Progresso, 1902.

COSTA, Antonio Maurício. Bumbás da Amazônia: negritude, intelectuais e folclore (Pará, 1888-1943). Jundiaí: Paco Editorial, 2022.

CUNHA, Mário Wagner Vieira da. Festa de Bom Jesus de Pirapora. Separata da Revista do Arquivo, n. 41. São Paulo: Departamento de Cultura, 1937, p. 5-36.

DAMANTE, Hélio. Perfil de Amadeu Amaral. Revista do Arquivo Municipal, n. 125. junho de 1949, p. 66-90.

DIMITROV, Eduardo. Regional como opção, regional como prisão: trajetórias artísticas no modernismo pernambucano. São Paulo: Alameda, 2022.

DUARTE, Paulo. Mário de Andrade por ele mesmo. São Paulo; Edart/São Paulo Livraria Editora Ltda., 1971.

DUARTE, Paulo. Amadeu Amaral. São Paulo: Hucitec, 1976.

FALCÃO, Rubens. Um folclorista esquecido: Amadeu Amaral. Rio de Janeiro: Tipografia Batista de Souza, 1977.

FARIA, Luis de Castro. Antropologia: espetáculo e excelência. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1993.

FERNANDES, Florestan. A contribuição folclorística de Amadeu Amaral. I- O estudo do folclore brasileiro. O Estado de S. Paulo, 5 de dezembro de 1948a, p. 7.

FERNANDES, Florestan. Variações sobre Tradições populares. O Estado de S. Paulo, 12 de dezembro de 1948b.

FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. São Paulo: Anhembi, 1961.

FERNANDES, Florestan. O folclore em questão. São Paulo, Hucitec, 1978.

FERREIRA, Leonardo da Costa. Memória, política e folclore na obra de Amadeu Amaral entre 1916-1928. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal Fluminense, 2007.

FIGUEIREDO, Aldrin Moura de. Letras insulares: leituras e formas da história no modernismo brasileiro. In: CHALOUB, Sidney; PEREIRA, Leonardo Affonso de M. Pereira (Org.). A história contada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998, p. 301-331.

FRAZER, James. O ramo dourado. Rio de Janeiro: Círculo do Livro, 1982.

GEIGER, Amir. Uma antropologia sem métier: primitivismo e crítica cultural no modernismo brasileiro. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1999.

GINSBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Ed. Schwarcz, 1991.

GOES, M. L. O Modernismo contido de Sérgio Milliet: para uma releitura de sua atuação intelectual. Revista de História da Arte e da Cultura, n. 23, 2021, p. 91-107.

GONÇALVES, Lisbeth (Org.). Sérgio Milliet 100 anos: trajetória, crítica de arte e ação cultural. São Paulo: ABCA/Imprensa Oficial do Estado, 2004.

HOELZ, Maurício. Espelho de Macunaíma: o ensaio sobre música brasileira para além do nacionalismo. Sociologia & Antropologia, maio-ago, v. 8, n. 2, 2018, p. 599-627.

JAKOBSON, Roman. Étude du folklore. In : JAKOBSON, Roman. Une vie dans le langage. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984, p. 73-97.

KANTOR, I.; MACIEL, Débora A.; SIMÔES, Júlio Assis (Org.). A Escola Livre de Sociologia e Política: anos de formação (1933-1953) – Depoimentos. São Paulo: Escuta/Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, 2001.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Mário de Andrade: ramais e caminhos. São Paulo: Duas Cidades, 1972.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Um projeto de Mário de Andrade. Arte em revista. Questão O Popular, ano 2, n. 3, março de 1980, p. 52-53.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Mário de Andrade e a dona ausente. In: LOPEZ, Telê Porto Ancona. Marioandradiando. São Paulo: Hucitec, 1996.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Mário de Andrade no Diário Nacional. In: ANDRADE, Mário. Táxi e Crônicas no Diário Nacional. Belo Horizonte: Itatiaia, 2005, p. 9-14.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Macunaíma de Mário de Andrade nas páginas de Koch-Grunberg. Manuscrítica, n. 24. 2013, p. 151-161.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Por esse mundo de páginas. In: ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. Brasília: Iphan, 2015, p. 19-41.

MARTINS, Marcelo Adriano. Duas trajetórias, um modernismo musical? Mário de Andrade e Renato Almeida. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Sociologia e Antropologia, Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009.

MATOS, Cláudia Neiva de. A poesia popular na República das Letras: Silvio Romero folclorista. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/Minc/Funarte, 1994.

MEDEIROS, Sérgio (Org.). Makunaíma e Jurupari: cosmogonias ameríndias. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MICELI, Sérgio (Org.). História das ciências sociais no Brasil. v. 1. São Paulo: Finep/Idesp/Vértice, 1989.

MICELI, Sérgio (Org.). História das ciências sociais no Brasil. v. 2. São Paulo: Finep/Idesp/Vértice, 1995.

MILLIET, Sérgio. Amadeu Amaral. O Estado de S. Paulo, 24 de outubro de 1947, p. 4.

MIL quadras populares brasileiras (contribuição ao folk-lore). Recolhidas e prefaciadas por Carlos Góes. Rio de Janeiro: F. Briguiet e Cia, 1916.

