Vestido em Panorama: about formation and relativization of a canon of the Brazilian theatrical historiography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p124-134Keywords:
Sábato Magaldi (1927), Nelson Rodrigues (1912-1980), modern Brazilian theaterAbstract
This article proposes an exercise of intellectual history, seeking to find, on the book Panorama do teatro brasileiro [Brazilian theater overview], by Sábato Magaldi, some explanatory keys to the creation of a “founding mark” to the modern Brazilian theater, which had spread broadly in the intellectual environment of theatrical studies: the debut of Vestido de noiva [The wedding dress], by Nelson Rodrigues, in 1943. Thus, the main references that guide the reflection of Sábato will be analyzed, as well as the central devices that he builds for his writing of the Brazilian theatrical history. In the end of the text, a reflection about the challenges that theater historians face on the appearance of new theoretical perspective that destabilize the notion of “canon” is done and the big narratives that cover long historical periods.
Downloads
References
BAPTISTA, A. B. O livro agreste. Campinas: Unicamp, 2005.
CANDIDO, A. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2007.
GOMBRICH, E. “Em busca da história cultural”. In: _____Gombrich essencial: textos selecionados sobre arte e cultura. Porto Alegre: Bookman, 2012. p. 381-399.
GUINSBURG, J.; PATRIOTA, R. Teatro brasileiro: ideias de uma história. São Paulo: Perspectiva, 2012.
HEGEL, G. W. F. Cursos de estética. São Paulo, Edusp, 2001.
HEGEL, G. W. F. Filosofia da história. Brasília: UnB, 2008.
MAGALDI, S. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Global, 2004.
NIETZSCHE, F. Segunda consideração intempestiva. Da utilidade e desvantagem da
história para a vida. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.
REVEL, J. Proposições. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009
RODRIGUES, N. Teatro completo. Organização e introdução de Sábato Magaldi. Rio de
Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.