The contribution of case studies and circumstantial research for the history of theater: the lundu that Maria Baderna would have danced in Recife
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p54-70Keywords:
Micro-history, Periodic documentary sources, Hybrid theaterAbstract
The text is focused on the lundu danced by the Italian ballerina Maria Baderna in Brazil. Results of a case study developed through ‘circumstantial’ research. The ‘Lundu d’Amarroá’ danced by Baderna in 1851, at Teatro Santa Isabel in Recife was the chosen one. The ‘circumstantial’ research was settled at the intersection of two basic axis: data analysis found in journalistic documentary sources and data analysis found in descriptions elaborated by biographers, chroniclers and scholars. The hypothesis is that the nineteenth-century theater in Brazil has strong musical basis, overflowing theatricality and rubs with gender barriers. The aim of this study is to contribute for the verification of possibilities of historical studies on theater, considering that certain persistences, or significant questions engendered by past scenic backgrounds, can be of interest to contemporary theater.
Downloads
References
A IMPRENSA: JORNAL POLÍTICO E SOCIAL. Divisão de Obras Raras da Biblioteca Nacional. Coleção microfilmada: 1850-1852.
ALMANAQUE LAEMMERT. Departamento de Referência e Difusão da Biblioteca Nacional. Coleção microfilmada: 1844-1889.
ARAÚJO, M. de. A modinha e o lundu no século XVIII. São Paulo: Ricordi, 1963.
CAMBIASI, P. La Scala (1778-1906). Milão: Ricordi, s/d.
CASCUDO, L. C. Dicionário do folclore brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro, s/d.
CORVISIERI, S. Maria Baderna: a bailarina de dois mundos. Rio de Janeiro: Record, 2001.
COSTA-LIMA NETO, L. F. Música, teatro e sociedade nas comédias de Luiz Carlos Martins Penna (1833-1846): entre o lundu, a ária e a aleluia. 2014a. Tese (doutorado) ≠ Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: <http://issuu.com/luizcosta-limaneto/docs/m__sica__teatro_e_sociedade_nas_com>. Acesso em: 5 mar. 2015.
COSTA-LIMA NETO, L. F. Vai de lundu que eu vou de caxuxa. Revista de História da Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, ano 9, n. 100, p. 62-64, jan. 2014b.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Departamento de Referência e Difusão da Biblioteca Nacional. Coleção microfilmada: 1850-1851; 1853-1854.
DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Departamento de Referência e Difusão da Biblioteca Nacional. Coleção microfilmada: 4 de janeiro de 1848-1871.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: _____. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.
GOLDONELLI, E. Anna Maria Baderna. In: Castel San Giovanni ieri e oggi (1290-1990). Piacenza: T.E.P Edizioni, 1990.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
MAMMÌ, L. Teatro em música no Brasil monárquico. In: JANCSÓ, I.; KANTOR, I. (Org.). Festa: cultura e sociabilidade na América portuguesa. v. 1. São Paulo: Hucitec; EDUSP; Fapesp; Imprensa Oficial, 2001. p. 37-52.
MANFREDI, C. E.; MOLINARI, M. Nuovo dizionario biografico piacentino (1860-1960). Piacenza: Banca di Piacenza, 1987.
MENSI, L. Dizionario biografico piacentino. Placência: A Del Maino, 1899.
MONALDI, G. Le regine della danza nel secolo XIX. Turim: Bocca, 1910.
O BEIJA-FLOR: JORNAL DE INSTRUCÇÃO E RECREIO. Coleção Divisão de Obras Raras da Biblioteca Nacional. Coleção microfilmada: 1849-1852.
PAPPACENA, F. Il trattato di danza du Carlo Blasis (1820-1830): Carlo Blasis’ treatise on dance 1820-1830. Luca: Libreria Musicale Italiana, 2005.
RABETTI, M. L. Presença musical italiana na formação do teatro brasileiro. ArtCultura: revista de história, cultura e arte, Uberlândia, v. 9, n. 15, p. 61-81, jul/dez. 2007. Disponível em: <http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF15/H&T_Rabetti.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2015.
RABETTI, M. L. Teatro mentale, teatro di pietra: o caminho do balé O lago das fadas. Anais do V Congresso Abrace (2008). Disponível em: <http://portalabrace.org/memoria/vcongresso.html >. Acesso em: 18 fev. 2015.
RABETTI, M. L. Variações cênicas para representações do Brasil: dança dos libretos e flutuação autoral no século XIX. Anais do simpósio nacional de história, Fortaleza, 2009.
REGLI, F. Dizionario biografico dei piu celebri poeti ed artisti melodrammatici che fiorirono in Italia dal 1800 al 1860. Turim: E. Dalmazzo, 1860.
RODRIGUES, C. A cidade e a morte: a febre amarela e seu impacto sobre os costumes fúnebres no Rio de Janeiro (1849-50). História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, mar-jun. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59701999000200003>. Acesso em: 11 mar. 2015.
SOUZA, S. C.M. de S. A alquimia cultural no teatro musicado de Francisco Correa Vasques: Rio de Janeiro, segunda metade do século xix. In: LOPES, A. H.; ABREU, M.; ULHOA, M. T.; VELLOSO, M. P. (Orgs.). Música e história no longo século xix. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2011. p. 327-355.
TINTORI, G. Cronologia – opere – balleti – concerti (1778-1977): duecento anni di teatro alla scala. Milão: Gutemberg, 1979.
ULHÔA, M. T. de; COSTA-LIMA NETO, L. Memory, history and cultural encounters in the Atlantic: the case of lundu. The world of music (new series), v. 2. Berlim: Verlag für Wissenchaft uns Bildung, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.