A grin without a cat: the subterranean sensitive matter of history

Authors

  • André Brasil Universidade Federal de Minas Gerais
  • Julia Fagioli Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.142108

Keywords:

Chris Marker, A grin without a cat, revolution, dialectics, series

Abstract

Much can be said about A grin without a cat by Chris Marker, a limitless film that devotes itself to a striking collection of images from our recent history. Only a small part of this collection (its visible tip) has emerged, the submerged part is what Marker was interested on surfacing. Our hypothesis is that, on one hand, the film is about pursuing the dialectical tradition that produces clashes and contradictions between images and testimonies, leading them towards a polyphony. On the other hand, the montage crosses the dialectics through the paratactic series – an inventory of faces, gestures and “motives” – that modulate the film through affections of struggle and mourning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • André Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais
    Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e professor do Departamento de Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde integra o corpo docente permanente do Programa de Pós-graduação. Participa do grupo de pesquisa Poéticas da Experiência, junto do qual desenvolve o projeto Formas de vida na imagem: biopolítica, perspectivismo e cinema (Fapemig e CNPq). André Brasil é um dos editores da revista Devires – Cinema e Humanidade.
  • Julia Fagioli, Universidade Federal de Minas Gerais
    Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atuou como professora substituta no curso de Comunicação Social da mesma instituição. Coordenou e organizou o Dossiê: Documentário e Cinema de Arquivos da revista Devires – Cinema e Humanidades. Realizou trabalho de curadoria da Mostra Contemporânea Brasileira do Fórum.doc em 2016.

References

BÉGHIN, Cyril. História(s) do cinema: invenção da animação. Devires, Belo Horizonte, vol. 4, nº 1, jan/jun 2007.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CASANOVA, Vincent. Écouter l’histoire ou la clé des luttes passées: Sur le générique du Fond de l’air est rouge, de Chris Marker (1977). Écrire l’histoire: Histoire, Littérature, Esthétique, p. 75-81, Dezembro de 2013. Disponível em: http://elh.revues.org/34/. Acesso em: 07 de maio de 2017.

MARKER, Chris. Le fond de l’air est rouge: textes et description d’un film de Chris Marker. Paris: François Maspero, 1978.

NORA, Pierre. L'événement monstre. Communications, 18, p. 162-172, 1972.

PREECE, Julia. Baader-Meinhof and the novel: Narrative of the Nation / Fantasies of the Revolution, 1970 – 2010. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

______. A ficção documentária: Marker e a ficção da memória. In: ______. A fábula cinematográfica. Campinas: Papirus, 2013.

SCEMAMA, Céline. 1988-1998. Histoire(s) du cinéma. In: ARAÚJO, Mateus; PUPPO, Eugênio (orgs.). Godard inteiro ou mesmo em pedaços. Catálogo da retrospectiva Jean-Luc Godard. São Paulo: Heco Produções, 2015.

Published

2018-07-04

How to Cite

A grin without a cat: the subterranean sensitive matter of history. (2018). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 45(50), 79-101. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.142108