Shalamov and Chekhov: the right distance to narrate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.198166

Keywords:

Tales of Kolyma, Gulag literature, Humanist criticism, New prose

Abstract

The Tales of Kolyma are considered Varlam Shalamov's greatest work. Based on the writer's dialogue with Anton Chekhov's Sakhalin Island and on Shalamov's reading of 19th century prose, this article discusses some formal elements of Shalamov's literary text with a view to presenting the new prose of the author, as the only possible way to represent the experience of the Stalinist camps. In the second part, two narratives, by Chekhov and Chalamov, are analyzed, focusing on the narrators of their stories and their points of view on the characters. In addition, the analysis seeks to show how Shalamov's experience as a witness to the Gulag modifies narrative structures in the name of literary representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joaquim Ferreira Mendes Neto, Universidade de São Paulo

    Joaquim Ferreira Mendes Neto é graduado em Letras com habilitação em russo pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, em 2021. Atualmente é mestrando no Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada pela mesma instituição, desenvolvendo a pesquisa: “Sob as leis do diabo: ‘escola negativa’ e a formação pelo mal em Contos de Kolimá, de Varlam Chalámov”. Pesquisa que conta com o apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). http://lattes.cnpq.br/1647071140137521; https://orcid.org/0000-0003-1019-1376; micromegas@hotmail.com

References

AGELIDES, Sophia. “Carta 6”. In: A. P. Tchekhov: Cartas para uma poética. São Paulo: Edusp, 1995.

BEZERRA, Paulo. “Posfácio”. In: LESKOV, Nikolai. Lady Macbeth do distrito de Mtzensk. São Paulo: Editora 34, 2017.

CHALÁMOV, Varlam. Cadernos de anotações III: <https://shalamov.ru/library/23/18.html>. Acesso em outubro de 2021.

CHALÁMOV, Varlam. A ressurreição do Lariço. São Paulo: Editora 34, 2016.

CHALÁMOV, Varlam. A luva ou KR-2. São Paulo: Editora 34, 2016.

CHALÁMOV, V. A ressurreição do Lariço. São Paulo: Editora 34, 2016.

CHALÁMOV, V. Ensaios sobre o mundo do crime. São Paulo: Editora 34, 2016.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ESSIPOV, Valéri. «Не так мне хотелось бы писать рассказы, как Чехов…». Disponível em: <https://shalamov.ru/en/research/422/#n5>. Acesso em janeiro de 2022.

MARQUES, Priscila (org.). “O grande escritor popular – pelo aniversário de Serafimóvitch”. In: Liev S. Vigotski: escritos sobre arte. Bauru: Mireveja, 2022.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SCHNAIDERMAN, Boris. Os escombros e o mito: a cultura e o fim da União Soviética. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

TCHÉKHOV, Anton. “Carta 19”. In: TCHÉKHOV. Anton. Cartas a Suvórin (1886-1891). São Paulo: Edusp, 2002.

TCHEKHOV, ANTON. A ilha de Sacalina. São Paulo: Todavia, 2018.

TCHEKHOV, Anton. O beijo e outras histórias. São Paulo: Editora 34, 2014.

VOLKOVA, Elena. Эстетика прозаических текстов В. Шаламова. Disponível em: <https://shalamov.ru/research/104/2.html>. Acesso em outubro de 2021.

Published

2022-08-28

How to Cite

Mendes Neto, J. F. (2022). Shalamov and Chekhov: the right distance to narrate. RUS (Sao Paulo), 13(22), 206-221. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.198166

Funding data