Women, Automobiles and Tourist Destinations in Brazil

an analysis of some representations of women in Quatro Rodas Magazine advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v30i1p151-183

Keywords:

Women, Tourist Destinations, Publicity, Image Analysis

Abstract

This article proposes to analyse how some representations of women, automobiles and tourist destinations are articulated in images of advertisements on the covers of the Quatro Rodas magazine in the 1960s. The images, presented in their proper socialcultural contexts, are an invitation to reflect on the symbolism and ideology present in the representation of the feminine. The image analysis proposed for this investigation includes the semiotic approach of Martine Joly (1996) and the micro-interactional interpretation proposed by sociologist Erving Goffman (1991). The results indicate the presence of themes, of a supposed feminine identity, that reproduce and reinforce dichotomies attributed to gender roles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriel de Sena Jardim, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutor em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente de Turismo na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

  • Beatriz Carla Kabelac, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Bacharel em Turismo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

References

Alfonso, L. P. (2006). Embratur: formadora de imagens da nação brasileira. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Aumont, J. (1995). A imagem (2a. ed.). Campinas: Papirus.

Berger, J. (1977). Ways of seeing. London: British Broadcasting Corporation & Penguin Books.

Bianchini, A., & Cavallari, D. (Orgs.). (2005). Na rebimboca da parafuseta: os caminhos da imprensa automobilística no Brasil. São Paulo: Observatório da Imprensa.

Bignami, R. (2002). A imagem do Brasil no Turismo: construção, desafios e vantagem competitiva. São Paulo: Ed. Aleph.

Bourdieu, P. (2002). A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Ciavatta, M., & Alves, N. (Orgs.) (2004). A leitura de imagens na pesquisa social: história, comunicação e educação. São Paulo: Cortez.

Costa, M. C. C. (2000). A importância do método interpretativo nas pesquisas em comunicação. Arte e Cultura da América Latina, 7 (1), 9-18.

Costa, M. C. C. (2002). A imagem da mulher: um estudo de arte brasileira. Rio de Janeiro: SENAC Rio.

Emmison, M., & Smith, P. (2002). Researching the Visual: Introducing Qualitative Methods. London: Sage.

Geertz, C. (1978). A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar.

Goffman, E. (1991). La ritualización de la feminidad. In WINKIN, Yves (Org.). Los momentos y sus Hombres. Barcelona: Península.

Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. London and Basingstoke: Macmillan.

Gorberg, S. (2002). A propaganda no Brasil através do cartão-postal: 1900-1950. Rio de Janeiro: S. Gorberg.

Gravari-Barbas, M., Staszak, J., & Graburn, N. (2017). L’érotisation des lieux touristiques. Espaces, acteurs et imaginaires, Via [Online], 11-12 | 2017, mis en ligne le 14 mai 2018. Referenciado em: 28 set. 2019. http://journals.openedition.org/viatourism/1829.

Hall, S. (1973). Encoding/Decoding. In Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.). Culture, Media, Language: working papers in cultural studies, 1972-1979. London: Hutchinson. p. 128-38.

Jardim, G. S. (2009). Mulheres Postadas: representações do feminino em cartões- postais publicitários (1900-1950/2000-2008). Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Referenciado em: http://pos.eicos.psicologia.ufrj.br/wp- content/uploads/gabrielsenajardim.pdf. Acesso em: 1 dez. 2016.

Joly, M. (1996). Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus.

Kajihara, K. A. (2010). A imagem do Brasil no exterior: análise do material de divulgação oficial da EMBRATUR, desde 1966 até 2008. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, Rio de Janeiro, 5 (3), 1-30.

Koury, M. G. P. (Org.) (1998). Imagens & Ciências Sociais. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB.

Leite, C. A. (2017). A representação da “mulher brasileira” construída pela Embratur entre 1966 e 1985. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Melo, R. S. (2008). Honneth e a Reificação: o esquecimento do reconhecimento. Mente, Cérebro & Filosofia. 8, 68-75.

Michelini, C. B. M. C. (2006). As imagens do Brasil mediadas por guias de viagem. Patrimônio: Lazer e Turismo, Santos (SP), 3.

Pereira, R. C. (2009). Rio: olhar do estrangeiro sobre o Brasil na propaganda relacionada a turismo. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, Rio de Janeiro, 4 (4), 1-15.

Revista Quatro Rodas (2010). Acervo digital - números de disponíveis de agosto de 1960 à de setembro de 2010. Referenciado em: 28 out. 2016. https://quatrorodas.abril.com.br/acervodigital/

Rocha, E. (2001). A mulher, o corpo e o silêncio: a identidade feminina nos anúncios publicitários. Revista ALCEU. 2 (3), 15-39.

Sacramento, O., & Ribeiro, F. B. (2013). Trópicos sensuais: a construção do Brasil como geografia desejada. Bagoas – Estudos gays: gêneros e sexualidade, 7 (10), 216-232.

Said, E. W. (2011). Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras.

Winch, R. R., & Escobar, G. V. (2012). Os lugares da mulher negra na publicidade brasileira. Cadernos de Comunicação, 7 (2), 227-245.

Woichinevski, A. V. (2007). Caprichos Femininos: investigação de anúncios publicitários na revista Capricho (1955-2005). Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Published

2020-05-15

How to Cite

JARDIM, Gabriel de Sena; KABELAC, Beatriz Carla. Women, Automobiles and Tourist Destinations in Brazil: an analysis of some representations of women in Quatro Rodas Magazine advertising. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 30, n. 1, p. 151–183, 2020. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v30i1p151-183. Disponível em: https://www.journals.usp.br/rta/article/view/146759.. Acesso em: 19 may. 2024.