Phasing between the audible and the visible sphere in contemporary cinema: disjunctions in films with voice over

Authors

  • Luíza Beatriz A. M. Alvim Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.193928

Keywords:

Sound and image relationship, Voice over, Contemporary cinema, Cinema and literature, Fabulation

Abstract

Taking Robert Bresson´s modern cinema as a starting point, this article analyzes three contemporary films with voice over – Risttuules (In the crosswinds, 2014), by Martti Helde, Arábia (2017), by Affonso Uchôa and João Dumans, and Transit (2018), by Christan Petzold –, seeking relationships between the audible and the visible. We observed that these relationships are characterized by phasings, which correspond strictly to time lapses between what is said by the voice and what is seen in the image, but are also understood in a more general sense of strangeness between what is heard and what is seen, be it as a result of de-dramatization or by disjunction/conjunction of historical times. Those films show diverse relationships with Literature, we also use some concepts by Deleuze such as fabulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luíza Beatriz A. M. Alvim, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Doutora em Comunicação (UFRJ) e em Música (Unirio), com pós-doutorado em Música na UFRJ (bolsa PNPD-CAPES; grupo Ritmo, Corpo e Som), durante o qual foi realizada essa pesquisa. Atualmente, é pos-doutoranda na ECA-USP, com bolsa CNPq.

References

ALVIM, L. B. A. M. A música no cinema de Robert Bresson. Curitiba: Appris, 2017.

ALVIM, L. B. A. M.; CRUZ, N. V. “Na ventania: do irrepresentável para os tableaux vivants e o uso da voz over”. Libero, São Paulo, n. 43, p. 94-107, 2019.

BAZIN, A. “La stylistique de Robert Bresson”. Cahiers du cinéma, Paris, n. 3, p. 7-21, 1951.

BAZIN, A. “O Journal d’un curé de campagne e a estilística de Robert Bresson”. In: BAZIN, A. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991. p. 105-122.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2008. (Obras escolhidas, v. 1).

BEZERRA, J. A eterna novidade do mundo: especulações sobre um certo cinema contemporâneo. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.

BRESCHAND, J. “La voix là”. Vertigo, n. 26, p. 12-18, 2004.

BURCH, N.; SELLIER, G. Le cinéma au prisme des rapports de sexe. Paris: Vrin, 2009.

CHIARETTI, M. L.; ARAÚJO, M. “A periferia reimaginada: uma conversa com Affonso Uchôa”. Aniki, v. 7, n. 2, p. 192-211, 2020.

CHION, M. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

DELEUZE, G. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985. (Cinema, v. 1).

DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990. (Cinema, v. 2).

DIDI-HUBERMAN, G. Devant le temps. Paris: Minuit, 2000.

DIDI-HUBERMAN, G. Images malgré tout. Paris: Minuit, 2003.

DOANE, M. A. “A voz no cinema: a articulação de corpo e espaço”. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 2003. p. 457-475.

FERRATER MORA, J. Dicionário de filosofia. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1982.

FLORES, L. F. D. “Mil e uma noites na cidade industrial: a figura do operário em Arábia (Affonso Uchoa, João Dumans, 2017)”. In: ENCONTRO DA SOCINE, 22., 2018, Goiânia. Anais eletrônicos […]. São Paulo: Socine, 2018.

GAUDREAULT, A.; JOST, F. A narrativa cinematográfica. Brasília, DF: UnB, 2009.

GENETTE, G. Figures III. Paris: Seuil, 1972.

GUIMARÃES, C. “Desolação capitalista e resistência subjetiva em Arábia, de Affonso Uchoa e João Dumans”. In: FÓRUM DOC.BH.2017: FESTIVAL DO FILME DOCUMENTÁRIO E ETNOGRÁFICO, 21., Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: Imprensa Universitária da UFMG, 2017. p. 243-249.

HELDE, M. Martti Helde’s ‘In the Crosswind’: a bold film with a dramatic impact. [Entrevista cedida à Euronews]. Euronews Culture, Lyon, 21 nov. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3f92Vql. Acesso em: 26 nov. 2019.

LINS, C. “O ensaio no documentário e a questão da narração em off”. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 16., 2007, Curitiba. Anais eletrônicos […]. Campinas: Galoá, 2007.

MIGLORIN, C. “O ensino de cinema e a experiência do filme-carta”. E-Compós, Brasília, DF, v. 17, n. 1, 2014.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

PEREZ, P. V. “As estratégias estéticas de ‘Arábia’ em perspectiva comparada”. In: ENCONTRO DA SOCINE, 22., 2018, Goiânia. Anais eletrônicos […]. São Paulo: Socine, 2018.

QUINTANA, A. “Al principio fue el verbo. Notas sobre el ciné-essai”. In: WEINRICHTER, A. (org.). La forma que piensa, tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007. p. 126-140.

SEGHERS, A. Transit. Berlin: Aufbau Taschenbuch Verlag, 2013.

UCHÔA, A.; DUMANS, J. Entrevista com Affonso Uchôa e João Dumans, diretores de Arábia. [Entrevista cedida a] Barbara Demerov. Cinematecando: crítica e conteúdo, [s. l.], 31 mar. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3C56KWJ. Acesso em: 26 nov. 2019.

VERSINI, L. Le roman épistolaire. Paris: Presses Universitaires de France, 1998.

WAINE, A. “Anna Segher’s Transit: a late modern thriller without thrills”. Neophilologus, New York, n. 89, p. 403-418, 2005.

WEINRICHTER, A. “Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo”. In: WEINRICHTER, A. (org.). La forma que piensa, tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007. p. 18-48.

A VIZINHANÇA do tigre. Affonso Uchôa, Brasil, 2014.

ARÁBIA. Affonso Uchôa e João Dumans, Brasil, 2017.

JOURNAL D’UN CURÉ de campagne (Diário de um padre). Robert Bresson, França, 1951.

LADRI di biciclette (Ladrões de bicicleta). Vittorio De Sica, Itália, 1948.

LETTRE de Sibérie (Carta da Sibéria). Chris Marker, França, 1958.

NUIT et brouillard (Noite e neblina). Alain Resnais, França, 1955.

PICKPOCKET (Pickpocket, o batedor de carteiras). Robert Bresson, França, 1959.

RIO 40 graus. Nelson Pereira dos Santos, Brasil, 1955.

RISTTUULES (Na ventania). Martti Helde, Estônia, 2014.

TRANSIT (Em trânsito). Christian Petzold, Alemanha-França, 2018.

UN CONDAMNÉ à mort s’est échappé (Um condenado à morte escapou). Robert Bresson, França, 1956.

Published

2023-04-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

Phasing between the audible and the visible sphere in contemporary cinema: disjunctions in films with voice over. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-21. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.193928