Tactility and animism in performative realism of Esse amor que nos consome

Authors

  • Ruy Cézar Campos Figueiredo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160170

Keywords:

Haptic visuality, Performative realism, Phenomenology, Exu

Abstract

Film scenes and events of the Brazilian film Esse Amor que Nos Consome (2011), by Allan Ribeiro, are analyzed based on a film studies phenomenological and tactile approach found in authors such as Laura Marks, Vivian Sobchack and Jennifer Barker. This approach focuses on the body and in embodiment issues, here gaining peculiar characteristics of the Afro-Brazilian mode of relating with the body. This article considers other ontologies in their relation with reality and cinematographic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ruy Cézar Campos Figueiredo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Artista e pesquisador. Desenvolve projetos com videoarte, performance e instalação. Tem destacado fluxos discretos de circulação de dados e materialidades, performado paisagens infraestrutural e ambientalmente contaminadas, abordado materialidades midiáticas no contexto do Antropoceno, explorado epistemologias da arte e da arqueologia das mídias e investigado modos de corporificação em vídeos compartilhados. Atualmente é doutorando em Tecnologias da Comunicação e Cultura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Participou de bienais, exposições e festivais de videoarte.

References

ALLAN Ribeiro. [S. l.: s. n.], 2013. 1 vídeo (15 min). Publicado pelo canal Aristeu Araújo. Disponível em: https://vimeo.com/74003469. Acesso em: 15 mar. 2019.

BARKER, J. M. The tactile eye: touch and the cinematic experience. Berkeley: University of California Press, 2009.

DAMATTA, R. A casa e a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

ELSAESSER, T. Film theory: an introduction through the senses. New York: Routledge, 2015.

INGAWANIJ, M. A. “O animismo e o cinema realista performativo de Apichatpong Weerasethakul”. In: MELLO, C. (org.). Realismo fantasmagórico. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária, 2015. p. 245-267.

MACDOUGALL, D. The corporeal image: film, ethnography, and the senses. Princeton: Princeton University Press, 2006.

MACHADO, V. Pele da cor da noite. Salvador: Edufba, 2013.

MARKS, L. U. The skin of the film: intercultural cinema, embodiment, and the senses. Durham: Duke University Press, 2000.

MARRERO-GUILLAMÓN, I. “The politics and aesthetics of non-representation: re-imagining ethnographic cinema with Apichatpong Weerasethakul”. Antípoda, Bogotá, v. 1, n. 33, p. 13-32, 2018.

REICHERT, A-S. “How to begin, again. Relational Embodiment in Time Arts & Anthropology”. Cadernos de Arte e Antropologia, Salvador, v. 5, n. 1, p. 78-95, 2016.

SOBCHACK, V. “What my fingers knew: the cinesthetic subject, or vision in the flesh”. Senses of Cinema, Melbourne, abr. 2000. Disponível em: https://bit.ly/2Ua2mzn. Acesso em: 3 jun. 2020.

SODRÉ, M. Pensar nagô. Petrópolis: Vozes, 2017.

STEVENSON, N. Cultural citizenship: cosmopolitan questions. Maidenhead: Open University Press, 2003.

SZTUTMAN, R. “Imagens perigosas: a possessão e a gênese do cinema de Jean Rouch”. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 13, n. 13, p. 115-124, 2005.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Metafísicas canibales: líneas de antropologia postestructural. Barcelona: Katz, 2010.

Referências audiovisuais

ESSE AMOR que nos consome. Allan Ribeiro, Brasil, 2012.

LES MAÎTRES fous. Jean Rouch, França, 1957.

Published

2020-07-09

How to Cite

Tactility and animism in performative realism of Esse amor que nos consome. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 141-158. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160170