The limits of tourism or the tourism as tragedy and farce: an analysis of the Dark Tourist series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v33i2p404-412

Keywords:

David Farrier, Tourist documentaries, Tragedy and farce, Tourism, Dark tourism

Abstract

Tourism has historically been treated with an economic purpose, producing an economicist and mass tourism practice that commodified nature, the landscape, and the environment, bringing about territorial conflicts and cultural changes. What is known as dark tourism is a growing and evident modality that has recently been put on the agenda due to the Dark Tourist series (Netflix, 2018), in which its host visits various types of phenomena considered exotic from a tourist perspective. In these pages, I intend to make a brief critical reading of this documentary series that centers on the protagonist’s relationship with the visited places and sees the practices and phenomena represented in the series as a reproduction of the contradictions of capital that materialize themselves in actions that consume landscapes and environments, falsely revise history, and stereotypes the image of the other but which, if treated in another way, has a pedagogical potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dorival Bonfá Neto, Universidade de São Paulo

    Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo e em Geografia pela Universidad Nacional de Colombia.

References

BBC News. (2018). Qué es el turismo oscuro, la tendencia en auge a visitar lugares marcados por la tragedia. BCC News Mundo. Disponível em: https://www.bbc.com/mundo/noticias-46395319.

Benjamin, W. (1940/1987). Sobre o conceito de história. In: Benjamin, W. Obras Escolhidas; Magia e Técnica, Arte e Política. 3 ed. p. 222-234. São Paulo: Brasiliense.

Canclini, N.G. (2015/1990). Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp.

Castro-Gómez, S. (2005). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. In: Lander, E. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. p. 145-162. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Dark Tourist. (2018). Dir. David Farrier, Paul Horan, New Zealand, Inglês, Netflix.

Debord, G. (2003). A sociedade do espetáculo. Brasil: Terravista. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/debord/1967/11/sociedade.pdf.

El Espectador. (2019). Turismo oscuro con un propósito más allá del económico y sin glorificar la delincuencia. El espectador. Disponível em: https://www.elespectador.com/turismo/turismo-oscuro-con-un-proposito-mas-alla-del-economico-y-sin-glorificar-la-delincuencia-article-884396/.

El Tiempo. (2021). La macabra práctica turística que está de moda. El tiempo. Disponível em: https://www.eltiempo.com/vida/viajar/que-es-el-turismo-oscuro-una-tendencia-que-va-creciendo-en-el-mundo-403322.

Fletcher, R. (2016). Tours caníbales puestos al día: La Ecología Política del turismo. Ecología Política, 52, p. 26-34. Disponível em: https://www.ecologiapolitica.info/?p=6670.

Gomes, M. P. (2019). Antropologia: ciência do homem, filosofia da cultura. 2. ed. São Paulo: Contexto.

Hernanz, C. (2019). Turismo oscuro: cuando la tragedia es el reclamo. RFI. Disponível em: https://www.rfi.fr/es/sociedad/20190816-turismo-oscuro-cuando-la-tragedia-es-el-reclamo.

Martínez, M. (2022). Aumenta el morbo de viajar a los lugares más macabros del planeta: El fenómeno global del tanatoturismo. El cierre digital. Disponível em: https://elcierredigital.com/turismo-y-viajes/145434007/aumenta-tanatoturismo-fenomeno-global-morbo-viajar-lugares-macabros.html.

Marx, K. (2011). O 18 Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo.

Molina, M., & Skinner, J. (2022). El turismo oscuro, un fenómeno que fascina a la humanidad. Semana. Disponível em: https://www.semana.com/mundo/articulo/el-turismo-oscuro-un-fenomeno-que-fascina-a-la-humanidad-en-que-consiste/202256/.

OMT, Organização Mundial do Turismo. (2022). Entender el turismo: Glosario. Disponível em: https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos.

Palomino, A. R. (2014). La seducción del Dark Tourism. Trabajo de grado en Turismo. Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/8399/TFG%20DEFINITIVO%202.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Silver, M. (2018). Netflix travel show ‘Dark Tourist’ isn’t worth the trip. The Whashington Post. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/express/wp/2018/07/22/dark-tourist-review-david-farriers-netflix-travel-show-isnt-worth-the-trip/.

Souza, M. L. (2018). Quando o trunfo se revela um fardo: reexaminando os percalços de um campo disciplinar que se pretendeu uma ponte entre o conhecimento da natureza e o da sociedade. Geousp – Espaço e Tempo, 22 (2), p. 274-308. https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/147381.

Published

2022-10-10

Issue

Section

Outras Contribuições

How to Cite

BONFÁ NETO, Dorival. The limits of tourism or the tourism as tragedy and farce: an analysis of the Dark Tourist series. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 33, n. 2, p. 404–412, 2022. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v33i2p404-412. Disponível em: https://www.journals.usp.br/rta/article/view/205817.. Acesso em: 17 may. 2024.