The feeling of belonging derived from consumption: advertising communication linked to fear of missing out
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i2e215902Keywords:
consumption, FOMO, identity, advertising, communicationAbstract
Amid a mediatized society in which content and new products appear all the time, especially in the digital environment, it is essential for individuals to remain active and informed about news to establish social bonds, participate in discussions and expose their visions of world and opinions, building their identities in this process. Faced with this dynamic, the feeling of FOMO (Fear of Missing Out) is established as a problem faced by individuals around the world, who seek to constantly keep abreast of news and releases so as not to feel excluded. Through a joint analysis of authors such as Hall, Kaminski, Rocha, Bauman, among others, and using examples from some advertising campaigns, we will analyze how the communication adopted by brands and companies appropriates and feeds the feeling of FOMO in individuals.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BLIKSTEIN, Izidoro. Técnicas de Comunicação Escrita. São Paulo: Contexto, 2016.
CARRASCOZA, João Anzanello. A lógica produtiva da publicidade num conto de Primo Levi. Revista Comunicação & Inovação, Santa Catarina, v.16, n.32, p.27-40, set./dez., 2015.
COELHO, Pietro Giuliboni Nemr. Fotos, fachadas e personas: A construção identitária por meio do uso do aplicativo Instagram. 2016. 93 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.
CONNOR, Steven. Cultura pós-moderna: Introdução às Teorias do Contemporâneo. São Paulo: Loyola, 1992.
DI FELICI, Massimo. As redes e as dimensões tecnocolaborativas do social. In: CARRASCOZA, João Anzanello e ROCHA, Rose de Melo (Orgs.). Consumo midiático e culturas da convergência. São Paulo: Miró Editorial, 2011.
DOMINGUES, Izabela. Terrorismo de marca. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2013.
DOUGLAS, Mary e ISHERWOOD, Baron. O uso dos bens. In: _______________. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.
ELHAI, Jon D., YANG, Haibo, MONTAG, Christian. Fear of Missing out (FOMO): overview, theoretical underpinnings, and literature review on relations with severity of negative affectivity and problematic technology use. Brazilian Journal of Psychiatry, São Paulo, v.43, n.2, p.203-209, mar./abr., 2021.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de Consumo e Pós-Modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
HALL, Stuart. A Identidade cultural na pós-modernidade. 11a edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HERMAN, Dan. Introducing short-term brands: A new branding tool for a new consumer reality. The Journal of Brand Management, Londres, v.7, n.5, p.330-340, mai., 2000.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KAMINSKI, Evelyse. Consumo: uma construção identitária cultural na sociedade contemporânea. Estudos da Comunicação, Curitiba, v.11, n.24, p. 31-38, jan./abr., 2010.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 4a edição. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LIPOVETSY, Gilles. A era do vazio: Ensaios sobre o individualismo contemporâneo. 1a edição. Barueri: Manoles, 2005.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais – linguagens, ambientes e redes. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
PÊGO, Beatriz Ferraz, LOPES, Beatriz Calixto, SANTOS, Gustavo Souza, ROCHA, Josiane Santo Brant. Prevalência de Fear of Missing Out em estudantes de uma instituição de ensino superior privada no norte de Minas Gerais: comportamento e bem-estar digital no cotidiano universitário. Reciis, Rio de Janeiro, v.15, n.1, p.172-186, jan./mar., 2021.
ROCHA, Everardo Guimarães. Magia e capitalismo: Um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1990.
SILVERSTONE, Roger. Consumo. In:___________. Por que estudar a mídia? São Paulo: Lyola, 2005.
SLATER, Don. O significado das coisas In: _______________. Cultura do consumo & modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pietro Giuliboni Nemr Coelho, Marcia Perencin Tondato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-SA License.