For a genesis of latin america essay cinema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.199573Keywords:
Essay film, Latin american cinema, Glauber Rocha, Cine Liberación, Arthur OmarAbstract
A verified reflexive transit reverberated tendencies of French cinema in Latin American countries around the 60s and 70s, as was the case of auteur cinema. Despite this, there is an uncomfortable absence of Latin American works in theories that propose to outline the genesis of essay cinema in this same period. Thus, we question whether manifestos and works such as those by Glauber Rocha, Fernando Solanas and Octavio Getino and Arthur Omar constitute essayistic inflections in Latin America. We start from the hypothesis that his proposals tension instances such as subjectivity, public experience and thought, claiming a formal and aesthetic freedom that shares ideas and recurrent characteristics in the essayistic domain.
Downloads
References
Referências Bibliográficas
ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.
ALMEIDA, Rafael de. “Entre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaio”. MATRIZes, São Paulo, v. 11, n. 2, 2017.
ARAÚJO SILVA, Matheus. “Jean-Luc Godard e Glauber Rocha: um diálogo a meio caminho”. In: Godard inteiro ou o mundo em pedaços [S.l: s.n.], 2015.)
ASTRUC, Alexandre. “Nascimento de uma nova vanguarda: A “câmera-stylo””. In: OLIVEIRA, Luís Miguel (org.) Nouvelle vague. Catálogo da Cinemateca Portuguesa: Ciência gráfica, 1999.
CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus, 2015.
DÁVILA, Ignacio Del Valle. “Hacia un tercer cine: del manifiesto al palimpsesto”. El Ojo que piensa, Año 3. N°5, (Enero–Junio 2012).
DÁVILA, Ignacio Del Valle. “O conceito de" novidade" no projeto do Nuevo Cine Latinoamericano”. Revista Estudos Históricos, v. 26, n. 51, p. 173-192, 2013.
DÁVILA, Ignacio Del Valle. “Glauber Rocha y Cine Liberación: tensiones y transferencias en el cine revolucionário” In: ABREU, N.C.; SUPPIA, A.; FREIRE, M. (eds.). Golpe de vista: cinema e ditadura militar na América do Sul. São Paulo: Alameda Editorial. 2018..
GETINO, Octavio & SOLANAS, Fernando. “Hacia un tercer cine”, Tricontinental, no. 13, octubre, 1969.
GODARD, Jean-Luc. Godard on Godard. Nova York: Viking, 1972.
OMAR, Arthur. “O antidocumentário, provisoriamente”. In: NETO, Simplício (org.) Cineastas e imagens do povo – catálogo. Rio de janeiro: Jurureba Produções, 2010, p. 147-155.
ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
SOBRINHO, Gilberto Alexandre. “Arthur Omar, Congo e o antidocumentário: mediações e crise na representação”. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 19, p. 124-135, 2016.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2009.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Filme-ensaio e formas de inscrição da subjetividade. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 26, p. 25-35, 2019.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Cinemas “não narrativos”: Experimental e documentário – passagens. São Paulo, SP: Alameda, 2012.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (Org). O Ensaio no Cinema – Formação de um Quarto Domínio das Imagens na Cultura Audiovisual Contemporânea. São Paulo: Hucitec, 2015.
TRUFFAUT, François. O prazer dos olhos: escritos sobre cinema. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2006.
Referências Filmográficas
CÂNCER. Direção: Glauber Rocha. 86min. https://artsandculture.google.com/asset/cancer-glauber-rocha/xQHHyvixKg3Ugg?hl=pt-pt. Último acesso 28/06/2021.
CONGO. Direção: Arthur Omar. Brasil. 12min. https://youtu.be/DP53o3gnS0M. Último acesso 28/06/2021.
DI-GLAUBER. Direção: Glauber Rocha. 16min https://youtu.be/mTaPy0VkK8g. Último acesso 28/06/2021.
LA HORA DE LOS HORNOS. Direção: Octavio Getino e Fernando Solanas. Argentina. 280min. https://youtu.be/z2HRWWyQ-kY. Último acesso 28/06/2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula de Aquino Caixeta, Laís de Lorenço Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.
How to Cite
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2021/06379-8