Baixada Santista or Costa da Mata Atlântica? That is the question: visitor’s perception of identification on the Costa da Mata Atlântica brand

Authors

  • Cinthia Rolim de Albuquerque Meneguel Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão Universidade do Vale do Itajaí http://orcid.org/0000-0002-9457-6654
  • Gabriela Toaiari Rodrigues Farinha Cordeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão
  • Paola Silva de Deus Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i3p500-523

Keywords:

Baixada Santista, Costa da Mata Atlântica, Brand, Tourism, Notoriety

Abstract

Baixada Santista is composed by nine cities and, as a marketing strategy, a tourist brand – Costa da Mata Atlântica – had been created to more easily identify the region. The descriptive and exploratory research aimed to identify the visitor’s knowledge about Costa da Mata Atlântica brand, as well its relation to the usual terminology “Baixada Santista”. Through the application of 130 semi-structured questionnaires, and based on the theoretical framework of the brand’s reputation, the identified result was that the term “Baixada Santista” is more recognizable among the visitors than the brand Costa da Mata Atlântica. Therefore, actions related to marketing and tourism competitiveness strategies must be reviewed. The study aims that the results can effectively contribute to all stakeholders involved in tourism, enabling actions to the repositioning of the tourist brand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cinthia Rolim de Albuquerque Meneguel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão Universidade do Vale do Itajaí
    Doutoranda em Turismo e Hotelaria pela UNIVALI. Mestre em Análise Geoambiental pela UnG. Especialista em Educação pelo IFSP-SP. Graduada em Turismo e Hospitalidade pelo IFSP-SP. Professora e pesquisadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - câmpus Cubatão.
  • Gabriela Toaiari Rodrigues Farinha Cordeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão
    Graduada em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - câmpus Cubatão.
  • Paola Silva de Deus, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – câmpus Cubatão
    Graduada em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - câmpus Cubatão.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

MENEGUEL, Cinthia Rolim de Albuquerque; CORDEIRO, Gabriela Toaiari Rodrigues Farinha; DEUS, Paola Silva de. Baixada Santista or Costa da Mata Atlântica? That is the question: visitor’s perception of identification on the Costa da Mata Atlântica brand. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 27, n. 3, p. 500–523, 2016. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v27i3p500-523. Disponível em: https://www.journals.usp.br/rta/article/view/114312.. Acesso em: 19 may. 2024.