Roberto Gomes and the attempts to modernize the Brazilian theater: convergences and disagreements with Maurice Maeterlinck's dramaturgy of the (in)action

Authors

  • Eli Borges Júnior Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo (ECA/USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p112-123

Keywords:

action, Brazilian theater, symbolist theater, Roberto Gomes, Maurice Maeterlinck

Abstract

This article aims to analyze some of the fundamental elements of Maurice Maeterlinck’s symbolist theater of and its reflexes in the work of Brazilian playwright Roberto Gomes. From a brief research that mainly focuses on the characteristics of the silence and the emptying of action, it seeks to catalyze a discussion about the idea of modernization of the Brazilian theater, in addition to checking some of its innovative aspects that would unfold in new artistic forms of the contemporary staging. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eli Borges Júnior, Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo (ECA/USP)
    Mestre pela ECA-USP

References

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os Pensadores).

COSTA, M. M. A obra dramática de Roberto Gomes: temas e configuração. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1978.

COSTA, M. M. A dramaturgia de Roberto Gomes: da Casa Fechada à abertura modernista. Revista Letras, Curitiba, n. 60, p. 259-274, jul./dez. 2003.

FRAGA, E. O simbolismo no teatro brasileiro. São Paulo: Art & Tec, 1992.

GOMES, R. Roberto Gomes conferencista. Boletim da SBAT, set. 1947.

GOMES, R. Teatro de Roberto Gomes. Rio de Janeiro: INACEN, 1983.

MAETERLINCK, M. A Intrusa. Rio de Janeiro: Conservatório Nacional de Teatro, 1978.

MAETERLINCK, M. El pájaro azul. Cidade do México: Porrúa, 1977.

MAETERLINCK, M. O tesouro dos humildes. São Paulo: O Pensamento, 1945.

MOLER, L. B. Da palavra ao silêncio: o teatro simbolista de Maurice Maeterlinck. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

SZONDI, P. Teoria do drama moderno (1880-1950). São Paulo: Cosac Naify, 2001.

Published

2015-07-02

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Borges Júnior, E. (2015). Roberto Gomes and the attempts to modernize the Brazilian theater: convergences and disagreements with Maurice Maeterlinck’s dramaturgy of the (in)action. Sala Preta, 15(1), 112-123. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p112-123