MIL trovas populares portuguesas. Coleccionadas e prefaciadas por Agostinho de Campos e Alberto D’Oliveira. Quarta edição novamente prefaciada. Lisboa: Imprensa Nacional, 1937.

MONTEIRO, Luciano. Para uma ciência da brasilidade: a institucionalização da pesquisa folclórica e etnográfica em São Paulo na década de 1930. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em História das Ciências e da Saúde, Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2014.

MORAES, Rubens Borba de; BERRIEN, William (Org.). Manual bibliográfico de estudos brasileiros. Rio de Janeiro: Gráfica Editora Souza, 1949.

MORAES, Rubens Borba de; Berrien, William (Org.) Manual bibliográfico de estudos brasileiros. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 1998. 2 v. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/1023. Acesso em: 20 jan. 2023.

MORAIS, Eduardo Jardim de. A brasilidade modernista: sua dimensão filosófica. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

MORAIS, Eduardo Jardim de. Mário de Andrade: retrato do Brasil. Cadernos ensaio 4. Série grande formato. Mário de Andrade/hoje. São Paulo: Editora Ensaio, 1990.

MORAIS, Eduardo Jardim de. Modernismo e folclore. In: Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular, Folclore e cultura popular: as várias faces de um debate (série Encontros e Estudos, n. 1), Rio de Janeiro: Funarte/CNFCP, 1992, p. 75-78.

MORAIS, Eduardo Jardim de. Eu sou trezentos: Mário de Andrade, vida e obra. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura/Fundação Biblioteca Nacional, Edições de Janeiro, 2015.

NAVES, Santuza. O violão azul: modernismo e música popular. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1998.

NOGUEIRA, Maria Guadalupe Pessoa. Edição anotada da correspondência de Mário de Andrade e Renato Almeida. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira). Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2003.

PACHECO, João. Amadeu Amaral. Separata da Revista do Arquivo Municipal, n. 128. São Paulo: Departamento de Cultura. 1949.

PEIRANO, Mariza. Uma antropologia no plural. Brasília: Ed. Unb, 1994.

PEIXOTO, Fernanda. Mário e os primeiros tempos da USP. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 30. Brasília: Iphan/ MinC , 2002, p. 156-169.

PEIXOTO, Fernanda Arêas; PONTES, Heloisa; SCHWARCZ, Lilia Moritz (Org.). Antropologias, histórias, experiências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.

PINTO, Alexina de Magalhães. Cantigas das crianças e do povo. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1916.

PROENÇA, Manuel Cavalcanti. Roteiro de Macunaíma. Rio de Janeiro: MEC/Civilização Brasileira, 1974.

RIBEIRO, João. O folk-lore: estudos de literatura popular. Rio de Janeiro: Jacintho Ribeiro dos Santos, 1919.

ROMERO, Silvio. História da literatura brasileira. tomo 1. Rio de Janeiro: José Olympio, 1960.

SANDRONI, Carlos. Mário contra Macunaíma: cultura e política em Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Vértice/Iuperj, 1988.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SOARES, Lélia Gontijo. Mário de Andrade e o folclore. In: Mário de Andrade e a Sociedade de Etnografia e Folclore: 1936-1939. Rio de Janeiro: Funarte; São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo, 1983, p. 7-14.

STOCKING JR., George W. The ethnographic sensibility of the 1920s and the dualism of the anthropological tradition. In: STOCKING JR., George W. (Ed.). Romantic motives: essays on anthropological sensibility (History of anthropology, v. 6). Madison: The University of Wisconsin Press, 1989, p. 208-279.

TÉRCIO, Jason. Em busca da alma brasileira: biografia de Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

TONI, Flávia Camargo. Introdução – O compromisso musicológico de Mário de Andrade. In: ANDRADE, Mário. Ensaio sobre música brasileira. Org. e estabelecimento de texto e notas por Flávia Toni. São Paulo: Edusp, 2020, p. 11-35.

TRAVASSOS, Elizabeth. Os mandarins milagrosos: arte e etnografia em Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

TRAVASSOS, Elizabeth. Mário e o folclore. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – Mário de Andrade, n. 30, Brasília: Iphan/Minc, 2002, p. 90-109.

TRAVASSOS, Elizabeth. Palavras que consomem: uma contribuição à análise dos cocos-de-embolada. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 51. mar.-set, 2010, p. 13-40.

TRAVASSOS, Elizabeth. Um colóquio de bruxos: Mário de Andrade, Fernando Ortiz e a música de feitiçaria. Debates. Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, v. 12, 2014.

VALENTINI, Luísa. Um laboratório de antropologia: o encontro entre Mário de Andrade, Dina Dreyfus e Claude Lévi-Strauss (1935-1938). São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2013.

VAN GENNEP, Arnold. (1909). Os ritos de passagem. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

VELLOSO, Mônica Pimenta. A brasilidade verde-amarela: nacionalismo e regionalismo paulista. Estudos Históricos, v. 6, n. 11, 1993, p. 89-112.

VILHENA, Luís Rodolfo da Paixão. Projeto e missão: o Movimento Folclórico Brasileiro, 1947-1964. Rio de Janeiro: Ed. FGV/Funarte, 1997.

Published

2023-04-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cavalcanti, M. L. V. de C. . (2023). Two unfinished folkloric collections: the crossed paths of Amadeu Amaral and Mário de Andrade. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(84), 114-142. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i84p114-142