Children's poems by Vladimir Mayakovsky

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.202448

Keywords:

Mayakovsky, Children's literature, 1920s, USSR, Avant-garde

Abstract

This article presents part of the poetic production written for children by Vladimir Mayakovsky (1893–1930) during the consolidation of Russian-Soviet children’s literature (1920s). After the events of 1917, education and children’s literature became two pillars for the “construction” of a new country and a “new man”. With public investment, many avant-garde poets and painters, for survival or ideological reasons, turned to the children’s universe and worked, for some time, with relative freedom. This was the context in which Mayakovsky wrote poems for young readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniela Mountian, Universidade de São Paulo

    Universidade de São Paulo. Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada (FFLCH/USP), pós-doutorado com apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP, processo 2017/24139-9)

References

ANDRADE, Homero Freitas de. O realismo socialista e suas (in)definições, Revista Literatura e Sociedade, 5 (13), 2010, pp. 152–165. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i13p152-165

BITTAR, Marisa; FERREIRA Jr., Amarilio. A educação soviética. São Carlos: EdUFSCar, 2021.

DIÁDITCHEV, Vladímir. Contracapa. Cavalo-fogo (Kon-ogon). Moscou: Art Volkhonka, 2018.

FÓMIN, Dmítri. Apresentação. In: MAIAKÓVSKI, Vladímir. O que é bom, o que é ruim? (Tchto takoie khorochó, tchto takoie plokho?). Moscou: Art Volkhonka, 2018.

KARÁCIK, Irina. O manifesto na cultura da vanguarda russa. In: MÉILAKH, Mikhail; SARABRIÁNOV, Dmítri. Poesia e pintura: coletânea de trabalhos em memória de N. I. Khardjiev (Poeziia i jívopis: cbórnik trudov pamiáti N. I. Khárdjieva). Moscou, Iazyk russkói kultúry, 2002.

KRÚPSKAIA, Nadiejda. Organização autodidata (Organizátsia samoobrazovánia). Moscou: Molodaia Gvárdia, 1922.

HARBER, Érica. Imagens vivas e linguagem admirável: legado do futurismo nos versos infantis de V. Maiakóvski (Iárkie óbrazy i prekrásnyi iazyk: naslédie futurizma v diétskikh stikhakh V. Maiakóvskogo. Leituras infantis (Diétskie Tchténia), São Petersburgo, v.11, n.2, p. 20–38, 2017.

HELLMAN, Ben. Contos maravilhosos e histórias reais: a história da literatura russa infantil (Skazka i byl: Istoria rússkoi diétskoi literatúry). Moscou: Nóvoie literatúrnoie obozriénie, 2016.

FÓMIN, Dmítri. Apresentação. In: MAIAKÓVSKI, Vladímir. O que é bom, o que é ruim? (Tchto takoie khorochó, tchto takoie plokho?). Moscou: Art Volkhonka, 2018.

MAIAKÓVSKI, Vladímir. Cartas, esboços e outros materiais (Pisma, nabróski i druguie materiály). Moscou: Directmedia, 2015.

MAIAKÓVSKI, Vladímir. Conto sobre Piétia, um menino gordo, e Sima, que era esbelto (Skazka o Piete tolstom rebionke i o Sime kotóryi tónkii). Moscou: Art Volkhonka, 2018a.

MAIAKÓVSKI, Vladímir. O que é bom, o que é ruim? (Tchto takoie khorochó, tchto takoie plokho?). Moscou: Art Volkhonka, 2018.

POKRÓVSKAIA, Anna. Principais tendências da literatura infantil contemporânea. Leituras infantis (Diétskie Tchtiénia), t. 4, n.2, p. 6–37, 2013, p. 29. Disponível em: http://detskie-chtenia.ru/index.php/journal/article/view/78. Acesso: 04/08/22.

SEMIÓNOVA, V. Os criadores do livro soviético infantil: escritores, poetas, ilustradores (1917–1932) (Tvórtsy soviétskoi diétskoi knígui: prozaiki, poéty, khudójniki). Moscou: Biblioteca Pública Infantil da Rússia (RGDB), 2017.

Published

2022-12-19

How to Cite

Mountian, D. (2022). Children’s poems by Vladimir Mayakovsky. RUS (Sao Paulo), 13(23). https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.202448

Funding data