FROM EXTREME TRANSPARENCY TO SUTIL INVISIBILITY: THE SPACE OF BLACK IN THE EFFECTS OF SCHOOL MANUALS

Authors

  • Maria Aparecida Dias Castro Universidade do Estado da Bahia
  • Antonieta Miguel Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1983-6023.sank.2017.143680

Keywords:

Images, Theory of Social Representation, African and Afro-Brazilian History and Culture.

Abstract

It is proposed, in this article, to analyze images of Africa, blacks and afro-descendants in four didactical collections for fundamental teaching I, adopted for public schools in Caetité between 2010 up to 2018 in light of some assumptions of the Theory of Social Representations (TRS) in the perspective of Moscovici (1978, 2015), a scholar who alerts for the impossibly to understand the individual without considering him historically a subject of a cultural political and economic construction. In the process of data analysis, it was possible to verify that the images that represent this space and social subjects, oscillate between the ones which show a concern in being socially acceptable quail between the ones which show a concern in being socially acceptable, and the ones which briefly reveal stereotypical historical constructions. This text is specially based on these last ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Aparecida Dias Castro, Universidade do Estado da Bahia
    Professora da Rede Municipal de Ensino de Caetité e pós-graduanda Lato Sensu em Educação e Relações Étnico-raciais da Universidade do Estado da Bahia, Campus VI.

    Professora da Rede Municipal de Ensino de Caetité e pós-graduanda Lato Sensu em Educação e Relações Étnico-raciais da Universidade do Estado da Bahia, Campus VI.

  • Antonieta Miguel, Universidade do Estado da Bahia
    Graduada em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, especialista em História do Brasil pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e mestre em História pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é professora assistente da Universidade do Estado da Bahia – Campus VI, atuando na graduação e pós-graduação. Compõe a Comissão Departamental de Estágio do Departamento de Ciências Humanas. Coordena o Projeto Interdepartamental Memórias da Educação.

Published

2017-12-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Castro, M. A. D., & Miguel, A. (2017). FROM EXTREME TRANSPARENCY TO SUTIL INVISIBILITY: THE SPACE OF BLACK IN THE EFFECTS OF SCHOOL MANUALS. Sankofa (São Paulo), 10(20), 8-39. https://doi.org/10.11606/issn.1983-6023.sank.2017.143680