Ordem e desordem em "Fora da ordem"

Autores/as

  • Ivã Carlos Lopes Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
  • Luiz Tatit Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História

Palabras clave:

Caetano Veloso, semiotics, melody, lyrics, music

Resumen

This work aimed to demonstrate that the sense formulated with popular song resources comes simultaneously from its linguistic and melodic components. From the analysis of the song “Fora da Ordem”, by Caetano Veloso, it was possible to verify that both the situations of precipitation and haste as well as the signs of a certain arrangement of the lyric contents shift to the melodic sector of the song where they are reinforced by intonation and musical treatments. In otherwords, this article suggests that, thanks to particular arrangement techniques, lyrics and melody alternate themselves in such a way to ensure to the song its homogeneous sense.

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Biografía del autor/a

  • Ivã Carlos Lopes, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
    professor do Departamento de Lingüística da FFLCH-USP
  • Luiz Tatit, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
    professor do Departamento de Lingüística da FFLCH-USP

Publicado

2003-12-08

Cómo citar

Lopes, I. C., & Tatit, L. (2003). Ordem e desordem em "Fora da ordem". Teresa, 4-5, 86-107. https://www.journals.usp.br/teresa/article/view/116366